دیدار روحانی با سران چند کشور اروپایی و آسیایی
دکتر روحانی در ادامه سفر به نیویورک با سران برخی از کشورها از جمله ژاپن، بلژیک، نروژ، پاکستان و بلغارستان دیدار کرد.

دیدارهای روحانی با سران چند کشور در نیویورک

دکتر روحانی  با سران برخی از کشورها از جمله ژاپن، بلژیک، نروژ، پاکستان و بلغارستان دیدار کرد.

دکتر روحانی در دیدار نخست وزیر بلژیک

لازمه توسعه همکاری‌های اقتصادی تقویت روابط بانکی است

ییس جمهور در دیدار نخست وزیر بلژیک ، روابط دو کشور را دیرینه و در حال توسعه خواند و اظهارداشت که ما از حضور شرکتهای بلژیکی برای سرمایه گذاری و یا فعالیت های مشترک در ایران استقبال می کنیم.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری،حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه در دیدار "چارلز میشل " که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، با بیان اینکه مردم ایران بلژیکی‌ها را مردمی فرهنگدوست در مرکز اروپا می‌دانند، روابط خوب دو ملت را سرمایه خوبی برای دولت‌ها دانست.رییس جمهور با بیان اینکه بعد از برجام شرایط خوبی برای توسعه روابط اقتصادی فراهم شده ، گفت: برای استحکام توافق ، باید فضای مثبت بوجود آمده را با همکاری اقتصادی تقویت می‌کنیم. شرکته‌ای زیادی از اروپا و بلژیک به ایران آمده‌اند، توافقات خوبی حاصل شده و مذاکرات زیادی هم ادامه دارد.

1409592_985.jpg
1409594_382.jpg
1409593_394.jpg

دکتر روحانی همچنین لازمه توسعه همکاری‌های اقتصادی را تقویت روابط بانکی برشمرد و افزود: ما علاقه مند به توسعه روابط علمی و فناوری با بروکسل هستیم و ایجاد تسهیلات بیشتری برای گردشگران دو کشور را ضروری می‌دانیم.رییس جمهور در ادامه با اشاره به 17 هزار ایرانی که به دست تروریست‌ها به شهادت رسیده‌اند، گفت: ایران به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم آماده توسعه همکاریهای خود با بروکسل و اتحادیه اروپا درعرصه مبارزه با تروریسم است.

نخست وزیر بلژیک  نیز در این دیدار برجام را فرصت بزرگی برای تقویت روابط ایران و بلژیک دانست و گفت: انتخاب ما، همکاری با تهران است و معتقدیم برجام می‌تواند افق بلندی برای همکاری ایجاد کند و من نیز این پیام را به همه همکارانم در اروپا خواهم فرستاد.

"چارلز میشل " همچنین گفت که کشورش خواهان توسعه روابط همه جانبه با ایران است و شرکت‌های بلژیکی علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند و همزمان باید همکاری‌های علمی و دانشگاهی دو کشور گسترش یابد و ما تداوم این فرایند را تشویق می‌کنیم.وی همچنین از رییس جمهور  برای سفر رسمی به بروکسل  دعوت کرد و اظهارداشت:این سفر نشانه خوبی برای همکاری با 27 کشور اروپا خواهد بود.

 

دکتر روحانی در دیدار نخست وزیر پاکستان

تکمیل خط لوله انتقال گاز به نفع ایران و پاکستان است

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری،حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه در دیدار نخست وزیر پاکستان در نیویورک، از تحرکی که در روابط دو کشور در سالهای اخیر ایجاد شده ، استقبال و اظهارداشت: خواست دو ملت ، روابطی مستحکم و همیشگی میان ایران و پاکستان است.

رییس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های گسترده ایران و پاکستان برای تعمیق همکاری‌های مشترک گفت: ما آماده تامین انرژی پاکستان و همچنین استقبال از سرمایه گذاران پاکستانی در این حوزه هستیم.دکتر روحانی ، لازمه توسعه روابط اقتصادی را همکاری بهتر بانکهای دو کشور دانست و افزود:  باید بانک‌های ایرانی و پاکستانی بر مبنای توافقات انجام شده برای ایجاد شعباتی در دو کشور تشویق و حمایت شوند.

رییس جمهور همچنین به خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان اشاره کرد و گفت: در این بخش ما به سهم خود عمل کردیم و در قالب یک کار عظیم ،  لوله‌های خطوط انتقال گاز را تا نزدیک مرز دو کشور آورده‌ایم.دکتر روحانی با بیان اینکه ایران آماده تکمیل خط لوله انتقال گاز است، گفت: امیدوارم تعهدات دو طرف عملی شود که این به نفع هر دو کشور خواهد بود.

رییس جمهور افزود: ما همچنین آماده‌ایم با سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای دیگر در مناطق مرزی با پاکستان نیروگاه احداث و برق به پاکستان صادر کنیم.

دکتر روحانی همچنین لازمه توسعه مناطق مرزی دو کشور و تقویت روابط  را مرزهای امن و مطمئن برشمرد و اظهارداشت:اینکه گروه‌های تروریستی از داخل پاکستان به مرزهای ما حمله کنند به نفع روابط ما نیست و از دولت پاکستان انتظار داریم گروه‌های تروریستی را شناسایی و مانع فعالیت آنها علیه ایران شود.

