مشاجره بی سابقه دلواپسان با عراقچی در جلسه هسته‌ای مجلس
تنش در کمیسیون برجام به اوج رسید؛ همان دستی که چند ماه پیش به سمت وزیر خارجه امریکا خودکار پرت کرد، دیروز در جلسه کمیسیون ویژه عینکش را روی میز کوبید. آخرین جلسه هسته‌ای مجلس با التهاب به پایان رسید؛ تنشی بین عباس عراقچی و منتقدان برجام.

تنش در کمیسیون برجام به اوج رسید؛ همان دستی که چند ماه پیش به سمت وزیر خارجه امریکا خودکار پرت کرد، دیروز در جلسه کمیسیون ویژه عینکش را روی میز کوبید. آخرین جلسه هسته‌ای مجلس با التهاب به پایان رسید؛ تنشی بین عباس عراقچی و منتقدان برجام.تنش بر سر مقایسه قطعنامه‌های ١٩٢٩ و ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد، موضوع بازرسی‌ها و همینطور مساله رآکتور آب سنگین اراک؛ تنش‌هایی که البته نه راهی به قاب تلویزیون پیدا می‌کنند و نه به گزارش سخنگوی کمیسیون از جلسات این مجموعه.

اصل تنش در جلسه دیروز از جایی آغاز می‌شود كه حمید رسایی یك موضوع قدیمی را بار دیگر با تاكید پیش می‌كشد؛ موضوع بازرسی‌ها. مساله‌ای كه به عقیده رسایی نه تنها هیچ امتیازی برای ایران نیست، بلكه در اصل خود زمینه را برای شناسایی مراكز كشورمان و حمله امریكایی‌ها آماده كرده است. جو جلسه از اینجا به بعد وارد فضای تنش می‌شود.

تا جایی كه در میانه راه جدالی لفظی و البته باز هم جدی میان مهدی كوچك‌زاده و محمدحسن ابوترابی‌فرد نیز شكل می‌گیرد. ابوترابی‌فرد معتقد بوده كه برخی قضاوت‌ها و داوری‌ها درباره عملكرد تیم هسته‌ای كشورمان در دو سال اخیر به دور از انصاف و عدالت است. او در جلسه قبل نیز یك بار دیگر در پشتیبانی از عباس عراقچی وارد گفت‌وگو و جدال لفظی با منتقدان هسته‌ای شده بود. جدال دیروز او اما گویا پرتنش‌تر از قبل بوده است.

مهدی كوچك‌زاده كه خود عضو كمیسیون برجام نیست اعتراض می‌كند كه چرا ابوترابی‌فرد بدون آنكه در وقت خود سوالی بپرسد تنها به تشریح برخی مسائل می‌پردازد. درگیری لفظی بین این دو تا آنجا بالا می‌گیرد كه ابوترابی‌فرد به نشانه قهر میكروفن خود را خاموش می‌كند و نهایتا هم با پادرمیانی زاكانی و تلاش برخی دیگر از نمایندگان برای ساكت كردن كوچك‌زاده، سخنان خود را ادامه می‌دهد.

اما رسیدن بحث‌ها به موضوع مقایسه بین دو قطعنامه ١٩٢٩ و ٢٢٣١ است كه بازار اختلافات را داغ‌تر می‌كند. نهایتا اما این بحث بر سر موضوع آب سنگین اراك است كه جدال لفظی را به اوج می‌رساند و فضای جلسه را تا آنجا تند می‌كند كه به نظر نمی‌رسد صدا و سیما میلی برای پخش آن داشته باشد.

منتقدان و از جمله نمایندگانی چون نبویان تاكید می‌كردند كه طبق برجام رآكتور اراك دیگر آب سنگین نخواهد بود و درآوردن قلب آن به معنای از بین بردن ماهیت آن است. این موضوع را پیشتر چندین بار مسوولان سازمان انرژی اتمی و همینطور دیپلمات‌های وزارت امور خارجه از زوایای مختلف شرح داده‌اند.

شرح دیروز عراقچی اما آنقدر با درگیری همراه می‌شود كه او عینك خود را به‌شدت روی میز می‌كوبد. البته جرقه تنش در جلسه دیروز كمیسیون برجام از همان دقایق ابتدایی حضور عراقچی در این مجموعه زده شده بود؛ از همان جایی كه نمایندگان منتقد اعتراض می‌كنند كه چرا وزیر خارجه شخصا در این جلسات شركت نمی‌كند و عراقچی هم در پاسخ به كنایه می‌گوید: «ببخشید اگر ما در شأن مجلس نیستیم.»

منبع: