درخواست از مسئولان عالی رتبه نظام  برای مذاکره مستقیم با آمریکا
غلامحسین كرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی از نامه تعدادی از فعالان سیاسی به مسوولان عالیرتبه نظام درباره مذاکرات مستقیم با آمریکا خبرداده است.

این نامه مشروط بر آن است كه امریكا دیگر در قبال ایران بدعهدی نكند

غلامحسین كرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی از نامه تعدادی از فعالان سیاسی به مسوولان عالیرتبه نظام درباره مذاکرات مستقیم با آمریکا خبرداده است.  همچنین امروز روزنامه اصولگرای جوان با انتقاد از انتشار این نامه نوشت: چطور می‌شود پاره شدن برجام را از سوی امریكا دید و باز هم از ایران خواست برای مذاكره با امریكا آماده شود؟! این پنج سال مذاكره چه دستاوردی داشت كه باز تكرار شود؟! نویسندگان نامه چه تضمینی دارند كه امریكا باز با زیركی چندین سال ایران را معطل مذاكره نكند و بعد زیر همه چیز نزند؟

از امضا‌كنندگان این نامه می‌توان به غلامحسین كرباسچی، احمد منتظری، ابوالفضل بازرگان، جلال جلالی‌زاده، جمیله كدیور، صدیقه وسمقی، حسن فرشتیان، رضا علیجانی، حسین كروبی، عیسی سحرخیز، حسن امینی، محمدصادق جوادی‌حصار، علی كشتگر، ویدا فرهودی، حمید آصفی و بهروز خلیق اشاره كرد.

غلامحسین كرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره این نامه توضیح داد: در نامه اشاره شده است كه اگر امریكا تضمین دهد بدعهدی نكند و مسوولان بتوانند چنین تضمینی از این كشور اخذ كنند، بدون پیش شرط جدید می‌توان برای حل مسائل با امریكا گفت‌وگو كرد. این نامه مشروط بر آن است كه امریكا دیگر در قبال ایران بدعهدی نكند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما واكنش حاكمیت به این نامه چه خواهد بود؟ گفت: حاكمیت جمع بندی‌های خاص خود را دارد. این نامه به معنای تصمیم‌گیری برای مذاكره مجدد با امریكا نیست بلكه یك نظر و تحلیل سیاسی است كه توسط یك جمع ارایه شده است. این نظر و تحلیل با توجه به مجموعه بن بست‌ها و مشكلاتی است كه امریكا پس از خروج از برجام با آنها مواجه شده. امریكا امروز در وضعیت خوبی به ویژه در برابر كشور‌های اروپایی قرار ندارد و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده لازم را داشته باشیم اما این نامه در فضای سیاسی ایران تعیین‌كننده نیست بلكه یك تحلیل است.

حاكمیت و دولت همواره به مجموعه تحلیل‌ها و نظر‌ها توجه كرده‌اند. درباره شرایط كنونی كشور نظرات مختلف است. در مواردی شاهد بودیم كه با یك تحلیل و نظر مانند همین نامه موافقت و به آن عمل شده است. به لحاظ بین‌المللی و سیاسی ما به ژستی كه در این نامه اشاره شده است، نیاز داریم. این ژست آن است در صورتی كه امریكا و ترامپ تضمین دهند كه دیگر بد‌عهدی رخ ندهد و اعتماد ایران را بازسازی كند، ایران حاضر به گفت‌وگو خواهد بود. این یك ژست منفی نیست.

كرباسچی افزود: این نامه را من ننوشتم اما دوستانی كه این كار را انجام داده‌اند، با توجه به تحلیل‌های سیاسی خود و شرایط ویژه كشور این نامه را نوشته‌اند. شرایط فعلی به گونه‌ای نیست كسی نداند كشور با چه معضلات و مشكلاتی رو به رو است.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره اینکه، آیا اتفاق جدیدی رخ داده است كه نگارندگان این نامه تصمیم به نوشتن تحلیل‌ها و نظرات خود گرفته‌اند؟ گفت: آن طرف ماجرا یك جوسازی سنگین درباره تحریم و افزایش فشار بر روی ایران را آغاز كرده است. اگر بابی باز شود كه سیاسیون دلسوز چه در داخل و چه خارج از كشور به این نتیجه برسند كه برای حفظ كیان جمهوری اسلامی، حفظ كشور، عدم ایجاد مشكلات برای زندگی مردم و نظام و انقلاب یك موضع‌گیری سیاسی مثبت انجام شود اتفاق خوبی است. ما می توانیم با یك شرایط خاص و پیش‌بینی‌های درست جلوی این بدعهدی را بگیریم، می‌توانیم بسیاری از مشكلات را با مذاكره به جای تهدید برطرف كنیم. این یك دیدگاه جدید و تازه نیست بلكه یك تذكر در شرایط فعلی كشور است. سیاست‌مداران جدید امریكا به دنبال آن هستند كه مذاكره با ایران را به نام خود تمام كنند بنابر این این پیشنهاد می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی در آخر افزود: در كشور ما دیدگاه‌های سیاسی متفاوتی وجود دارد. یك دیدگاه در مجلس برجام و پرچم امریكا را آتش می‌زند و یك دیدگاه دیگر آن است كه باید بدون عصبانیت تصمیم‌های مهم اتخاذ كرد. دیدگاه ما آن است كه اگر ایران بتواند از امریكا ضمانت گیرد كه بدعهدی رخ ندهد و گذشته را جبران كند، می‌توان راه صحبت و مذاكره را باز كرد. در صورتی كه ما بتوانیم تضمین لازم را از امریكا بگیریم دیگر كسی نمی‌تواند تهمتی ناروا به مسوولان كشور بزند.

همچنین روزنامه جوان از نامه برخی فعالان سیاسی به مسئولان درباره مذاکره با آمریکا انتقاد کرد نوشت: نویسندگان این بیانیه همچنین با اشاره به از دست رفتن فرصت مناسب دولت باراك اوباما از ایران خواستند كه «فارغ از جنگ‌های روانی كاخ سفید... با یك تصمیم ملی شجاعانه اعلام كند كه حاضر به انجام مذاكرات بدون قید و شرط با امریكاست تا قدمی در راه حل مشكلات و اختلافات برداشته شود.»اولین دلیل اشتباه تحلیلی و محاسباتی نویسندگان این نامه آن است كه نتوانسته‌اند دریابند كه شاید از جهت نمایش مذاكره امریكا و كره شمالی، اكنون وقت دعوت ایران به مذاكره با امریكا باشد، اما از جهت آنكه امریكا به تازگی از توافقنامه چند جانبه و مهم برجام خارج شد و همه تعهداتش در قبال ایران را بعد از چند سال مذاكره زیر پا گذاشت و تصویر روشنی از یك پیمان‌شکن و بدعهد را از خود مقابل چشم مردم ایران گذاشت، حتماً زمان بدی است.

چطور می‌شود پاره شدن برجام را از سوی امریكا دید و باز هم از ایران خواست برای مذاكره با امریكا آماده شود؟! این پنج سال مذاكره چه دستاوردی داشت كه باز تكرار شود؟! نویسندگان نامه چه تضمینی دارند كه امریكا باز با زیركی چندین سال ایران را معطل مذاكره نكند و بعد زیر همه چیز نزند؟

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: etemadnewspaper.ir