اعتراف بی‌سابقه ژنرال اسرائیلی به ناتوانی در مقابل ایران
یک روزنامه عربی فرامنطقه‌ای نوشت که یک ژنرال اسرائیلی به طور بی‌سابقه به عدم توانایی اسرائیل برای مقابله با ایران بدون کمک آمریکا اعتراف کرده است.

اعتراف به عدم توانایی اسرائیل برای مقابله با ایران

روزنامه رای‌الیوم چاپ لندن در گزارشی به قلم زهیر اندراوس نوشت: در گذشته نه چندان دور قبل از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با مجموعه 1+5، اسرائیل ایران را به حمله نظامی به نیروگاه‌های هسته‌ای تهدید کرد. ایهود باراک وزیر امنیت وقت اسرائیل با اشاره به استفاده از سلاح‌های پیشرفته مدعی شد که ایران را به هزاران سال عقب باز خواهیم گرداند و کسی را باقی نخواهیم گذاشت که تعداد گشتگان و زخمیان را بشمارد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل که داعیه رهبری حمله جهانی علیه ایران را بر عهده داشت و همچنان بر عهده دارد دومین نفری بود که با اشاره به توان نظامی خود ادعای حمله به ایران بدون کمک آمریکا را رد کرد. این در حالی است که در جنگ 1973 اگر نیروی هوایی آمریکا نبود مصر و سوریه، اسرائیل را نابود می‌کردند و خود روسای تل‌آویو نیز در آن زمان به این امر اعتراف کردند.

علاوه بر این در مواضع فرماندهان سیاسی که ادعای حمله به ایران را می‌کردند با مواضع سازمان‌های امنیتی تناقض وجود داشت و سازمان‌های امنیتی در تل‌آویو، شاباک، موساد و شعبه اطلاعات نظامی (امان) نسبت به حمله نظامی هشدار دادند و تاکید کردند که نتایج وخیمی برای دولت اشغالگر به همراه خواهد داشت و در شورای سیاسی ـ امنیتی وزیران بر عدم حمله نظامی به ایران تاکید کردند.

توافق هسته‌ای ایران امضا شد اما خبری از حمله نظامی اسرائیل به ایران نیست و حمله آنها تنها زبانی بود که می‌گفتند "مرا بگیرید وگرنه فلان می‌کنم" و حمله هولناک اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران در این چند واژه خلاصه می‌شود.

همچنین ایهود باراک وزیر امنیت پیشین اسرائیل خبر برنامه‌ریزی با بنیامین نتانیاهو برای حمله نظامی به ایران به بهانه گسترش برنامه هسته‌ای را نفی نکرد، بلکه در گفت‌وگو با روزنامه یدیعوت آحارنوت در آوریل سال جاری مدعی شد که هدف از حمله به ایران، گسترش تحریم‌ها از سوی آمریکا و همچنین انجام عملیات نظامی بود و من بیشتر از نتانیاهو بر این قضیه اصرار داشتم.

باراک همچنین گفت: ما گمان می‌کردیم که آمریکایی‌ها همه چیز را در مورد حمله و مخالفت با آن از سوی غابی اشکانزی رییس ستاد ارتش اسرائیل، مئیر داغان رییس موساد، عاموس یدلین رییس بخش اطلاعات نظامی و یوفال دسکین رییس شاباک را می‌دانند.

در این گزارش آمده است: پایان همه چیز واضع و آشکار است، اسرائیل به ایران حمله نمی‌کند و در حالی‌که اعلام کرده بودند که توافق هسته‌ای را رد می‌کنند اما با زور و اکراه آن را پذیرفتند. یائید گولان معاون پیشین رییس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل به تنهایی نمی‌تواند با ایران مقابله کند.

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های اسرائیلی و خصوصا پایگاه «اسرائیل دفنس» که مرتبط به امور امنیتی و نظامی است، یائیر گولان روز شنبه در اندیشکده واشنگتن به مساله مقابله ایران و اسرائیل پرداخت و گفت: تل‌آویو برای تحقق پیروزی بر ایران به آمریکا نیاز دارد، بهتر است به این مساله اعتراف کنیم، این یک حقیقت است.

روزنامه‌های اسرائیلی این سخنان که یک ژنرال عالی رتبه اسرائیلی گفته است "اسرائیل برای پیروزی مقابل ایران به آمریکا نیاز دارد" را بی‌سابقه دانستند.

گولان در پاسخ به سوالات یکی از حضار گفت: ما نمی‌توانیم به تنهایی حمله کنیم و در این عصر مدرن تهدیدات به سرعت در سرتاسر جهان منتشر می‌شود، بنا بر این بهتر است همکاری‌هایمان را بیشتر از هر زمان دیگری تقویت کنیم.

وی افزود: بر اساس آنچه قبلا گفتیم من در آینده همکاری‌های بیشتری میان آمریکا و اسرائیل می‌بینم و ما معتقدیم که ایران از داعش خطرناک‌تر است زیرا سطح پیشرفت و تمدن ایران بیشتر است.

گولان همچنین گفت: تهران از زیرساخت آکادمیک خوبی برخوردار است، صنعت آن قوی است، دانشمندان خوبی دارد و جوانان با استعدادی دارند. آنها خیلی شبیه ما هستند به همین دلیل آنها خطرناک‌تر هستند. بنا بر این ما به تنهایی نمی‌توانیم با آنها مقابله کنیم، نمی‌توانیم.

این ژنرال اسرائیلی در پایان گفت: نگاه کنید که ایرانی‌ها چگونه در منطقه فعالیت می‌کنند، آنها بسیار تیزهوشانه عمل می‌کنند و سعی می‌کنند از کمترین چیزها و در هر زمانی بهره‌برداری کنند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir