فرجام دو وزراتخانه بی وزیر دولت روحانی
امروز دو وزیر پیشنهادی نیرو و علوم راهی بهارستان می‌شوند تا برای جلسه رأی اعتماد حاضر شوند؛ به‌جز «منصور غلامی» و «رضا اردکانیان»، «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری نیز به مجلس می‌رود تا از پیشنهادهایی که برای دو وزارتخانه بی‌وزیرش داده، دفاع کند.

جلسه رای اعتماد به دو وزیر پیشنهادی

علاوه بر رئیس‌جمهوری، غلامی و اردکانیان، برای هر وزیر پیشنهادی دو موافق و دو مخالف می‌توانند نطق داشته باشند؛ هرکدام به مدت ١٥ دقیقه. نمایندگان عضو فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس، یعنی امید، مستقلین و ولایی، اعلام نظر فراکسیون‌های متبوعشان را به بعد از جلساتی که هر فراکسیون صبح امروز به صورت جداگانه خواهد داشت، موکول کرده‌اند. بین غلامی و اردکانیان، انگار وضع اردکانیان بهتر از غلامی است و بیشتر بحث بر سر وزیر پیشنهادی علوم ادامه داشته؛ چنان‌که تا شب گذشته، جلسات بررسی وزیر پیشنهادی علوم در فراکسیون امید همچنان ادامه داشت.
 
«محمود صادقی»، نماینده تهران که روز پنجشنبه در جلسه منتقدان غلامی با پنج نماینده تهران حاضر بود، شب گذشته از جلسه برخی نمایندگان این فراکسیون با موافقان وزیر پیشنهادی علوم خبر داد. او عصر روز گذشته و پیش از برگزاری این جلسه، در رابطه با نظر فراکسیون امید درباره غلامی به «شرق» گفت: «هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و شنبه‌شب پس از جلسه، نظرات را جمع‌بندی می‌کنیم ...... در جلسه‌ای که صبح یکشنبه با حضور شورای مرکزی فراکسیون و هیئت‌رئیسه آن برگزار خواهد شد، نظر فراکسیون مشخص می‌شود».
 
از زمان اعلام نام منصور غلامی به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم، او سه‌ بار به فراکسیون امید رفته است؛ یک‌ بار روز یکشنبه به جمع هیئت‌رئیسه امید، یک‌ بار عصر سه‌شنبه و یک مرتبه دیگر نیز روز چهارشنبه. روز پنجشنبه هم پنج نماینده تهران، یعنی عارف، سلحشوری، صادقی، موسوی و محمدی با دانشجویان منتقد غلامی جلسه‌ای تشکیل دادند و در آن جلسه به انتقادات مطرح‌شده درباره گزینه پیشنهادی وزارت علوم پرداختند.
 
پس از آن بود که صادقی گفت احتمالا جلسه‌ای هم با موافقان غلامی در حضور نمایندگان امیدی برگزار خواهد شد که شب گذشته این جلسه تشکیل شد. بهروز نعمتی، عضو فراکسیون مستقلین، نیز اعلام نظر فراکسیون متبوعش را به بعد از جلسه صبح یکشنبه مستقلین موکول کرد. او در‌عین‌حال تأکید کرد هر تصمیمی که نمایندگان در فراکسیون به آن برسند، اعمال خواهد شد. او همچنین گفت فراکسیون نظرش را مانند رأی اعتماد کابینه دولت دوازدهم، در قالب بیانیه‌ای ارائه خواهد کرد. «حمیدرضا حاجی‌بابایی»، رئیس فراکسیون ولایی، نیز به «شرق» گفت: «صبح یکشنبه پیش از جلسه علنی در فراکسیون جلسه داریم و موضوع اصلی جلسه، نظر فراکسیون در رابطه با دو وزیر پیشنهادی است».
 
او اعلام نظر فراکسیون متبوعش را به بعد از جلسه صبح امروز موکول کرد و در‌عین‌حال گفت: «فضای فراکسیون ما برای دو وزیر پیشنهادی منفی نیست و می‌تواند مثبت باشد؛ اما نظر قطعی روز یکشنبه معلوم می‌شود». او ادامه داد: «من اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه فراکسیونی در مجلس نظر مخالف داشته باشد، ندیدم». او همچنین گفت: نظر استمزاجی فراکسیون ما این است که مخالفتی با دو نامزد نداریم؛ اما تأکید کرد: یکشنبه صبح معلوم می‌شود که در رابطه با نظر مثبت یا منفی، بیانیه بدهیم یا ندهیم.
 
از سوی دیگر، برخی نمایندگان روز گذشته پیش‌بینی کردند «غلامی» و «اردکانیان» بتوانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند. محمدباقر سعادت، عضو فراکسیون امید، روز گذشته به «ایسنا» گفته: «به نظر من وزیر پیشنهادی نیرو با آرای بالای نمایندگان موفق به کسب رأی اعتماد مجلس برای تصدی این وزارتخانه خواهد شد.
 
درباره آقای غلامی هم حرف‌و‌حدیث‌هایی وجود دارد؛ اما امیدواریم ایشان بتواند رأی اعتماد نمایندگان را کسب کند. شاید آرای ایشان نسبت به آقای اردکانیان کمتر باشد؛ اما به نظر می‌رسد ایشان نیز می‌تواند نظر مثبت مجلس را به خود جلب کند».
 
«علی‌محمد شاعری»، عضو فراکسیون ولایی، نیز گفته وزرای پیشنهادی نیرو و علوم می‌توانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند. با توجه به جو حاکم بر مجلس، لااقل آنها که بیان و عیان شده است، رأی‌نیاوردن دو گزینه پیشنهادی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد؛ هرچند نباید از قدرت لابی‌های دقیقه ٩٠ و تأثیر آنها بر جو مجلس غافل شد.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir