مجمع تشخیص مصلحت نظام همان کاری که سنا می‌تواند انجام دهد را انجام می‌دهد
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه گفته می‌شود در کنار مجلس شورای اسلامی هم یک مجلس سنا داشته باشیم، گفت: بحث بازنگری در قانون اساسی مدتی است که مطرح است

سخنان آیت الله شاهرودی به مناسبت سالروز تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام

آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارشنبه _18بهمن_ بعد از خبر ساعت 21 شبکه یک سیما به مناسبت سالگرد صدور فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایام دهه فجر با محوریت " سیاست‌ها و ماموریت‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسائل روز و جاری کشور با مردم" ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تبریک به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه ملت ما همواره در صحنه‌ها حضور داشته و با این حضور فعال خود، اقتدار نظام را برای جهانیان ثابت کرده و ترفندهای دشمنان را خنثی و نقش بر آب کرده است،اظهار کرد: امسال نیز دوبارهمردم با  اقتدار، وحدت امت اسلامی و پیروی از رهبری،عشق و علاقه به نظام را ثابت و مشتی بر دهان یاوه‌گویان همچون ترامپ و امثال او خواهند زد.

وی در خصوص اقدامات مجمع تشخیص مصلحت نظام در سه دهه گذشته و برنامه های این مجمع برای آینده گفت: در قانون اساسی سه وظیفه مهم برای مجمع تشخیص مصلحت نظام ذکر شده است. اولین وظیفه،‌ حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان در مورد مصوبات مجلس است. اگر شورای نگهبان مصوبه‌ای را خلاف شرع یا قانون اساسی دانست و آن را رد کرد اما مجلس اصلاح نکرد وبر آن مصوبه اصرار داشت، آن موضوع را به مجمع ارسال می‌کنند تا در آنجا این اختلاف حل ‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه مشورت دادن به رهبری برای تدوین سیاست های کلی نظام از دیگر وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام است،‌ تصریح کرد: این وظیفه زیربنای همه قوانین و قواعد کشور است. سیاست‌های کلی، جهت حرکت نظام در بخش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی را مشخص می‌کند. مجمع تشخیص مصلحت نظام برای سیاست‌های کلی پیشنهادات خود را به رهبری تقدیم می‌کند که ایشان پس از بررسی، آن را ابلاغ می‌کند که به عنوان اسناد بالا دستی لازم الاتباع است. همچنین وظیفه سوم مجمع تشخیص مصلحت نظام حل معضلاتی است که از سوی رهبری به مجمع ارجاع می‌شود تا در آنجا راه‌حلی برای آن پیدا شود. مجمع تشخیص مصلحت نظام در این سه وظیفه اقدامات خوبی انجام داده است.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها وظیفه تدوین سیاست‌های کلی و سند چشم انداز را برعهده دارد یا اینکه می‌تواند بر اجرای آن نظارت کند، عنوان کرد: یکی از وظایفی که اخیرا از سوی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند، نظارت بر اجرای سیاست‌ها و اسناد بالادستی است. در این دوره اخیر رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کردند که هیات منتخبی نظارت فعال بر اجرای این سیاست‌ها و مصوبات مجمع داشته باشد و شاخص‌های این اجرا و کیفیت نظارت ها را تدوین کند تا نظارت پویا ایجاد شود.

وی افزود: سیاست‌های کلی نظام روح قوانین کشور است و باید در مصوبات به دنبال احیای سیاست‌های کلی بود و با اهداف آن همسو باشد. این مساله بسیار مهمی است که نیاز به نظارت دقیق و فعال و پویا دارد. از اول همه رهبری به‌آن تاکید داشتند. در گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیسیون نظارت داشت که آنچنان فعال نبود اما در این دوره تحول رخ داده است و این هیات انتخاب شده و در حال تدوین آیین نامه برای نظارت پویا است و قرار است خدمت رهبری تقدیم شود تا با تایید ایشان، این هیات منتخب و متخصص بتواند دقیق تر آن مواد اسناد بالا دستی را در کشور احیا کند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در پاسخ به سوال مجری در خصوص رد و یا تائید سند چشم انداز کشور توسط دولت‌ها و اختلاف سلیقه‌ای که ممکن است در مورد قانون اساسی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: قوانینی که مجلس تصویب می‌کند به شورای نگهبان فرستاده می‌شود. مجمع هم نظارت می‌کند تا با سیاست‌های رهبری مخالف نباشد و با آنها مطابقت داشته باشد. بررسی قوانین مربوط به شورای نگهبان است اما خود مجمع هم می‌تواند اعلام کند که این مصوبات خلاف قوانین مجمع است و یا تخلفاتی که در اجرا دیده می‌شود، باید رفع شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در آیین‌نامه نظارتی دنبال آن هستیم که ضمانت اجرایی برای اجرای موارد تصویب شود، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که سیاست‌ها دارد این است که تفسیرهای گوناگون از آن وجود دارد و شاید برخی از اختلاف ها برای همین باشد.

وی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا سن اعضای مجمع برای انجام وظایفشان مناسب است یا خیر، گفت: همان طور که می‌دانید اعضای مجمع را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند. در مجمع افراد جوان کم نیستند اما طبیعت کار مجمع این است که تولید فکر و برنامه کند که نیازمند تجربه است و لازم است افراد دارای سن بالا در مجمع باشند. به ترکیب افراد هم نگاه کنید، می‌بینید که از طیف‌های مختلف در مجمع حضور دارند چراکه مجمع نیاز به اندیشه، فکر و تجربه دارد. برخی از اعضای مجمع نیز جنبه حقوقی دارند ، مثل روسای سه قوه که این انتخاب‌ها موفق و خوب است. در دنیا هم چنین مجلس‌هایی مانند سنا وجود دارد که افراد با تجربه در آن قرار دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این که گفته می‌شود در کنار مجلس شورای اسلامی هم یک مجلس سنا داشته باشیم گفت: بحث بازنگری در قانون اساسی مدتی است که مطرح است. امام تیز بینی و بصیرت داشت. مدتی است مطرح است که در بازنگری قانون اساسی کشور ما همانند برخی از کشورهای دو مجلسی و با دو مجلس اداره شود؛ هم اکنون نیز می‌توان گفت که مجمع تشخیص مصلحت نظام مقدار مهمی از وظایف مجلس سنا در نظام‌های دو مجلسی را انجام می‌دهد.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه در رابطه با ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام باتوجه به اینکه دو طیف‌ از اعضا در آن حضور دارند،گفت: به دلیل اینکه اعضای مجمع نخبه، با سابقه و محترم هستند، الحمدالله از زمانی که من در مجمع بودم تا به امروز هیچ گونه تنشی را شاهد نبودم چرا که بحث‌ها در مجمع عمدتاً جنبه علمی و فکری پیدا می‌کنند. نوع برنامه‌ریزی مجمع هم کارهای فکری است که نشات گرفته از خبرگی در سیاست‌های نظام است. در مجمع  بحث‌ها جنبه فکری و علمی پیدا می‌کند که با دلیل و مستند رد یا تائید می‌شوند. موضوعی هم که باعث می‌شود اختلاف به وجود نیاید این است که موارد قبل از مطرح شدن به کمیسیون‌ها می‌رود و مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند و پس از آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌آیند.

وی افزود: بحث‌هایی که در مجمع مطرح می‌شود ابتدا در کمیسیون‌های دبیرخانه و سپس در کمیسیون‌های مجمع طرح می‌شود و پس از آن به جلسه اصلی مجمع آورده می‌شود. همه افراد در مجمع تشخیص مصلحت نظام یک رای دارند و من هم به عنوان رئیس دارای یک رای هستم.

آیت الله هاشمی شاهرودی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا تاکنون پیش آمده است که در شورای نگهبان به موضوعی رای منفی داده اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن رای مثبت داده شود؟ اظهار کرد: بله. زیرا در مجمع، مصلحت نظام مطرح است. مثلا در مورد معاضدت قضایی اکثرا شورای نگهبان آنها را خلاف شرع می‌دانند اما ضرورت‌ هایی که در بعد بین‌المللی است که باعث می‌شود در مجمع تشخیص مصلحت تایید می‌ شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی بر اینکه صندلی‌های خالی کنار دست شما جای چه کسانی است؟ گفت: صندلی‌های کنار دست ما همیشه خالی نیست و جایگاه روسای سه قوه است که عضو حقوقی مجمع تشخیص مصلحت هستند. برخی از روسای سه قوه بیشتر پایبند هستند و حضور دارند؛ مانند رئیس قوه قضاییه و مقننه که بیشتر با هم کار داریم. اما به هرحال این افراد رئیس قوه هستند و کارهای دیگری نیز دارند و ممکن است نتوانند بیایند. تذکرهایی در این رابطه دادیم که انشالله می‌آیند و جای خالی را پر می‌کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال مجری که آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوعات مربوط به جهان و تحولات داخلی و خارجی را پیگیری می‌کند؟ خاطرنشان کرد: قطعا پیگیری می‌شود. اگر اشراف به مسائل نباشد نمی‌شود مصلحت را یافت. برای این کار یک کمیته وجود دارد که اصولا عناوینی که ارجاع می‌شود براساس همین اوضاع است. اصلا کار مجمع تشخیص مصلحت نظام همین است.

