جنبش انصارالله در حمله‌ای به سفارت عربستان در صنعا تمام اعضای حراست سفارت عربستان در صنعا را بیرون راند.
آن طور که رسانه‌های یمنی گزارش داده‌اند، حراست سفارت عربستان در صنعا که تعداد آن‌ها حدود 40 تن برآورد شده است، بدون هیچ گونه مقاومتی این ساختمان را تحویل داده‌اند و سلاح‌های‌شان را نیز در همان جا باقی گذاشتند. این اقدام به عنوان پاسخ جنبش انصارالله به ادامه حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف عربی به یمن صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه لبنانی الاخبار نیز نوشت اعضای انصارالله و ارتش یمن به استان «مارب» نزدیک شده و در ساعات آینده این استان را به تصرف خود درمی‌آورند. استان مارب نخستین استانی است که ریاض پایگاه‌های نظامی القاعده را قبل از جنگ در آن‌جا ایجاد کرد.

در حالی که تحولات میدانی خبر از پیشرفت گسترده انصارالله در عدن می‌دهد، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط مدعی شد به جزییاتی از "پیش‌نویس توافق" میان انصارالله و ائتلاف عربی با نظارت عمان دست یافته است.

این روزنامه که مدعی است با اتکا به منابع رسانه‌یی و فعالان یمنی به این اخبار دست پیدا کرده، اعلام کرد که این "پیش‌نویس توافق" منجر به پایان بحران یمن شده و نظام عبد ربه منصور هادی، رییس‌جمهور مستعفی یمن به این کشور بازگشته و روند مذاکرات سیاسی آغاز خواهد شد.

از دیگر سو سخنگوی جنبش انصارالله نیز در اظهاراتی در مورد مذاکرات عمان گفت: پیشنهادها و عنوان‌های بسیاری از طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌یی در عمان مورد بررسی قرار گرفته است.

محمد عبدالسلام ادامه داد: در چارچوب دیدارهای پی در پی در عمان در مورد بسیاری از مسائل مربوط به تجاوز به یمن بحث و گفت‌وگو شد. تبادل نظرات و پیشنهادهایی برای دستیابی به راه حل صورت گرفت و دیدگاه‌هایی با برخی از طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌یی با نظارت برادران در عمان مورد بررسی قرار گرفت.

وی هم‌چنین گفت: ما شاهد تلاش مسوولان عمانی برای برقراری صلح، امنیت، ثبات و حمایت از روند امدادرسانی انسانی و راه‌های مسالمت آمیز و تلاش‌های بین‌المللی ذی‌ربط با نظارت سازمان ملل هستیم.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به عمان سفر کرد و در دیدار با مسوولان عمانی خواهان از سر گیری مذاکرات میان تمامی طرف‌های سیاسی یمن بدون مستثنی کردن هیچ طرفی شد.

از دیگر سو قرار بود پس از چند ماه جنگ ویرانگر یمنی‌ها بخت خود را برای رسیدن به صلح در ژنو بیازمایند اما این اجلاس نیز به مانند دیگر طرح‌های اخیر سازمان ملل در ارتباط با حل مسائل منطقه در نطقه خفه شد.

سعودی‌ها برای ناکامی نشست ژنو که قرار بود با حضور تمام گروه‌های یمنی و نمایندگان سازمان ملل در خارج از عربستان برگزار شود سیاست تخریبی در مقابل این نشست به کار گرفتند و از دیگر سو به دلیل کارشکنی‌های منصور هادی، رییس‌جمهور مستعفی یمن با حمایت عربستان برگزاری این نشست به تعویق افتاد.

این نشست با استقبال گروه‌های مختلف یمن در داخل و خارج از این کشور از جمله انصارالله مواجه شده بود اما منصور هادی در نامه‌ای به بان کی مون خواستار این شد که مذاکرات براساس توافق‌های پیشین و بدون حضور انصارالله صورت بگیرد.

در همین زمینه یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: با توجه به تحولات سیاسی صورت گرفته در یمن به نظر می‌رسد عربستان هنوز تمایلی برای حل بحران یمن از طریق مذاکره سیاسی را ندارد.

احمد کاظم‌زاده با بیان این که طرح نظامی عربستان در یمن به بن‌بست خورده است، گفت: با توجه به پیامدهای وخیمی که این تجاوز در پی داشته است، اکنون این اجماع بین‌المللی وجود دارد که بحران یمن هیچ راه‌حلی جز راه‌حل سیاسی و از سرگیری مذاکرات ندارد.

