جهانگیری: باید بدون منت به مردم خدمت کنیم
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه خدمت به مردم باید بدون منت باشد، گفت: مسیر توسعه کشور در دوره قبل منحرف شد و سرمایه‌های مادی و انسانی کشور از بین رفت.

نکاتی از سخنان اسحاق جهانگیری

 اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه با دوربین شبکه یک سیما طی سخنانی گفت: باید به مردم خدمت بی‌منت کرد. محورهای مهم سخنان جهانگیری به شرح زیر است:

* کشور را در زمان جنگ با 7 میلیارد دلار اداره می‌کردند که باید به مدیران آن زمان دست‌مریزاد گفت از آن میزان اعتبار 4 میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی  و 2 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی کشور اختصاص می‌یافت بنابراین کشور با یک میلیارد دلار اداره می‌شد.

* برنامه سوم توسعه کشور بهترین برنامه از نظر تدوین و عملکرد قبل و بعد از انقلاب بوده است. این برنامه توسط دولت اصلاحات تدوین و توسط مجلسی که ریاست ناطق نوری بر آن بود به تصویب رسید. در حالی که این دو نفر یعنی رئیس قوه مجریه و مقننه دو رقیب انتخاباتی بودند اما موفق‌ترین برنامه کشور تدوین و به اجرا درآمد.

* در دولت اصلاحات شکوفا‌ترین دوران در بخش صنعت را شاهد بودیم که همواره رشد آن مثبت بوده است، همچنین در آن دوران حساب ذخیره ارزی برای ذخیره کردن درآمدهای نفتی ایجاد شد، همچنین ارز تک‌نرخی شد و رانت‌ها در این زمینه از بین رفت.

* در وزارت صنعت که مسئولیت آن را برعهده داشتم مهم‌ترین وظیفه‌ام بستن گلوگاه‌های فساد بود که در آن زمان مهر عدم ساخت برای واردات کالاها را کنار گذاشتیم و موجب از بین رفتن فسادها و افزایش درآمد دولت شد. پس از دوران اصلاحات نیز از مسئولیت اجرایی کشور کنار رفتم و ماه‌نامه صنعت و توسعه تأسیس کردم تا بدین وسیله تجربیات خود را به مسئولین وقت منتقل کنم.

* در دولت بعدی محصول توسعه کشور منحرف شد و سرمایه‌های مادی و انسانی کشور از بین رفت، همچنین 700 میلیارد دلار درآمد کشور معلوم نیست که در آن دوران چگونه هزینه شد.

* ما و کشور قطر یک میدان گازی مشترک داریم که در سال 84 از این میدان هر دو کشور به طور مساوی برداشت می‌کردیم اما در سال 92 آنها دو برابر ما برداشت می‌کردند و در واقع حق ملت ایران را غارت می‌کردند./

* در دولت قبلی قیمت ارز در کشور بالا می‌رفت و مسئولان امر فکر می‌کردند که برای پایین رفتن قیمت اقدامی کنند که در این راستا در عرض 17 ماه 22 میلیارد دلار ارز در بازار دبی و استانبول فروختند که قیمت ارز در ایران پایین بیاید که البته این موضوع تبدیل به پرونده شد و تعدادی هم دستگیر شدند و اینگونه منابع کشور از بین رفت.

* میزان اشتغال در سال 84 طبق آمار مرکز آمار تعداد 22 میلیون و 600 هزار شاغل داشتیم این در حالی است که در سال 91 هم طبق آمار مرکز آمار تعداد شاغلین همان 22 میلیون و 600 هزار نفر بود یعنی در این فاصله زمانی خالص شغل ایجاد شده صفر بود.

*سال 92 مردم ایران تلاطم سال 91 و 92 را درک کردند؛ چراکه دولت قبلی سال 84 سکه را 90 هزار تومان تحویل گرفت و یک میلیون 500 هزار تومان تحویل داد.

*دلاری که قیمت آن 800 تومان بود؛ دلاری 3 هزار و 500 تومان تحویل داد. همین قیمت‌ها باعث سیر صعودی تورم در کشور شده بود. این همه پول خرج شد تا عده‌ای بگویند مسئله اصلی کشور امروز شغل است.

*در آن سال‌ها گفتند 22 میلیون و 60 هزار نفر بیکار هستند و برای این قشر از بیکاران در پی اشتغالزایی هستیم و جالب اینجاست آنهایی سخنرانی می‌کنند که در سال 91 در پی اشتغالزایی بودند و جالب اینجاست که وقتی دولت را تحویل می‌دادند 22 میلیون و 60 هزار نفر همچنان بیکار بودند.