وی در مورد پیوست حکم خود و وظایف جدیدی که بر دوش او گذاشته شده است، تصریح کرد: در پیوست حکم من که توسط رهبری ابلاغ شده است، گفته شده‌ که در سیاست‌های گذشته تجدید نظر شود و مخالفت‌های مجلس و شورای نگهبان مقید به زمان باشد. اگر زمان آن مصلحت گذشته است در مورد آن سیاست‌های تصویب شده، تجدید نظر شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به مصوبات مجمع تشخیص مصلحت درباره سند چشم انداز و 217 مورد اختلافی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و سایر موارد، عنوان کرد: در این موارد که در گذشته توسط مجمع تشخیص تصویب شد باید دید مصلحت هنوز وجود دارد یا خیر. اگر مصلحت موجود نباشد باید اصلاح شود. رهبری در مساله نظارت گفتند شاخص‌ها مشخص و اجرا  شود. آیین‌نامه آن درحال تنظیم است که به زودی خدمت ایشان تقدیم می‌شود. رهبری به بحث چابک سازی تاکید داشتند. بخش‌هایی مثل مرکز تحقیقات استراتژیک لازم نیست. براساس تأییدات رهبری کارها درحال انجام است و انشالله  هرچه سریعتر شکل بگیرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بنظر من مهمترین مساله بحث احیای سیاست‌های کلان نظام در بعد اقتصاد و معیشت و فرهنگ است که اقتدار نظام اسلامی را نشان می‌دهند، گفت: البته بخش امنیت نظامی سازوکار خود را دارد و زیر نظر رهبری است و اقتدار خود را در جهان نشان داده که سبب دشمنی‌ها همین است.

وی با بیان اینکه سیاست اقتصاد مقاومتی که مجمع تشخیص مصلحت تصویب و رهبری ابلاغ کرد بسیار مهم است، گفت:  گمان می‌کنم اگر این دو سیاست اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های فرهنگی خوب اجرا شود و مردم و رهبری راضی باشند می‌توانیم بگوییم خدمت بزرگی کردیم.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: در هر دو بحث نظام ما بسیار تلاش کرده است. البته در بسیاری از موارد به هدف اصلی نرسیدیم که البته همه این ها به خاطر قصور نیست بلکه بسیاری به خاطر دشمنی دشمنان است. هرچند که در بخش نظامی موفق نبودند. دشمن در بعد فرهنگی و فضای مجازی وارد شده و تبلیغاتی علیه ما کرده‌ است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در بعد اقتصادی تحریم و جنگ اقتصادی علیه ما راه انداخته است. آمریکا حتی شرکت کوچکی که با ما کار می‌کنند را تحریم می‌کند. این جنگ اقتصادی بیشتر از مسائل برجام است و نمی‌خواهند جمهوری اسلامی هیچ اقتدار اقتصادی داشته باشد. فعالیت‌های اقتصادی ما را موردی دنبال می‌کنند. جنگ اقتصادی علیه ماست و اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا شود و فرصت‌ها زیادی که وجود دارد، نسوزد و به ظرفیت‌هایی نظیر پارس جنوبی بیشتر توجه کنیم،  می‌توانیم با عنایت به منویات رهبری در این جنگ هم پیروز باشیم.

وی در رابطه با اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در رابطه با اقتصاد مقاومتی و معیشت مردم هم مجمع و هم قوای سه گانه باید توجه خاصی به این مسئله مبذول دارند، اظهار کرد: هر کس با توجه به وظیفه خود به این مسئله توجه کند تا اقتصاد مقاومتی احیا شود. چرا که نقطه ضعف ما گه گاه دشمن بر آن دست می‌گذارد، مسئله اقتصادی است.