او گفت: بعد از این که آتش‌بس پنج روزه در پی توافق آمریکا و عربستان در آستانه نشست کمپ دیوید در یمن ایجاد شد، نماینده سازمان ملل در امور یمن تلاش کرد که از این فضا برای به جلو انداختن مذاکرات استفاده کند و در همین راستا بحث نشست ژنو مطرح شد اما عربستان با اعمال فشار علیه "اسماعیل ولد شیخ احمد" مانع این امر شد چرا که سعودی‌ها علاقه‌ای نداشتند که گروه انصارالله در مذاکرات ژنو حضور پیدا کند.

وی هم‌چنین با اشاره به شکست نشست ریاض، افزود: چندی پیش نشست ریاض با حضور افراد و عناصر مورد حمایت عربستان برگزار شد و عربستان سعی کرد که اهدافی را که از طریق نظامی به آن نرسیده از طریق مذاکرات سیاسی یک‌طرفه جبران کند که در آن‌جا نیز به نتیجه‌ای نرسید.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر این که عربستان تمایلی برای حل موضوع بحران یمن از طریق گفت‌وگو ندارد گفت: تا زمانی که در رویکرد عربستان تغییری ایجاد نشود و جامعه جهانی عربستان را تحت فشار قرار ندهد و کماکان به همکاری با عربستان ادامه دهد، تحولی در حل بحران یمن ایجاد نخواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به میانجی‌گری عمان برای بحران یمن اشاره کرد و گفت: خطی که عمان در این قضیه دنبال می‌کند یک راه‌حل بینابینی بین عربستان و انصارالله است و شاید این زمینه را فراهم کند که همه گروه‌های درگیر با یکدیگر مذاکره کنند ولی همان‌طور که اشاره شد مشکل این است که عربستان با اقدامات نظامی خود راه‌ هرگونه مذاکره و رایزنی را بسته است.

او با تاکید بر این که مذاکرات ژنو با فشار عربستان به تعویق افتاد و متاسفانه سازمان‌ ملل نیز در این ارتباط با عربستان سعودی همراهی و همکاری کرد، در مورد خبر روزنامه الشرق‌الاوسط در ارتباط با "پیش‌نویس توافق" میان انصارالله و ائتلاف عربی گفت: به نظر می‌رسد که الشرق‌الاوسط اقدام به خبرسازی کرده و می‌خواهد این‌گونه جلوه دهد که عربستان به دنبال راه‌حل سیاسی در قضیه یمن است و به نوعی بر تجاوزات نظامی عربستان سرپوش بگذارد.

طبق آن چه روزنامه الشرق‌الاوسط مدعی شده در این پیش‌نویس اصل تقسیم یمن به دو اقلیم به جای شش اقلیم در چارچوب یک کشور فدرال پذیرفته شده است، مجددا ارتش تشکیل می‌شود و هرگونه ایفای نقش سیاسی از سوی علی عبدالله صالح، رییس‌جمهور پیشین یمن منتفی خواهد بود.

براساس یکی از بندهای این توافق ادعایی باید جنبش انصارالله قطعنامه شورای امنیت در مورد عقب‌نشینی از شهرها، تحویل سلاح و بازگشت نظام سیاسی به صنعا را بپذیرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که عربستانی‌ها با این‌گونه خبرسازی‌ها تلاش دارند که توپ را به زمین یمنی‌ها بندازند، گفت: نقطه شروع دعوا جایی بود که عربستان با استفاده از حامیانش در دولت قبل یمن، طرح تقسیم این کشور به شش ایالت در چارچوب نظام سیاسی جدید را مطرح کرد و در واقع تلاش داشت که این موضوع را به یمنی‌ها تحمیل کند به نحوی که انصارالله در ایالت‌های مختلف یمن پراکنده شود.

کاظم‌زاده افزود: طبق این طرح، منطقه‌ای برای حوثی‌ها در نظر گرفته شده بود که به دریا راهی ندارد، آن‌ها از مناطق نفت‌خیز محروم بودند و این که اگر اکنون تمرکز انصارالله در صعده است آن‌ها را در نقاط مختلف در یمن پراکنده و تبدیل به یک اقلیت می‌شدند. در واقع آن چه که مدنظر بوده یک تقسیم جمعیتی و قومی بود.

وی گفت: از همان ابتدا این موضوع با مخالفت یمنی‌ها مواجه شد و از همین نقطه بود که عربستان مقدمات حمله خود به یمن را فراهم کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که بعد از چند ماه عربستان در حال حاضر به نقطه صفر برگشته است و البته هنوز تمایل روشنی برای مذاکره سیاسی ندارد، تاکید کرد: عربستان تلاش دارد طرح‌های یک‌جانبه خود را به پیش ببرد و انتشار اخباری به مانند آن چه که در روزنامه الشرق‌الاوسط منتشر شده به نوعی نبض‌سنجی از سوی عربستان در مورد گروه‌های یمنی است تا ببیند واکنش آن‌ها به این اخبار چگونه است.

منبع: ایسنا