معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه با رئیس قوه قضائیه اقلیم کردستان عراق دیدار کرد.

به گزارش واحد دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه که برای دیدار با مقام‌های اقلیم کردستان عراق به اربیل سفر کرده است، صبح روز یکشنبه با قاضی احمد زبیر، رئیس قوه قضائیه اقلیم کردستان عراق دیدار و در خصوص همکاری‌های دوجانبه و نیز مسائل قضائی و کنسولی ایرانیان مقیم و فعالان اقتصادی و تجاری کشورمان در منطقه یاد شده گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

قشقاوی با اشاره به اهمیت همکاری‌های ایران و عراق و نیز اقلیم کردستان و حجم بسیار بالای رفت و آمدهای اتباع دو کشور، بروز برخی مسائل قضایی برای اتباع ایران و عراق در خاک دو کشور را طبیعی خواند و در عین حال بر لزوم مشورت‌های مستمر فیمابین به منظور کاستن از مشکلات و حل و فصل هرچه سریع‌تر مسائل و مشکلات حقوقی، قضائی و کنسولی شهروندان و همچنین سرعت بخشیدن به روندهای قضائی برای تعیین تکلیف افراد بازداشتی و زندانیان تأکید نمود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان وجود 4 موافقتنامه حقوقی، قضایی میان ایران و عراق را مبنای محکم و قابل اتکا برای همکاری‌های قضایی و حقوقی میان دو کشور ارزیابی کرد و خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به مسائل حقوقی و قضایی شهروندان ایرانی، منطبق با اسناد یاد شده گردید.

قشقاوی همچنین مسأله زندانیان ایرانی در اقلیم کردستان را از موضوعات جدی مورد توجه جمهوری اسلامی ایران توصیف نمود و اظهار امیدواری کرد که در چارچوب مذاکرات و تفاهم انجام شده، روند انتقال آنها به کشورمان به زودی صورت پذیرد.

رئیس قوه قضائیه اقلیم کردستان عراق، ضمن اظهار خرسندی از فرصت فراهم شده در این سفر برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه، بر آمادگی شورای قضایی اقلیم کردستان به منظور گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های قضایی، حقوقی و کنسولی تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، قاضی احمد زبیر ضمن تشکر از حمایت‌های تاریخی جمهوری اسلامی ایران از مردم کرد و عراق و تأکید بر اهمیت فراهم‌سازی شرایط حقوقی مناسب با نظرها و فعالیت‌ اقتصادی تجاری اتباع دو کشور ایران و عراق،‌ آمادگی خود را برای حداکثر همکاری‌ها در این راستا اعلام کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که در سفر آینده خود به جمهوری اسلامی ایران بتواند از نزدیک با مقام‌های قضایی کشورمان تبادل نظر نماید.

قاضی احمد در پاسخ به درخواست طرف ایرانی در خصوص اطلاع‌رسانی به موقع به سرکنسولگری ایران در خصوص افراد بازداشتی و سرعت بخشیدن به روندهای قضایی این افراد و همچنین انتقال آنان تأکید کرد این موضوع را با نظر مثبت و با جدیت دنبال خواهد کرد.

منبع: ایسنا