حکم تبرئه سعید طوسی، یک ضربه و لطمه به اعتبار قوه قضاییه بود
پروانه سلحشوری، عضوکمیسیون فرهنگی مجلس بر این عقیده است که نقص قانون حمایت از حقوق کودکان در کشور ما وجود دارد و همین موضوع باعث شد تا سعید طوسی از اتهامات خود تبرئه شود، زیرا اگر لایحه حمایت از حقوق کودکان به تصویب رسیده بود، طوسی از این اتهامات تبرئه نمی‌شد.

واکنش پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی به حکم تبرئه سعید طوسی

سعید طوسی از اتهام آزار و اذیت جنسی نوجوانان «تبرئه» شد تا بار دیگر نبود نقص قانون و نبود قانون حمایت از حقوق کودکان شدیدا مورد توجه قرار بگیرد. بیش از 5 سال است که لایحه حمایت از حقوق کودکان در مجلس قرار دارد و به قول نمایندگان همچنان در حال «بررسی» است. لایحه حمایت از حقوق کودکان، که لایحه‌ای نسبتا جامع و کامل است، سعی دارد تا حقوق کودکان را در همه ابعاد تحت پوشش قرار دهد.

به گفته بسیاری از کارشناسان لزوم چنین قانونی در جامعه کنونی ما واقعا نیاز است و جای سوال  دارد که چرا تاکنون چرا چنین لایحه مهمی همچنان در صف انتظار مجلس برای تصویب قرار دارد. آیا قانون حمایت اهمیتی ندارد یا کودکان و نوجوانان ما!

بعد از رسانه‌ای شدن پرونده سعید طوسی، مربی صوت و لحن قرآن که به دانش‎آموزان خود تعرض جنسی کرده بود، بسیاری از حقوق‌دانان و صاحب نظران این حوزه اعلام کردند که اگر قانون حمایت از حقوق کودکان مصوب شده بود، سعید طوسی هیچ‌گاه تبرئه نمی‌شد و قطعا به سزای اعمالش می‌رسید. اما نبود قانون مدون و صریح در این زمینه، باعث شده تا طوسی و امثال سعید طوسی‌ها به راحتی دست به چنین جرائمی بزنند و از هیچ دادگاه و قانونی هم ترسی نداشته باشند.


پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به آخرین وضعیت لایحه حقوق کودکان در مجلس شورای اسلامی، گفت:

من و سایر همکارانم همچنان پیگیر این موضوع هستیم. متاسفانه اکنون به دلیل بررسی لایحه برنامه و بودجه سال 97، پرداختن به آن امکان پذیر نیست. اما ‌می‌دانم که در کمیسیون‌های مربوطه و تخصصی، این موضوع در حال بررسی است و از آنجایی که موارد آن زیاد است، امیدواریم سریعتر این بررسی‌ها در کمیسیون‌های مربوطه پایان یابد و برای رای‌گیری و بررسی بیشتر وارد صحن شود.


سلحشوری با تاکید بر اینکه وجود چنین قانونی در جامعه به شدت ضروری است، تصریح کرد:

این لایحه موارد بیشتری را تحت پوشش خود دارد و به طور کلی جامعیت بیشتری هم دارد. این لایحه از منظر اینکه ابعاد حقوقی و اجتماعی دارد، فوریت بیشتری دارد و مسئله بسیار مهمی است که امیدوارم با همکاری نمایندگان، این طرح هرچه سریعتر به تصویب برسد.


نماینده مردم تهران با اشاره به پرونده سعید طوسی و نبود یک قانون مدون و صریح در این خصوص، گفت:

در پرونده سعیدطوسی، مربی صوت و لحن قرآن که کودکان را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده بود، موضوعی که مطرح شد، این بود که ما در این خصوص قانون مشخصی نداریم و براساس قانون فعلی، می‌توان این متهم را از کاری که انجام داده است، تبرئه کرد. خود طوسی به کاری که انجام داده است صراحتا اقرار کرده است، من واقعا نمی‌دانم چگونه فردی که به کار خود اقرار کرده است را تبرئه می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان و حقوق‌دانان بی‎طرف، بر این عقیده هستند که در خصوص پرونده سعید طوسی، «نقص قانون» کاملا نمایان است و در همین لایحه جدید که اکنون در دست بررسی مجلس است، این موارد نیز گنجانده شده است. این طرح 5 سال است که به مجلس آمده اما برای تصویب آن مدام امروز و فردا می‌شود، من واقعا نمی‌دانم چه کاری مهم تر از تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان وجود دارد.

جرم انگاری یک طرف داستان است و آگاهی اجتماعی، طرف دیگر ماجرا. اگر در کشورهای توسعه یافته این قبیل موضوعات را ببینید، متوجه می‌شوید که قربانیان این موضوعات و اتفاقاتی که برایشان رخ داده است را اعلام می‌کنند و متهمان نیز با شدیدترین مجازات‌ها مواجه می‌شوند. مسئله مهمی که ما در جامعه با آن مواجه هستیم، «قربانیان» این اتفاقات هستند. در کشور ما بازگو کردن آزار و اذیت‌های جنسی از سوی قربانیان دارای یک قبح است که فرد قربانی این بار سنگین و آزار دهنده را تا آخر عمر به همراه خود دارد و به کسی هم نمی‌گوید. اگر قربانیان چنین فجایعی، مانند قربانیان سعید طوسی، چنین شجاعت و جسارتی را پیدا کرده و آن را بازگو کنند، می‌توانند صدای افرادی که در گذشته و آینده ممکن است قربانی شوند، باشند.


عضوکمیسیون فرهنگی با اشاره به مجازات 170 سال زندان مربی ژیمناستیکی که در آمریکا به نوجوانان تعرض کرده بود، خاطرنشان کرد:

در آمریکا و برخی کشورهای دیگر هم، زنان و افرادی که قربانی خشونت جنسی قرار گرفته بودند هم آمدند و این موضوع را اعلام کردند. خود قربانیان برای حمایت شدن از سوی قانون، کمپین‌هایی را تشکیل دادند تا صدایشان شنیده شود. زمانی که افراد متجاوز، در جامعه رسوا شوند، درس عبرتی برای سایرین می‌شود که دست به این قبیل کارها نزنند. اما زمانی که فضا برای ارتکاب چنین جرم‌هایی باز باشد، سعی می‌کنند در هر شرایطی که می‌توانند دست به این قبیل کارها بزنند.

در این اتفاقات باید ابعاد اجتماعی و ابعاد حقوقی آن را، مورد توجه قرار داد. زمانی که قربانیان بتوانند به صورت صریح این اتفاقات را بازگو کنند و زمانی که قانون به حمایت از آن‌ها بپردازد، قطعا این قبیل جرائم به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. زمانی که ما در این خصوص یک قانون محکم و صریح داشته باشیم دیگر کسی نمی‌تواند چنین اقدامات خلاف عرف و اخلاقی را انجام دهد. قانون صریح می‌تواند حتی در قبال افرادی که نفوذ و قدرت دارند هم بازدارندگی داشته باشد. البته من معتقدم که حکم تبرئه سعید طوسی، یک ضربه و لطمه به جایگاه و اعتبار قوه قضاییه بود، زیرا زمانی که یک فرد خودش صراحتا به عملی که انجام داده است، اعتراف می‌کند، تبرئه او سوالات زیادی را در اذهان عمومی جامعه ایجاد می‌کند، که امیدواریم با تصویب قانون حمایت از حقوق کودکان، دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:رویداد 24