هاشمی شاهرودی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی همه موضوعات را شامل می شود، تصریح کرد: باید همه دستگاه‌ها در ایجاد فهم مشترک و ارائه راهکارها کمک کنند. راهکارها مهم است چون درباره راهکارها هم اختلاف وجود دارد. مثلا یک مسئله، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و جذب آن سرمایه است. این یک مسئله است، راهکارش چیست؟ یا اینکه سرمایه و تسهیلات بانکی باید به سمت تولید برود. اینجا مسئله تجارت، کشاورزی و خدمات نیز مطرح است. راهکار این کمک‌ها چیست تا بیشترین سهم تسهیلات بانکی به سمت تولید برود؟ در زمینه راهکارها میان دستگاه‌ها و حتی میان دولت و وزرا اختلاف وجود دارد. باید برای این موضوع راهکار پیدا کرد. فرصت‌های زیادی در کشور وجود دارد که بایکوت شده‌اند. ظرفیت‌هایی برای بخش خصوصی وجود دارد که دولت مجوز نمی‌دهد و بایکوتش کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت استفاده از بازارهای منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: ما باید از بازارهای منطقه‌ استفاده کنیم زیرا بازارِ مولد نیازمند بازار است و کشورهای همسایه مانند عراق ،افغانستان ،ترکمنستان، آذربایجان و... بازارهای خوبی برای ما بودند. متاسفانه سعودی و ترکیه جای ما را در برخی از کشورها مانند عراق گرفتند و این در حالی است که سعودی‌ها این بلاها را بر سر عراق آورده‌اند و مردم عراق از سعودی‌ها متنفر هستند. بسیاری از آنها مقلد رهبری یا امام بودند و اکثریت آنجا شیعه هستند.

هاشمی شاهرودی با بیان اینکه باید با تدبیر و برنامه‌ریزی مشکلات کشور را حل کرد، عنوان کرد: باید دولت‌ها و بانک‌های داخلی مشکلات را حل کنند. نباید روابط ما با کشورها فقط در عرصه سیاسی باشد بلکه روابط اقتصادی هم باشد. وزارت امور خارجه باید روابط اقتصادی را اصل قرار دهد مخصوصا کشورهایی که همسایه ما هستند.

وی با تاکید بر اینکه قوای سه‌گانه و مجمع باید بر اقتصاد مقاومتی و معیشت مردم متمرکز شوند، عنوان کرد: اگر مقاومت بر اقتصاد متمرکز شود و فرصت‌ها را احیا کنند آن گاه کشور ایمن خواهد شد. یکی از مسائل مورد تاکید رهبری دریا محوری است و اگر در این باره کار شود، اشتغال‌زایی فراوانی صورت می‌گیرد. اگر این کارها را بکنیم خواهید دید تحریم ‌ها بر کشور اثری نخواهد داشت و مشکلات مردم در عرصه قدرت خرید حل می‌شود و نقدینگی به سمت تولید و خدمات را متمرکز کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: باید نظام این مسائل را جزو کارهای اولویت‌ دار خود قرار دهد و اگر این کار صورت بگیرد، با توجه به مردمی که داریم و نخبگانی که در کشور حضور دارند، شدنی است. ما در عرصه علم در منطقه جلو هستیم. اگر این کار صورت گیرد مردم به رفاه بیشتری می‌رسند.  

هاشمی شاهرودی با بیان اینکه اقتدار دفاعی هم مسئله مهمی است و هنوز دراین عرصه اهداف مدنظر رهبری محقق نشده است، گفت: این کارها شدنی است. شرکت‌ها و بخش‌های مولد و بخش خصوصی باید در این موارد همکاری داشته باشند. دولت هم باید از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان حمایت کنند. با توجه به تحریم ‌ها، دولت ‌ها و بانک ‌های داخلی باید آنها را تضمین کنند. حالا که آنها یعنی بانک‌های خارجی سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی را تضمین نمی‌کنند، چه اشکالی دارد ما و بانک‌های داخلی آنها را تضمین کنیم؟

وی در پایان اظهار کرد: باید فکر کرد و موانع و مشکلات اقتصادی و دلیل عدم تحقق آنها را برداشت. همه مشکلات راهکار دارند و اگر بر این مشکلات متمرکز شویم، آنها را از حواشی دور کرده و با مفساد برخورد کنیم، آنگاه مشکلات حل می‌شود. خود این مسائل مفسده دارند. همه چیز باید شفاف باشند زیرا اگر این کار صورت بگیرد، دیگر مفسده‌ای هم رخ نخواهد داد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir