واکنش ایران به اقدامات آمریکا
رییس سازمان انرژی اتمی در رابطه با احتمال برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 درباره برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: تا جایی که با آقای ظریف صحبت داشتم احساس من این است که احتمالا آقای ظریف درباره برگزاری چنین نشستی اقدام خواهند کرد.

مصاحبه با علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران

علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران در حاشیه برگزاری اولین همایش ملی فناوری کوانتومی در پاسخ به ایسنا، افزود: تا جایی که می‌دانم آقای ظریف و وزارت خارجه با جدیت موضوع را پیگیری می‌کنند و ما اطمینان داریم که وزارت خارجه در رابطه با پیگیری اجرای برجام و جلوگیری از هرگونه اعمال فشار و جلوگیری از هرگونه اقدام برای اجرای موفق برجام از جمله نامه‌هایی که به مدیرکل آژانس و خانم موگرینی اخیرا نوشتند، تمام تلاش خود را خواهند کرد. ما هم به پیگیری‌های وزارت خارجه در رابطه با برجام اطمینان لازم را داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آمریکایی‌ها موضوع بازدید و بازرسی از تاسیسات نظامی ایران را در چارچوب برجام مطرح کرده‌اند، گفت: این مساله از سوی هیات نظارت بر برجام در حال بررسی و پیگیری است.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها موضوع بازدید و بازرسی از تاسیسات نظامی ایران را در چارچوب برجام مطرح کرده‌اند، با بیان این‌که برخی تلاش دارند در برجام خدشه وارد کنند و به گونه‌ای عمل کنند که ایران را تحریک کنند و وادار کنند تا تصمیماتی را بگیرد که موجبانه بهانه مورد نظر برای آنها را فراهم کند، گفت: این مساله از سوی هیات نظارت بر برجام در حال بررسی و پیگیری است و اقدامات طرف مقابل را رصد می‌کند.

وی افزود: آن‌چه مسلم است این آمریکایی‌ها هستند که چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند و با موضع‌گیری‌های سیاسی که به نظر من طرح این موضوعات بیش‌تر با هدف بهره‌برداری در کشورشان انجام می‌شود سعی دارد در برجام اخلال ایجاد کند.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: متاسفانه ما شاهد سردرگمی استراتژی سیاسی در آمریکا هستیم و این برای اولین بار است که چنین چیزی را در این کشور مشاهده می‌کنیم. آنها دچار یک بهم‌ریختگی سیاسی هستند و عده‌ای هم در منطقه این بهم‌ریختگی و آشفتگی در آمریکا را تشدید می‌کنند.

صالحی گفت: این اطمینان را به شما می‌دهیم که ایران با درایت و هوشمندی تمام ملاحظات و واکنش‌های مناسب را انجام خواهد داد.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: واکنش ایران به اقدامات آمریکا در اعمال فشار نسبت به اجرای برجام قطعا واکنش احساسی نخواهد بود و با مطالعه و ادله‌های دقیق است. ما امیدواریم آمریکایی‌ها سر عقل بیایند. ما برجام را به آسانی به دست نیاورده‌ایم که آن را آسان از دست بدهیم.

وی افزود: آنها که اهل فن هستند می‌دانند در برجام چه گذشته است که دوباره بحث مذاکره مجدد را مطرح می‌کنند اما حرف ما این است که اگر همان‌طور که مقامات پیشین آمریکا مدعی بودند که با برجام صنعت هسته‌ای ایران را متوقف کرده‌اند پس چگونه دوباره به دنبال مذاکره مجدد هستند؛ حتما آنگونه که آنها می‌گفتند نیست.

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با توسعه دانش و فناوری کوانتوم در کشور، گفت: ما حدود یک سال است که بر روی این مقوله کار می‌کنیم و حتی در این مورد با وزارت علوم صحبت شده است تا مقطع فناوری کوانتوم به عنوان یک رشته دانشگاهی ایجاد شود و دانشجویانی در این رابطه تربیت شوند و این رشته با گرایش‌های مختلف ارتباطات، محیط زیست، محاسبات و ... خواهد بود.  

صالحی ادامه داد: امیدواریم دولت و آقای روحانی در این رابطه حمایت کنند و همچنین مقام معظم رهبری بر روی بحث تمدن اسلامی تاکید دارند که ورود به چنین عرصه‌هایی می‌تواند ما را در این مباحث پیش ببرد.

رییس سازمان انرژی اتمی در رابطه با انجام آزمایش کوانتوم فوتون، گفت:‌ این اولین آزمایش است که در این زمینه انجام می‌شود و از اساسی‌ترین گام‌ها برای ورود به این تکنولوژی است. با موفقیت در چنین آزمایشی می‌توانیم مدعی فعالیت در این حوزه باشیم. بسیاری از تجهیزات و مقدمات آماده شده و یا در حال فراهم شدن است و امیدواریم در آینده نزدیک حداکثر تا یک سال آینده این کار صورت گیرد.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir