خطاب به ضرغامی: اگر مردی صدف طاهریان را برگردان!
ضرغامی در پاسخ به سوالی که اگر صدف طاهریان برمی گشت و می گفت اشتباه کردم از او دفاع می کردید گفت: اتفاقا یک نفر برایم همین را کامنت کرده بود و نوشته بود اگر مردی طاهریان را برگردان.

تلاش بی جواب ضرغامی برای بازگرداندن رابعه اسکویی به قاب تصویر

روزنامه اعتماد با عزت الله ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما درباره حوادث سال 88، ممنوع التصویرها، ماجرای سپنتا و مساله حصر گفتگویی انجام داده است.

ضرغامی:گفتند اگر مردی، صدف طاهریان را برگردان!

بسیاری معتقدند اصل مدیریت، در دوران ریاست شما بر رسانه ملی مغفول ماند و چندان كه باید، انتظارات مردم برآورده نشد و حتی در موقعیت‌های مشابه هم، كسی عذرخواهی از زبان رییس صدا و سیما نمی‌شنید.

كسی نمی‌گوید آقای روحانی هرروز بیاید عذرخواهی كند، بلكه منظور مواقعی است كه طرف احساس كند دقیقا مسیر را غلط رفته است. شخصا معتقد هستم در ده سالی كه در راس رسانه ملی بودم، هیچ مسیر راهبردی را اشتباه نرفتم. شاید بزرگ‌ترین انتقادهایی كه رسانه‌های مشابه روزنامه شما دارند، حوادث ٨٨ است. در این مورد هم هرچقدر فكر می‌كنم به این نتیجه می‌رسم كه در آن مقطع، رفتار صدا و سیما منطقی‌ترین و دقیق‌ترین رفتار در آن حوادث بوده است. الان از آقای یامین پورِ اصولگرا گرفته تا روزنامه‌های اصلاح‌طلب به من انتقاد می‌كنند كه چرا پس از انتخابات ٨٨، آنتن زنده و فردی در اختیار آقای موسوی قرار ندادم، در صورتی كه فكر می‌كنم من به عنوان رییس وقت صدا و سیما بهترین و دقیق‌ترین تصمیم را گرفتم و آن را مستقیما با آقای موسوی هم درمیان گذاشتم.

این نگاه شخصی شماست، ولی نقدها به رفتارهای صدا و سیما در سال ٨٨ فراوان است.

بله، ممكن است شما بگویید این نگاه اشتباه است ولی من معتقدم رفتار رسانه ملی در آن ماجرا ١٠٠ درصد درست بوده است. شما بگویید دقیقا كدام موضوع در ذهن‌تان است كه یك مسیر راهبردی توسط صدا و سیما دقیقا اشتباه طی شده بود و ما باید برای آن عذرخواهی می‌كردیم؟

اینكه گوینده نسبت به كلماتش بی‌دقتی داشته باشد و چیزی بگوید كه بستر تعمیم داشته باشد در اختیار ما نیست، بلكه در اختیار اوست. اخیرا هم عین این مطلب را در مورد آقای صدیقی پیرامون اظهارات ایشان در نماز جمعه مطرح كردم. گفتم من یقین داشتم منظور احمدی‌نژاد از آن عبارت خس و خاشاك، جمعیتی كه ٢٥ خرداد به خیابان‌ها آمدند نبود، بلكه مقصود او آن عده معدودی بودند كه آشوب كردند. اما دشمن از این عبارت احمدی‌نژاد استفاده كرد و آن را تعمیم داد. به آقای صدیقی می‌گویم من منظور شما از بیان آن كلمه را می‌دانم اما ظرفیت تعمیم دارد، چون رسانه‌ها فوق‌العاده متكثر شده‌اند. بنابراین معتقد هستم اگر احمدی‌نژاد خس و خاشاك را نمی‌گفت حتما بهتر بود.

