نوک تیز حملات ولیعهد سعودی به سمت ایران و دو کشور دیگر
محمد بن سلمان در جمع روزنامه‌نگاران از تعابیر به شدت تندی علیه ایران و ترکیه و قطر استفاده کرد

ولیعهد سعودی: ایران، قطر و ترکیه محور شرارت هستند

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی 3 کشور ایران، ترکیه و قطر را "مثلث شیطانی" و حامی تروریسم در کشورهای عربی معرفی کرد.محمد بن سلمان این اظهارات را در جریان دیدار با گروهی از روزنامه‌نگاران در مصر بیان کرده است. وی که هم اینک برای سفری 3 روزه از مصر عازم بریتانیا شده و از آنجا برای دیداری طولانی از چند ایالت آمریکا عازم این کشور خواهد شد، در سخنان خود این 3 کشور منطقه را " محور شرارت" و حامی و مروج تهدید تروریستی در کشورهای عربی منطقه دانسته است.

اصطلاح محور شرارت برای نخستین بار از سوی جورج دبلیو بوش رییس جمهوری اسبق آمریکا در نطق سالانه سال 2002 در کنگره این کشور و برای توصیف رفتار سه کشور "ایران، عراق- دوران صدام- و کره شمالی"، به کار برده شده بود.

روابط عربستان سعودی با هر 3 کشوری که محمد بن سلمان از آنها انتقاد کرده تیره است. عربستان سعودی در ژوئن سال 2017 به همراه امارات متحده عربی، بحرین و مصر کشور قطر را تحت محاصره همه‌جانبه قرار داده و خواهان تغییر سیاست این کشور در منطقه و دوری آن از جمهوری اسلامی ایران شده اند.از سوی دیگر روابط عربستان سعودی با ترکیه نیز متعاقب بحران دیپلماتیک با قطر به سردی گرایید؛ چون دولت آنکارا با عدم همراهی در محاصره قطر، تلاش کرد از متحد عرب خود در منطقه در برابر دولت سعودی حمایت کند.

ولیعهد سعودی نوک تیز حملات و انتقادات خود را متوجه جمهوری اسلامی کرده و در جلسه با روزنامه نگاران در مصر ایران را به ترویج طایفه‌گرایی و نزاع مذهبی در منطقه متهم کرده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: asriran.com