رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: برای رسیدن به آرمان تشکل سیاسی نیازی به حمایت از یک قدرت سیاسی یا یک دولت نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صادق خرازی در جلسه اعضای شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان با مورد توجه قرار دادن موضوع تحزب و جایگاه آن اظهار کرد: حزب بستری برای تعریف زندگی شفاف و زندگی‌ای که بتواند یک داوری و قضاوت درست داشته باشد و سره را از ناسره تشخیص دهد، است.

وی افزود: در همین راستا در جوامعی که سر سازگاری با تحزب ندارند مطبوعات آزاد نیستند و مردم قدرت سخن گفتن ندارند و کلام‌شان نافذ نیست. در چنین شرایطی جامعه شفاف نیست و در آن فساد دیده می‌شود و نشانی از خلاقیت و برنایی به چشم نمی‌خورد.

خرازی با بیان اینکه در ایالات متحده آمریکا یا در اروپا و کشورهای در حال توسعه مردم‌سالاری، دموکراسی، آزادی بیان، مطبوعات و تحزب یک فرمول به هم پیوسته‌ای است که یک تعریف دارد و جامعه‌ای مدرن و پیشرفته را نوید می‌دهد ادامه داد: نمی‌توانیم جامعه‌ای مدرن را بیابیم که مولفه‌هایی مثل آزادی مطبوعات، جامعه باز و احزاب فعال در آن نقش نداشته باشند.

رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان خاطرنشان کرد: حزب بر پایه اصول خاص خود می‌تواند تبدیل به اتحادی شود که منافع ملی را از منافع فردی جدا کند و اگر ما در 8 سال پر ملال و سخت پیشین دارای احزاب قدرتمند و مدرن بودیم و اگر احزاب به جای اینکه به دنبال منافع شخصی‌شان باشند دغدغه منافع ملی داشتند مطمئن باشید که شکل و شمایل امروز ما به گونه‌ای دیگر بود.

خزازی گفت:‌ استثمار و استبداد دو لبه یک قیچی هستند که بر گلوی تحزب سیاسی قرار گرفتند و نمی‌خواهند این‌ها به جایی برسند بنابراین اگر ما در جهت تعریف از تفکر خود و حرکت‌های مدنی که به آن فکر می‌کنیم به شی و لوازم آن التزام واقعی و عینی داشته باشیم این موضوع متضمن وجود احزاب است که باید بر طبق نظریه توسعه سیاسی و البته با الهام از مبانی دینی و بومی سازی آن گام‌های جدی و عینی برداریم تا به اهداف خود برسیم.

وی ادامه داد:‌ اگر این فرصت نوین از دموکراسی در قالب همین مردم‌سالاری دینی تجلی پیدا کند موقعیت ما را از گذشته متفاوت خواهد کرد.

خرازی در ادامه با تاکید بر اینکه تحزب تعارضی با مبانی اعتقادی، کتاب، سنت خدا و سیره پیامبر اکرم ندارد اظهار کرد:‌ این موضوع در آرای امام خمینی (ره) و بسیاری از متفکران و کسانی که به عنوان مصلحان سیاسی شناخته می‌شوند همچون آقای خاتمی مشخص است.

رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در همین راستا ادامه داد: من متن سخنرانی‌ای را در سایت مقام معظم رهبری در کنگره حزب جمهوری اسلامی در سال 59 دیدم. این سخنرانی یکی از تاریخی‌ترین سخنرانی‌های ایشان است که در آن نسبت بین باورهای سیاسی و تحزب را بیان کرده‌اند و اگر کنش‌گران سیاسی ما بتوانند همین مقاله و دیدگاه را به خوبی مورد توجه قرار دهند مطمئن هستم که ما در سپهر سیاسی ایران گام‌های بزرگی برخواهیم داشت و نگاه اصلاحی را در جامعه با قدرت دنبال می‌کنیم.

وی همچنین گفت: فقر بینش، آگاهی و دانایی ما باعث شده که ما به کج‌راهه برویم و در این راستا پدیده جامعه جوان که از مهم‌ترین شاخصه‌های اندازه‌گیری یک کشور است می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد چرا که هر جوانی مهم‌ترین سرمایه برای نظام سیاسی ما محسوب می‌شود.

رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: تنها راهی که می‌تواند جوانان را در تمام احزاب سیاسی ایران و تشکل‌ها و انجمن‌های سیاسی تعریف کند این است که محور تحلیل‌شان را براساس نظام ارزشی که در آن قرار داریم، بگذاریم.

خرازی گفت: زمانی حاکمیت یا دولت‌ها احزاب سیاسی را شکل می‌دادند و می‌خواستند از موقعیت قدرت خود احزاب سیاسی را در جامعه برای دسترسی به منویات خود استفاده کنند در حالی که هم‌اکنون این دوران گذشته است و برداشت من این است که دوران تمرکززدایی برای رسیدن به آرمان‌ها پایان پیدا کرده است. برای رسیدن به آرمان تشکل سیاسی نیازی به حمایت از یک قدرت سیاسی یا یک دولت نیست. اگرچه حق هر دولتی است که برای حرکت و پیوند گام‌های خود با توسعه و دموکراسی از تشکیلات و احزاب برخودار باشد.

وی افزود: آنچه امروز به عنوان یک درد مشترک مورد توجه است این که نهاد تحزب در کشور ما در مهجوری و مشتاقی خود قرار گرفته و خیلی مظلوم واقع شده است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به انقلاب مشروطه نهضت ملی نفت و انقلاب اسلامی فرصت ویژه‌ای پیدا شده بود تا کشور برای توسعه همه جانبه خود از تحزب برخوردار باشد ولی متاسفانه با فشار داخلی و استعمار خارجی و هرج و مرج های فکری، سیاسی و التقات فکری که در ایران وجود داشت تحزب به قربانگاه خود نزدیک شد.

خرازی با مورد توجه قرار دادن وجود برخی رذیلت‌های شیطانی در موضوع تحزب سیاسی در ایران گفت: ما نیازمندیم یک منشور ملی اخلاقی- حزبی و سیاسی را تعریف کنیم و این منشور سوگندنامه‌ای برای همه کنش‌گران سیاسی باشد تا از این طریق رذیلت ها از فضیلت‌ها جدایی پیدا کند و آن اخلاق اسلامی که در رفتار پیامبر دیده می‌شود و نه آنچه لغلغه زبان برخی است مورد توجه قرار بگیرد.

رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان برگشتن به جمع و جماعت را تنها راه رسیدن به آرمان‌های ملی عنوان کرد و گفت: برگشتن به جماعت تنها راه برگشتن به مدینه فاضله‌ای است که بزرگان دین ما برای آن مجاهدت کردند و البته یکی از راه‌های جماعت توسعه تحزب است و قبل از آن پیوند سیاسی و اخلاقی باید مدنظر قرار بگیرد.

وی خطاب به جوانان حاضر در این جمع گفت: شما جوانان بیشترین نقش را برای ایجاد تحولات بزرگ برای آینده ایران دارید و باید قدر این سرمایه عظیم و موقعیت ویژه را بدانید.

منبع: ایسنا