بخشی از گفتگوی با ضرغامی را در ادامه می خوانید:

 * خاطرم هست در دوران معاونت سینمایی، آقای الیاس حضرتی به من گفتند آقای میری، بازیگر كمدین دوران شاه آدمی سیاسی نیست و بعد از انقلاب ممنوع شده است، حالا اجازه دهید كار كند. در سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب، در دوران آقای خاتمی سینمای كشور در اختیار جریان آقای انوار و بهشتی بود كه از ویژگی‌های آنها اقتدار جدی در سینما بود. در دوران آنها تعیین شد چه كسانی باید حذف شوند و چه كسانی حذف نشوند. به همین خاطر من درباره آقای ملك مطیعی بدون اینكه اسمی از ایشان ببرم گفتم معلوم نشد ضوابط آن دوران چه ضوابطی بوده است كه مبنای مشخصی ندارد.

* در واقع مدیران بعدی حتی بنده هم مقهور آن (مساله ممنوع التصویری) شدیم و همین سیاست را ادامه دادیم.

* اگر لازم شد همین آقای حضرتی بیاید بدون نگاه سیاسی و تبلیغاتی برود با همان مدیران سینمایی ١٠ ساله مدیریت آقای خاتمی در ارشاد صحبت و سوال كند سیاست آنها درباره فعالیت یا ممنوع‌الكاری بازیگران چه بود؟ اگر سیاستی دركار نبوده است، رافت اسلامی می‌تواند شامل حال خیلی‌ها شود. برای مثال، خانم رابعه اسكویی پشیمان شده‌اند و این پشیمانی‌شان را هم با صدای بلند اعلام كرده‌اند اما تا امروز كه با شما صحبت می‌كنم، هرروز با دستگاه‌های مختلف اطلاعاتی صحبت می‌كنم تا به ایشان اجازه فعالیت بدهند و هنوز هم نتیجه نگرفته‌ام. چرا همه شعار می‌دهیم؟

* در پاسخ به سوال ( اگر صدف طاهریان برمی‌گشت و می‌گفت اشتباه كردم، از او هم به همین شدت دفاع می‌كردید و پیگیر روبه راه شدن كارهایش بودید؟): [خنده] اتفاقا یك نفر برایم دقیقا همین را كامنت كرده بود. نوشته بود: «اگر مردی، طاهریان را برگردان!»

* كسی نمی‌گوید آقای روحانی هرروز بیاید عذرخواهی كند، بلكه منظور مواقعی است كه طرف احساس كند دقیقا مسیر را غلط رفته است.

* از آقای یامین پورِ اصولگرا گرفته تا روزنامه‌های اصلاح‌طلب به من انتقاد می‌كنند كه چرا پس از انتخابات ٨٨، آنتن زنده و فردی در اختیار آقای موسوی قرار ندادم.

* من درباره حصر كارشناس نیستم و تنها یك حرف دارم و می‌گویم این موضوع بحث امنیتی بود. این مشكل امنیتی در شورای عالی امنیت ملی كه من هم عضو آن بودم و البته حق رای نداشتم، رای آورد.

* بزرگ‌ترین انتقادهایی كه رسانه‌های مشابه روزنامه شما دارند، حوادث ٨٨ است. در این مورد هم هرچقدر فكر می‌كنم به این نتیجه می‌رسم كه در آن مقطع، رفتار صدا و سیما منطقی‌ترین و دقیق‌ترین رفتار در آن حوادث بوده است.

* نقد من به شورای نگهبان به ماجرای سپنتا نیكنام برمی‌گردد به‌طوری كه بعضی از دوستان ما در این شورا از من گله‌مند شدند ولی همچنان معتقد هستم درباره سپنتا یكی از دقیق‌ترین استدلال‌ها را مطرح كردم.

* چرا فكر می‌كنیم چهارتا طلبه اگر مخالف ولایت فقیه بودند، خطرناك است؟!

* فكر می‌كنم برخی مواضع نادرست رییس‌جمهور برای جریان‌های سیاسی مخالف و رقیب ایشان تحریك‌كننده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد