دختر ۱۶ ساله‌‌ی کاشف انرژی هسته‌ای که احمدی نژاد میگفت کجاست؟+فیلم
۹ سال پیش بود که اظهارات رئیس‌جمهور وقت درباره تولید انرژی هسته‌ای توسط یک دختر دبیرستانی، همه را شگفت‌زده کرد.

محمود احمدی نژاد در بهمن ماه سال ۱۳۸۵ در یکی از مساجد جنوب شهر تهران گفت: یک دبیر به من گفت که یکی از شاگردانش در خانه انرژی هسته‌ای کشف کرده. من زنگ زدم به رییس سازمان انرژی هسته‌ای که بررسی کنید. دانشمندان هسته‌ای ما تحقیق کردند و دیدند این دختر راست می‌گوید و در خانه‌اش انرژی هسته‌ای تولید کرده. الان خب این دختر یک دانشمند هسته‌ای شده است. این خودباوری است.

ویدئوی سخنان رئیس جمهور در این باره به سرعت در سایت‌های خبری منتشر شد.

پنج سال بعد، سایت الف در ۲۰ فروردین سال ۹۰ در مقاله‌ای با عنوان «تولید انرژی هسته‌ای در آشپزخانه واقعیت داشت» از دستگاهی ساده و ارزان‌قیمت برای همجوشی هسته‌ای یاد کرد و نوشت: این دستگاه که Fusor نام دارد و ما فعلاً معادل فارسی «همجوشار» را برای آن انتخاب می‌کنیم یکی از سازوکارهای مختلفی است که برای انجام واکنش همجوشی هسته‌ای پیشنهاد شده است.

البته به گزارش عصر ایران، امسال همزمان با آخرین روز مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس و در وین، این طنز در وایبر دست به دست می‌شد که اشاره ظریفی به این ادعای عجیب احمدی‌نژاد داشت. متن این طنز از این قرار بود: «خبر فوری: در لوزان سر همه چی توافق شد و فقط یک مورد مونده و آن این که ۱+۵ می‌پرسه اون دختر ۱۶ ساله‌ای که تو زیر زمین خونشون تو قابلمه انرژی هسته‌ای درست می‌کرد الان کجاست.»

به گزارش خبرآنلاین، خبرگزاری برنا نیز پس از توافق لوزان در فروردین ماه سال جاری در گزارشی با عنوان «خانه به خانه تا رسیدن به دانشمند هسته‌ای ۱۶ ساله!» نوشته بود که نه مسئولان سازمان انرژی اتمی و نه مسئولان بنیاد ملی نخبگان، اصلا از چنین دختری که حالا باید ۲۵ ساله باشد، خبری ندارند.

 

منبع: آفتاب