تاج زاده هم یکی از مدافعان تسلیم نامه به آمریکا است؟
 روزنامه اعتماد با مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزیر کشور در دولت سید محمد خاتمی درباره درباره مذاكره مستقیم ایران با آمریكا و كره شمالی گفتگو کرده است.

تاج‌زاده: مذاکره با آمریکا راه را باز می‌کند

تاج‌زاده: مذاکره با آمریکا راه را باز می‌کند

بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید.

پیام ملاقات اون و ترامپ برای كشور ما چیست؟

ترامپ با این ملاقات ثابت كرد كه به آنچه قبلا گفته بود پایبند است و برای او دموكراسی، حقوق بشر و حقوق شهروندان، به خصوص در كشورهای در چالش با امریكا، ارزش ندارد و او به عنوان یك معامله‌گر بزرگ صرفا به دنبال آن است كه منافع كشورش را البته با تعریف خویش تامین كند و به شعار خود یعنی «امریكا كشور اول جهان» تحقق بخشد و فاصله كشورش را با رقبایش به ویژه در عرصه اقتصادی افزایش دهد.

پیام ملاقات رهبر ان کره شمالی و آمریکا برای ما این است كه می‌توانیم با یك دیپلماسی تهاجمی ترامپ را در یك دوراهی قرار دهیم با این راهبرد كه اگر ترامپ حاضر باشد همان روشی را كه در كره شمالی دنبال كرد، درباره ایران نیز پی بگیرد، جمهوری اسلامی نیز حاضر به مذاكره دو‌جانبه مستقیم و استراتژیك با امریكا است.

كافی است ایالات متحده آمادگی خود را برای خروج نیروهایش از خلیج‌فارس اعلام كند، تا تهران نیز درباره نحوه حضورش در كشورهای همسایه مذاكره و تجدید‌نظر كند و به این سمت برود كه هم نیروهای امریكایی را بعد از چهار دهه از منطقه دور كند و هم خود راهبرد تازه‌ای در سوریه و یمن و... برگزیند و امتیازاتی بدهد كه در تحلیل نهایی بیش از امریكا به نفع ایران باشد. توجه دارید كه ملت ما هزینه سنگینی برای مثلا حضور در سوریه تحمل می‌كند كه می‌تواند با اخذ تضمین‌های لازم و قابل برگشت از آن رهایی یابد. به علاوه توافق با امریكا راه مسیر مراودات اقتصادی ایران را با همسایگانش هموار می‌كند.

تهدیدات و فرصت‌های مذاكره امریكا و كره شمالی برای ایران چیست؟

اگر مشكل امریكا با كره شمالی حل شود، تهدیداتی برای ما می‌آفریند در كنار فرصت‌هایی كه ایجاد می‌كند. می‌دانید كه ترامپ و حزب جمهوریخواه در دكترین امنیت ملی خود اعلام كردند كه با دو كشور در عرصه بین‌المللی رقابت دارند. با چین رقابت اقتصادی و سیاسی و با روسیه عمدتا رقابت سیاسی و امنیتی. دو كشور را هم مزاحم و نامطلوب خوانده‌اند؛ ایران و كره شمالی. حل چالش كره شمالی به معنای آن است كه تنها ایران باقی می‌ماند كه باید تكلیفش از دید كاخ سفید روشن شود.

به‌ویژه آنكه از هفت كشوری كه دپارتمان بوش پسر آنها را محور شرارت لقب داد فقط ایران بدون مواجه شدن با مشكلات جدی مسیر خود را می‌پیماید. بنابراین باید به‌شدت هوشمندانه عمل كرد تا ایران خدایی‌ناكرده به سرنوشت دیگر كشورهایی كه محور شرارت خوانده شدند، دچار نشود. اما این ملاقات فرصت‌هایی هم برای ایران آفریده است. ا

از جمله اینكه به بسیاری از شهروندان این سرزمین آموخت كه در تحلیل نهایی آنچه حافظ امنیت كشور است اقتصاد پویا و برتر آن است. اگر كشوری در این زمینه نتواند پا به پای تحولات دنیا و متناسب با مطالبات مردم خویش حركت كند، حتی اگر سلاح اتمی و نیز موشك‌های بالستیك با قابلیت حمل كلاهك هسته‌ای داشته باشد، باز هم با مشكلات بسیار جدی و شكننده مواجه خواهد شد.بنابراین باید كوشید كه همه ابزارها و اهرم‌ها در خدمت توسعه همه‌جانبه و پایدار كشور و رفاه ملت قرار گیرد تا هم امنیت ایران تامین و هم آینده روشنی برای فرزندان این سرزمین ترسیم شود.

تبعات عقب‌نشینی احتمالی كره شمالی در قبال امریكا برای ایران چه خواهد بود؟

امروز با اتفاقی كه در مورد كره شمالی از یك طرف و با نابه‌سامانی‌هایی كه در اجرای برجام از سوی دیگر مشاهده كرده‌ایم، یك بار دیگر از خود بپرسیم كه آیا نظام جمهوری اسلامی پشتوانه‌ای جز مردم برای تامین امنیت میهن و نیز پیشبرد امور آن دارد؟ اگر نه دیپلماسی به تنهایی و یا پیشبرد برنامه هسته ای نمی‌توانند امنیت و رفاه ما را تامین كنند. بهترین درس از این تجربه آن است كه در برابر عظمت این ملت تعظیم كنیم و راه برای مشاركت آنان در تمام عرصه‌ها بگشاییم و این ممكن نخواهد شد مگر با رعایت حقوق شهروندی. یعنی با احترام گذاشتن به سبك زندگی مردم و اجازه دادن به آنان در گرد آمدن در تشكل‌هایی كه می‌پسندند؛ از تشكل‌های مردم نهاد تا اتحادیه‌ها، سندیكاها و احزاب آزاد. در راس همه اینها آزادی مطبوعات و انتخابات آزاد قرار دارد. تا شایستگان این كشور بتوانند با رای ملت منشأ خدمات برای میهن و مردم قرار گیرند.

گردآوری: گروه خبرسیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد