لایحه الحاق ایران به پالرمو در مجلس تصویب شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی(پالرمو) را رفع و آن را تصویب کردند.

مجلس لایحه «پالرمو» را تصویب کرد

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی که پس از تصویب به لحاظ عدم تطابق ترجمه با متن اصلی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود در مجلس بررسی و نمایندگان با 136 رأی موافق، 89 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر با اصلاح این لایحه موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده واحده این لایحه و به منظور تامین نظر شورای نگهبان تصویب کردند: به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود با لحاظ شروط زیر به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی به شرح پیوست مصوب کنفرانس دیپلماتیک 21 دسامبر 2000 میلیادی برابر با 21 آذر 1379 در پالرمو ایتالیا ملحق شده و سند تصویب را نزد امین کنوانسیون(دبیر کل سازمان ملل متحد) تودیع کند.

بر اساس ماده واحده این لایحه، جمهوری اسلامی ایران مفاد کنوانسیون حاضر از جمله مواد 2،3،5،10و 23 آن را بر اساس قوانین و مقررات داخلی خود به ویژه اصول قانون اساسی تفسیر و اجرا خواهد کرد.

نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند: جمهوری اسلامی ایران خود را ملزم به ترتیبات بند 2 ماده 35 این کنوانسیون در خصوص ارجاع هر گونه اختلاف ناشی از تفسیر یا اجرای مفاد کنوانسیون که از طریق مذاکره حل و فصل نشود، به داوری یا دیوان بین المللی دادگستری نمی داند، ارجاع اختلاف به داوری یا دیوان بین المللی دادگستری در رابطه با جمهوری اسلامی ایران تنها با رعایت مفاد اصل 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ممکن است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این اصلاحیه تصویب کردند: جمهوری اسلامی ایران در مورد مبنا قرار دادن مواد 15، 16، 18 کنوانسیون در خصوص همکاری در زمینه استرداد یا معاضدت قضایی، حسب مورد تصمیم گیری می کند.

خانه ملتی ها همچنین تصویب کردند از نظر جمهوری اسلامی ایران این کنوانسیون خدشه ای به حق مشروع و پذیرفته شده ملت ها یا گروه های تحت سلطه استعمار و اشغال خارجی برای مبارزه با تجاوز و اشغالگری و اعمال حق تعیین سرنوشت وارد نخواهد کرد.

نمایندگان همچنین تصویب کردند پذیرش این کنوانسیون به معنای شناسایی رژیم اشغالگر صهیونیستی نخواهد بود.

کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فرا ملی در کنفرانس دیپلماتیک 21 دسامبر 2000 میلادی برابر با 21 آذر 1379 هجری شمسی در پالرمو ایتالیا مصوب شد و از این رو موسوم به کنوانسیون پالرمو است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارم بهمن 96، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی(پالرمو) را با 132 رای موافق تصویب کردند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری 15 اردیبهشت این شورا اعلام کرد: براساس بررسی شورای نگهبان اشکال های شکلی از جهات مختلف به این مصوبه وارد است و ایرادهای شکلی موجود در لایحه پالرمو به مجلس ارجاع شد تا بعد از اصلاح اعلام نظر نهایی انجام شود.

نسخه اصلی ترجمه در جلسه 30 اردیبهشت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با حضور نماینده شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و پس از ایجاد اصلاحات و تصویب به مجلس ارائه شد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir