عینک روحانی برای نگاه به داخل باید تنظیم شود!
اینكه روحانی چه وعده‌هایی در ابتدای روی كار آمدن دولت به مردم داد، محل بحث نیست ولی به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور در این روزها تلاش می‌كند تا به تدریج رویكرد خود را از مسائل سیاست خارجی به سمت سیاست داخلی تغییر دهد.

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان « تنظیم عینک روحانی برای نگاه به داخل» نوشت: دوسالگی روی كار آمدن دولت با به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای منطبق شده است و روحانی می‌گوید: خدا را شاكرم وعده‌ای كه در دوران انتخابات به مردم برای حل معضل هسته‌ای دادم، تا به‌این‌جا عملی شده است.

این اظهارات رئیس‌جمهور در حالی بیان می‌شود كه تیم دیپلماسی كشورمان با تمام تلاش در حال به پایان رساندن این پرونده‌اند و با وجود اینكه نمی‌توان از نقش آقای روحانی در این پیروزی بزرگ چشم‌پوشی كرد، ولی ملت فرمان مذاكرات را در دستان ظریف می‌بینند.

اینكه روحانی چه وعده‌هایی در ابتدای روی كار آمدن دولت به مردم داد، محل بحث نیست ولی به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور در این روزها تلاش می‌كند تا به تدریج رویكرد خود را از مسائل سیاست خارجی به سمت سیاست داخلی تغییر دهد. نمود بیشتر این گمانه زنی را در بررسی صحبت‌های حسن روحانی در روزهای اخیر می‌توان یافت.صحبت‌هایی كه بیشتر مصرف داخلی داشت و در گوشه ای نیز به رویكرد برخی نهادهای داخلی انتقاد می‌كرد.

هرچند رئیس جمهور بارها نقدهای زیادی را به روند اجرایی نهادهای مسئول در كشور داشت، ولی در روزهای گذشته بسیار جدی تر از قبل از رویكرد عده ای از مراكز تصمیم گیر انتقاد كرد.

روحانی از بدو ریاست خط قرمز‌های خودساخته گذشتگان كه نه شرع و نه عرف را به خطر می‌انداخت را یك به یك خط‌خطی كرد ولی بازهم شاهد آن هستیم كه برخی تصورهای نادرست، بلای جان جامعه آرمانی روحانی است.برای مثال در حالی كه این روزها نهاد‌ها و برخی مراكز مسئول به تصمیم گیری ‌های دولت در عرصه بانوان انتقاد كرده بودند و حتی عده‌ای تصمیمات صورت گرفته در معاونت امور زنان ریاست جمهوری را خطرناك توصیف می‌كنند،

رئیس جمهور در ضیافت افطار فعالان و تشكل‌های حوزه زنان و خانواده با طرح این پرسش كه آیا حجاب و عفاف تنها به نوع پوشش ظاهری باز می‌گردد؟ و با اشاره به مسئله حجاب و عفاف در قرآن كریم گفت: طبق آیات قرآن، عفاف از نگاه مردان شروع می‌شود و به طور كلی عفاف و حجاب از زبان، چشم و نگاه آغاز می‌شود.

این سخنان و موضع گیری‌های رئیس‌جمهور در روزهای منتهی به توافق هسته‌ای، نشانگر عزم دولت برای حل‌و‌فصل معضلات سیاست داخلی است كه كشور سال‌هاست با آن رودرروست. البته روحانی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و همچنین در بدو ورود به پاستور وعده‌های زیادی را داد و اكثر این وعده‌ها زیر ابر توافق هسته ای پنهان شد و این روزها كه مذاكرات در حال به‌نتیجه رسیدن است، دیگر رئیس‌جمهور دلیلی برای نپرداختن به وعده‌های انتخاباتی ندارد.

از سوی دیگر روحانی كه خود می‌داند بخش عظیمی‌از بدنه اجتماعی طرفدار او به دلیل وعده‌هایی كه در انتخابات به آنها داده است به او اقبال نشان داده اند و در صورت عدم تحقق وعده‌های اعلام شده، این طیف از او رویگردان می‌شوند، تلاش می‌كند هر چند وقت یك بار مواضعی را كه خوشایند طیف طرفدار اوست بیان كند تا همچنان این صف بندی به نفع او باقی بماند.

به نظرمی‌رسد روحانی در راه تغییر رویكردهای‌سیاست داخلی تنهاست و امید به همین بدنه اجتماعی و طرفدار وعده‌های خود دارد و این طیف نیز تا جایی با روحانی همراهند كه احساس كنند رئیس جمهور به رای آنها و وعده‌هایی كه برای تحقق آن به روحانی رای دادند،پایبند است و تلاش می‌كند.

 

منبع: روزنامه قانون