فرصت کمی برای تلاش مذاکره‌کنندگان باقی‌مانده
خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: مذاکره‌کنندگان ایران و گروه 1+5 در وین تلاش می‌کنند تا در فرصت کم باقیمانده تا ضرب‌الاجل 10 تیر شکاف موجود در مذاکرات را برای دستیابی به توافق نهایی رفع کنند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، لوران فابیوس و جان کری وزرای امور خارجه ایران، فرانسه و آمریکا روز شنبه به مذاکرات حساس هسته‌ای در وین پیوستند. همچنین یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌الملللی انرژی اتمی ساعاتی را در هتل کوبورگ که محل برگزاری این مذاکرات است سپری کرد.

لوران فابیوس پیش از پیوستنش به آخرین مرحله از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفته بود که یک توافق نهایی باید محکم و با دوام باشد به گونه‌ای که به شکل قابل راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز شنبه گفت که برخی از مذاکره‌کنندگان مواضع خود را نسبت به دور قبلی مذاکرات یعنی لوزان تغییر داده‌اند.

با این حال دیپلمات‌ها ابراز امیدواری می‌کنند که علیرغم وجود چند اختلاف جدی میان طرف‌های مذاکره کننده که نیازمند حل شدن است حصول یک توافق هسته‌ای جامع امکان پذیر است. از این رو انتظار می‌رود رایزنی‌های کنونی در وین آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای باشد.

کیسی داون پورت، سرپرست بخش سیاست منع اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات به اسپوتنیک گفت که پروتکل الحاقی امکان سازش بر سر بازرسی‌ها را فراهم می‌کند. بنابراین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود به سایت‌هایی که آنها را مشکوک می‌پندارد دسترسی داشه باشد، اما اختیار تام نخواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک، غرب از ایران می‌خواهد تا در یک توافق هسته‌ای نهایی بازرسی از سایت‌های نظامی مورد درخواست آژانس را بپذیرد.

وزرای امور خارجه در وین روز شنبه به عنوان آخرین تلاش‌های خود برای دستیابی به توافق نهایی دیدارهای دو جانبه‌ای را برگزار کردند. قرار است فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز یک‌شنبه ( امروز) به این مذاکرات بپیوندد. انتظار می‌رود دیگر وزرای خارجه گروه 1+5 در روزهای آتی به وین سفر کنند تا رایزنی‌هایی که نزدیک به دو سال است با هدف یافتن راه حلی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی این کشور آغاز شده است به سرانجام برسد.

اما با توجه به پیچیدگی موضوعات مورد بحث برخی مقامات ارشد حاضر در مذاکرات می‌گویند که این دور از رایزنی‌ها ممکن است پس از ضرب‌الاجل 10 تیر نیز به مدت چند روز ادامه یابد تا طرف‌های مذاکره کننده بتوانند اختلافات باقی‌مانده را حل کنند.

پذیرش درخواست بازرسی‌ها از سوی ایران در حالی مطرح می‌شود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که ایران اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی و پرس و جو از دانشمندان هسته‌ای را نخواهد داد.

منبع: ایسنا