*این حجم منابع را خرج کردند، ولی هیچ اشتغالزایی ایجاد نشد. پلاسکو سوخت و من شاید اولین نفری بودم که به شهردار زنگ زدم و گفتم این ساختمان سوخت و خود را به محل حادثه برساند. این ساختمان در عرض چند ثانیه سوخت، در عرض چند دقیقه فرو ریخت و در عرض چند سال ساخته می‌شود، ولی این مملکتی که این شاخص اقتصادی، رکود و ثبات اقتصادی‌اش به جایی رسیده بود که از حرکت وامانده بود، این دولت این ماشین را در مسیر جاده قرار داد و ما در این مسیر موفق شدیم از 40 درصد به 6.8 درصد تورم را کاهش دهیم.

* در این دولت رونق شروع شده، فضای بین‌المللی باز شده؛ چراکه خیلی‌ها فکر نمی‌کردند با دنیا بتوانیم همفکری کنیم و به‌ اهداف‌مان در برجام دست پیدا کنیم.

*به بهانه تحریم چه فسادها که در این کشور اتفاق افتاد و حالا با برداشتن این تحریم‌ها، رونق اقتصادی به کشورمان روی آورده و این ضعف‌ها برطرف شده است.

*امروز هجوم کشورهای غربی و شرقی برای برقراری ارتباط اقتصادی با ایران آغاز شده، آمریکایی‌ها برای هواپیما دادن به ایران ممانعت داشتند، ولی حالا خود این کشور پیگیر واردات هواپیما به ایران شده است.

*ما باید کاری کنیم ایرانی در هر نقطه‌ای از دنیا به وجود خود افتخار کند.

* در این دولت صادرات غیرنفتی کشور از صادرات نفتی فزونی یافته، زمانی نفت صادر می‌کردیم و کالاهای موردنیاز وارد می‌کردیم، حالا کالا صادر می‌کنیم و کالای موردنیاز وارد می‌کنیم.

*مهم‌ترین سرمایه کشور مدیران توانمند هستند. لذا نباید بگذاریم با اتهامات دروغ آنها را از صحنه خارج کنند. بنده با شفافیت کامل زندگی مسئولان موافقم، ولی این در شرایطی است که همه مسئولان و مسئولان سه قوه و مسئولان نظامی به این مهم تن دهند.

* دولت آینده را من، دولت امید به آینده می‌نامم که در آن خواهان ایجاد اشتغال برای جوانان هستم و برنامه‌های فراوانی در این راه دارم.

*از نظر اجتماعی اقوام باید در سراسر کشور احساس همبستگی کنند،.

*زن‌ها نیز در ایران از مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند که نه حرمت و نه جایگاه‌شان پذیرفته می‌شود، ولی در این دولت سفیر و فرمانداران زن داشتیم.

*کارهای سخت کشور نیازمند انسان‌های بزرگ برای تصمیم‌های سخت است.

*  روزی که برجام تصویب شد، تصمیمی بزرگ گرفته شد و دولت نیازمند این تصمیمات و مردان بزرگ است.

*توسعه فناوری و ساخت کشور در شاخص رشد دولت آینده تأثیر به‌سزایی دارد.

* پایگاه توسعه علم و فناوری دانشگاه‌ها هستند، لذا امنیت،‌ حرمت و استقلال دانشگاه باید به طور کامل به آنها برگردانده شود.

*توسعه صادرات نیازمند سیاست‌گذاری و ارتباط با دنیاست و اگر بتوانیم دیپلماسی فعالی در دنیا داشته باشیم، می‌توانیم در دنیا ارتباط‌گیری مؤثری داشته باشیم.

*جمهوری اسلامی استعداد بسیار بالایی برای جذب گردشگر دارد و می‌تواند جزو 10 کشور برتر گردشگری باشد.

*توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی،‌ جاده‌ای فرسوده که جان مردم را به خطر انداخته، باید از چرخه خارج و به آن رسیدگی شود.

* حوزه نفت و گاز در کشور باید غنی شود، همچنین حوزه کشاورزی باید خودکفا شود. کشاورزان یکبار در دوره اصلاحات خودکفا شدند و حالا در این دولت به خودکفایی در عرض دو سال دست یافتند.

 

منبع: فارس