دکتر روحانی رابطه خوب میان پاکستان و افغانستان را نیز برای ایران حائز اهمیت برشمرد و گفت: بهترین راه تقویت امنیت منطقه، در کنار هم بودن ایران ، افغانستان و پاکستان است و ما کاملا آماده ایم با پاکستان برای امنیت بیشتر افغانستان همکاری کنیم.رییس جمهور همچنین وضعیت مسلمانان میانمار را اسفناک خواند  و گفت که وظیفه همه جوامع اسلامی یاری رساندن به آنها است.نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران کشوری بسیار مهم و به قلب ما بسیار نزدیک است ، خواهان توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه حوزه ها شد.

شاهد خاقان عباسی همچنین همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و منطقه ای را مقوم پایه مناسبات مشترک دانست و گفت: ما پیگیر نگرانی‌ها شما در مورد مرزها هستیم و ارتش را برای محافظت مرز ، مستقر کرده‌ایم.

وی سخنان رییس جمهور در نشست گروه تماس سازمان همکاری اسلامی درباره میانمار را حکیمانه خواند و اظهارداشت: ما خواستار همکاری در جهت حل مشکلات جهان اسلام هستیم.نخست وزیر پاکستان همچنین گفت که کشورش به دنبال راه حل‌های مسالمت آمیز و ایجاد صلح در افغانستان است.

1409587_174.jpg

1409589_969.jpg

1409588_307.jpg

 

دیدار روحانی با رییس جمهور بلغارستان

بلغارستان می‌تواند در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری کند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه به وقت نیویورک در دیدار «رومن رادف» رییس جمهور بلغارستان، با اشاره به جایگاه استراتژیک ایران و بلغارستان و اتصال راه‌آهن ایران از طریق آذربایجان و گرجستان به شرق دریای سیاه و اروپا، گفت: ایران و بلغارستان می‌توانند از این ظرفیت برای توسعه روابط خود در بخش‌های مختلف حمل و نقل و تجارت استفاده کنند.

رییس جمهور افزود: ایران به عنوان بزرگترین منبع انرژی و نفت و گاز می‌تواند نیازهای اروپا در این بخش را برطرف کند که در این بخش نیز آماده توسعه همکاری‌ها با بلغارستان هستیم.

دکتر روحانی گسترش روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی تهران- صوفیه را موجب تقویت مناسبات دو کشور و سایر کشورهای اروپایی برشمرد و خاطر نشان کرد: امروز اراده ایران و بلغارستان پس از برجام بر توسعه روابط همه جانبه، سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی و استفاده از قابلیت‌ها و پیشرفت‌های گسترده دو کشور در گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری است.

رییس جمهور با اشاره به پیشرفت‌ها و گام‌های بلند ایران در بخش های مختلف علم و فناوری، اظهار داشت: باید در راستای توسعه همکاری‌های علمی و فناوری و روابط دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری دو کشور با یکدیگر تلاش کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 200 میلیارد دلار پروژه در بخش انرژی برای سرمایه‌گذاری در ایران آماده بوده و تقاضا برای سرمایه گذاری در این پروژه ها از سوی شرکت های خارجی نیز زیاد است، گفت: شرکت‌های فنی – مهندسی و بخش‌های خصوصی بلغارستان نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

رییس جمهور برقراری پرواز مستقیم تهران – صوفیه را در توسعه گردشگری و ارتباط مردم دو کشور، تأثیرگذار دانست و افزود: دو ملت ایران و بلغارستان فرهنگ نزدیکی  با یکدیگر داشته و سابقه طولانی در روابط با هم دارند، لذا دولت‌های دو کشور باید شرایط مساعد برای توسعه این روابط را فراهم کنند.

دکتر روحانی همچنین بر تلاش کمیسیون‌های مشترک دو کشور برای برنامه‌ریزی در راستای گسترش همکاری‌ها و مناسبات فی‌مابین تأکید کرد.

رییس جمهور بلغارستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهور کشورمان، روابط دیپلماتیک دو کشور را دارای قدمتی 120 ساله عنوان کرد و گفت: ایران و بلغارستان در طول این سال‌ها روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌اند و اعتماد بسیار بالایی میان دو کشور حاکم بوده است.

وی با اشاره به ضرورت توسعه و تقویت روابط و همکاری‌ها میان ایران و بلغارستان، گفت: سیاست‌های ثبات‌آفرین و موفقیت‌آمیز ایران در منطقه موجب شده تا امروز بتوانیم روابط فی‌مابین را در بخش‌های مختلف تعمیق و گسترش دهیم.

رییس جمهور بلغارستان با بیان اینکه بخش خصوصی بلغارستان علاقمند به سرمایه گذاری‌های مشترک در پروژه‌های گوناگون، حمل و نقل و انرژی است، گفت: باید تلاش کنیم تا سطح مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور بیش از پیش ارتقاء پیدا کند.

وی تعاملات فرهنگی دو ملت را بسیار حائز اهمیت دانست و با تأکید بر ضرورت حمایت از توسعه مناسبات فرهنگی و علمی دو کشور، افزود: برقراری پرواز مستقیم بین تهران و صوفیه موجب تشویق مردم برای گسترش روابط و تعاملات فرهنگی و علمی خواهد بود.

رییس جمهور بلغارستان با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان ایران و بلغارستان در بخش‌های مختلف بر ضرورت استفاده از این پتانسیل‌ها در راستای توسعه همه جانبه مناسبات فی‌مابین تأکید کرد.

1409586_611.jpg

1409585_580.jpg

1409584_560.jpg

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir