متلک ظریف به توییت ترامپ و تجهیزات نظامی "زیبای" آمریکا!
عربستان با تمام آن همه تجهیزات نظامی زیبایی که از ایالات متحده می‌خرد، نتوانسته‌ مردم یمن را به زانو درآورد و فکر هم نمی‌کنم هرگز بتوانند چنین کاری کند.

جدی ترین گزینه ایران درصورت خروج آمریکا از برجام

ظریف که به آمریکا سفر کرده، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه در پایگاه «المانیتور» منتشر شد، در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج آمریکا از برجام در موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، گفت: «دولت [دونالد] ترامپ هرگز در برجام نبوده است. در ۱۵ ماه گذشته آن‌ها تمام تلاششان را کردند که ایران از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند نشود. به همین دلیل، در سه هفته آینده هر کاری هم کنند، تفاوت چندانی با گذشته نخواهد داشت. اصولا به واسطه سیاست‌هایی که آن‌ها در ۱۵ ماه گذشته اجرا کرده‌اند، اثر اقتصادی [این تصمیم] بر ایران کاهش یافته است.»

وی با بیان اینکه خروج از آمریکا از برجام به ایران اجازه می‌دهد بر اساس منافع ملی‌اش تصمیم‌گیری کند و ضمنا آمریکا را به شریکی غیرقابل اتکا در معاهدات بین‌المللی بدل می‌کند، گفت: «در عین حال، به دلیل آنچه که ما در برجام توانسته‌ایم در زمینه تحقیق و توسعه انجام دهیم، می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به نحوی بسیار پیشرفته‌تر، البته همچنان برای مقاصد صلح‌آمیز، اما به نحوی بسیار پیشرفته‌تر، از سر بگیریم. بنابراین، این یکی از گزینه‌های پیش روی ایران، و احتمالا جدی‌ترین آن‌ها، است.»

وزیر امور خارجه درباره تلاش آلمان و فرانسه برای تشدید فشار علیه ایران با هدف متقاعد کردن آمریکا به ماندن در برجام هم گفت این سیاستی «اشتباه» است و این کشورها اگر به فکر منافع خود و اروپا هستند، باید ترامپ را متقاعد کنند علاوه بر ماندن در توافق هسته‌ای، تعهدات آمریکا را به درستی و با حسن نیت اجرا کند.

«صرف حضور ایالات متحده در توافق کافی نیست. ایالات متحده باید عضوی فعال و دارای حسن نیت در توافق باشد، اما اینطور نیست. دستکم از زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ وارد کاخ سفید شده است.»

ظریف در پاسخ به سوالی درباره ناآرامی‌های دی ماه در برخی شهرهای ایران و ارتباط آن با وضعیت اقتصاد پس از برجام، با تأکید بر حق اعتراض در چارچوب قانون و اشاره به کاهش نرخ تورم، میزان تولید اشتغال و بالا رفتن رشد اقتصادی، گفت: «با این وجود، همانطور که به درستی اشاره کردید، انتظارات مردم متفاوت بود. مردم انتظار داشتند که جامعه بین‌الملل به تعهداتش ذیل برجام پایبند بماند، که این به معنی سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر بود که آن هم به معنی تولید شغل بیشتر بود.»

وی با تأکید بر لزوم استفاده از سرمایه‌های داخلی، گفت لازمه ارتقا وضعیت اقتصاد «از بین بردن عناصر عدم اطمینان منفی یا مثبت است.»

توهم پیروزی نظامی بر دولت سوریه به شکست منتهی می‌شود

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مطرح شده از سوی برخی کشورها درباره احتمال تشکیل نیروی نظامی عربی و اعزام این نیروها به سوریه، گفت برخی هنوز در توهم تغییر نظام سوریه از طریق استفاده از گزینه نظامی به سر می‌برند. هرقدر بر این خط فکری پافشاری کنند، بیشتر در سوریه با شکست و ناکامی مواجه می‌شوند.

وی گفت پنج سال پیش زمانی که ایران پیشنهاد راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه را داد، دولت سوریه ۳۵% اراضی این کشور را کنترل می‌کرد، اما کشورهای مخالف سوریه به امید پیروزی نظامی این پیشنهاد را رد کردند و حالا دولت سوریه ۷۰% از اراضی این کشور را تحت کنترل دارد. ظریف تأکید کرد که ایران همچنان معتقد است که بحران سوریه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.

ظریف تأکید کرد که حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه به درخواست دولت سوریه و برای مبارزه با تروریسم بوده، همانطور که ایران این کار را در بغداد و اربیل هم انجام داد. وی گفت: «ما هیچ جاه‌طلبی ارضی‌ای درباره هیچ کشوری نداریم. این واقعیت که ایران در هیچ‌یک از مناطقی که مشاور نظامی دارد پرچم خود را برافراشته نکرده، نشان می‌دهد که ما جاه‌طلبی ارضی نداریم.»

او در پاسخ به سوالی درباره حمله اخیر رژیم صهیونیستی به مواضع نیروهای ایرانی در سوریه هم گفت این حملات با مقاومت سوریه مواجه شده و از این پس هم با مقاومت روبرو بود، «به نفع همه است که به آن‌ها توصیه کنند که تهاجم به دیگران را متوقف کنند.»

وزیر امور خارجه درباره اینکه ایران در چه شرایطی حاضر به گفت‌وگو با آمریکا خواهد بود، گفت: «فکر می‌کنم هر تعاملی، قطعا با ایران، نیازمند احترام است. هر زمان رئیس‌جمهور ترامپ حاضر بود مقداری از چنین احترامی را به نمایش بگذارد.»

عربستان توان رویارویی با ایران را ندارد

در ادامه این مصاحبه خبرنگار المانیتور از ظریف درباره بحران یمن سوال کرد، که وی در پاسخ گفت معتقد است که عربستان سعودی در یمن هم در این توهم به سر می‌برد که می‌تواند با قوای نظامی پیروز شود، در حالی که «آن‌ها با تمام آن همه تجهیزات نظامی زیبایی که از ایالات متحده می‌خرند، نتوانسته‌اند مردم یمن را به زانو درآورند و فکر هم نمی‌کنم هرگز بتوانند چنین کاری کنند.»

او با بیان اینکه ایران از ابتدا گزینه گفت‌وگو برای حل این بحران را مطرح کرده و آماده بود از نفوذ خود در این زمینه استفاده کند، گفت ریاض تاکنون از گفت‌وگو سر باز زده است. ظریف تأکید کرد که هرچه زودتر عربستان از توهم دست کشیده و به گفت‌وگو روی آورد، «کابوس یمن» به پایان می‌رسد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که روابط تهران و ریاض چطور ممکن است بهبود یابد، گفت: «گفت‌وگو. اما مهم‌تر از آن این است که عربستان سعودی از این توهم دست بردارد که برای پیشبرد اهدافش به درگیری با ایران نیاز دارد. فکر می‌کنم آن‌ها نه نیازی به درگیری با ایران دارند و نه از عهده چنین درگیری‌ای بر می‌آیند.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com