خداحافظی‌های مشکوک
سخنگوی جمنا گویی از این رفت‌وآمدها بی‌خبر باشد از استعفای فروزنده ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: «از این موضوع خبر ندارد» و این خبر را همین الان از خبرنگار شنیده است.

اخبار استعفا یکی پس از دیگری در جمنا به گوش می‌رسد

هنوز به دو سالگی نرسیده است که همراهانش یک به یک سفره‌شان را جدا می‌کنند و راهی دیگر در پیش می‌گیرند.

«جمنا، نوپدید راست سیاسی، دی ماه امسال دو سال است که تلاش دارد همه اصولگرایان را زیر یک سقف بنشاند؛ تجربه‌ای تاریخی که یک بار دیگر رخ داد و جمنا هم همچون جبهه متحد اصولگرایان، سلف خود این تجربه را تکرار کرد؛ تجربه در نیمه راه مانده یک تشکیلات که تلاش کرد به پاستور برسد اما صندوق‌های رای با آن همراه نبود. آخرین خبرها هم از جمنا حکایت از انشقاق دارد.

باشگاه خبرنگاران حوالی ظهر دیروز خبر داد که لطف‌الله فروزنده، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از ادامه همکاری با این جبهه انصراف داد. این خبر از سوی فروزنده نیز تایید شد اما او هم دلایل استعفای خود را رسانه‌ای نکرد.

پس از انتشار خبر استعفای فروزنده، ‌مهدی چمران نایب‌رییس شورای مرکزی جمنا در گفت‌وگو با مهر موضوع را به شکلی دیگر مطرح کرد و گفت: «آقایان فروزنده و فدایی چندین ماه است که در جلسات جبهه مردمی شرکت نمی‌کنند که دلیل آن تصدی مسئولیت در دفتر مقام معظم رهبری است. در کنار این دو چهره، آقای محمدصالح جوکار پس از تصدی مسئولیت معاونت پارلمانی فرمانده کل سپاه پاسداران، از ترکیب جبهه مردمی نیروهای انقلاب کنار رفت.»

چمران البته تاکید کرد که تاکنون هیچ یک از اعضای جمنا استعفا نداده‌اند و اگر مساله‌ای بوده به دلیل تصدی سمت‌هایی در نهادهای دیگر بوده است.

در این میان سخنگوی جمنا گویی از این رفت‌وآمدها بی‌خبر باشد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از استعفای فروزنده ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: «از این موضوع خبر ندارد» و این خبر را همین الان از خبرنگار شنیده است.

پوست‌اندازی یا انشعاب

چند ماه پس از انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری صحبت از پوست‌اندازی و آسیب‌شناسی در جمنا آغاز شد؛ جبهه‌ای که در اولین گام شکست را تجربه کرد. محمدحسن رحیمیان، رییس شورای مرکزی جمنا تیر سال گذشته از برگزاری جلسات منظم و فشرده جبهه مردمی با هدف آسیب‌شناسی، بازسازی و تدوین استراتژی جدید عمل سیاسی و تشکیلاتی خبر داد.

با این حال هر چقدر فضای انتخابات فروکش کرد انتقادات اصولگرایان از این جبهه تازه‌تاسیس بالا گرفت. باهنر گفت مشخص نیست که محوریت اصولگرایان با جمنا باشد، آصفری گفت که جمنا نتوانسته نیروهای انقلاب را جمع کند. حسن بیادی معتقد بود که جمنا باندی بود که باعث شکست اصولگرایان بود.

محمدعلی پورمختار تاکید داشت این جبهه حتی باعث قهر برخی اصولگرایان با صندوق رای شد و سردار طلایی جمنا را مسبب دوقطبی‌سازی انقلابی و غیر انقلابی دانست. حتی عزت‌الله ضرغامی هم با طعنه جمنایی‌ها را خطاب قرار داد که باید دوره کارآموزی‌شان را در کنار حزب‌الله لبنان بگذرانند. در این میان دلخوری قالیباف بعد از انتخابات و دوری گزینی رییسی از جمنایی‌ها و البته رویگردانی بسیاری از اصولگرایان اسم و رسم‌دار همچون علی لاریجانی از این تشکیلات مشکلات آنها را افزون کرد.

بعد از انتقادات البته بحث مشکلات مالی هم مطرح شد. جبهه‌ای که به گفته آل‌اسحاق اسپانسر مالی ندارد موضوعی که غلامعلی حدادعادل هم به آن اشاره کرده‌ بود. با این حال باز هم برخی اعضا از گسترش جمنا سخن می‌گفتند.

حالا هم که اخبار استعفا یکی پس از دیگری به گوش می‌رسد. در این میان از یکی از مهم‌ترین نیروهای جمنا خبری نیست. هنوز مشخص نیست که محمدباقر ذوالقدر، که مسئولیت کمیته اجرایی برای انتخابات را بر عهده داشت و اتفاقا خبرهایی از تامین مالی جمنا از سوی او شنیده می‌شد تمایلی دارد با جمنا همراه شود یا نه. او جمنا را تشکیلاتی فراتر از انتخابات می‌دانست، با این حال همه این حرف و حدیث‌ها چند ماه بعد از انتخابات به فراموشی سپرده شد. سکوت او این سوال را به وجود می‌آورد که آیا ذوالقدر هم از جمنا رفته است که اعضا تا این حد از مشکلات مالی جبهه گلایه دارند؟

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemrogh.com/news
منبع: etemaad.ir