جهانگیری: آقای رئیس‌جمهور تغییراتی در  دولت بوحود می‌آورند
جهانگیری خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم آقای رئیس‌جمهور تغییراتی در  دولت بوحود می‌آورند و به نظرم این کار پاسخ به افکار عمومی است.

نظر معاون اول رییس جمهور درباره تغییرات احتمالی در دولت

موضوع تغییر کابینه و لزوم ترمیم تیم اقتصادی دولت این روزها مورد بحث رسانه‌ها و بسیاری از کارشناسان و مسئولان کشوری است، مشکلات اقتصادی و معیشتی اخیر نیز باعث شده درخواست افکار عمومی برای ایجاد تغییر در برخی چهره‌های اقتصادی دولت از رئیس‌جمهور نیز شدت بگیرد.

ایجاد تغییر در کابینه از جایی شروع شد که رئیس‌جمهور صراحتا از برخی اعضای دولت انتقاد و انان را بی‌انگیزه و ناامید توصیف کرد! و از همان موقع بسیاری پیش‌بینی کردند که رییس‌جمهوری در فکر ترمیم کابینه است و ادبیات روحانی نیز طوری بود که بوی تغییرات گسترده در کابینه از آن استشمام می‌شد.

البته این نوع انتقادها برای نخستین‌بار نبود که مطرح می‌شد؛‌ پیش‌تر رییس‌جمهوری در 13 خرداد 96 یعنی یک سال پیش، موضوع پاشنه‌ورکشیده‌ها را مطرح کرد و گفت: «همه افراد در دولت بدون استثنا زحمت کشیدند. کسی نیست که زحمت نکشیده باشد و از دولت دفاع نکرده باشد. اما همه هم یک جور نبودند، مختلف بودند. بعضی‌ها با همه توان آمدند. ما روستایی هستیم، به قولی بعضی‌ها گیوه را ور‌کشیدند و به میدان آمدند، آستین‌ها را بالا زدند و به میدان آمدند،اما بعضی‌ها پاشنه گیوه‌شان خوابیده بود و ور نکشیدند. لخ لخ کردند.»

این روزها روحانی بیش از هر‌کس دیگری از کابینه خود انتقاد می‌کند، به گونه‌ای که با عتاب، حتی ‌عملکرد وزرا و اعضای کابینه خود را زیر سؤال می‌برد و پرسشگری از کابینه را آغاز کرده است. اینکه هدف روحانی از این گلایه‌ها چیست و چرا در حالی که هنوز بیش از سه سال از زمان دولتش باقی مانده چنین به انتقاد و گلایه از منصوبان خود در دولت می‌پردازد جای تأمل دارد.

اما تاکنون رئیس‌جمهور دست به تغییر کابینه نزده است و شاید یک دلیل آن امید وی و دولت برای پذیرش لایحه اصلاح ساختار دولت از سوی مجلس بود که این لایجه نیز هفته گذشته از سوی نمایندگان مجلس رد شد.

 از سوی دیگر در چند روز گدشته در برخی شبکه‌های اجتماعی موضوع برکناری ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و احتمال جایگزینی علی طیب‌نیا وزیر پیشین اقتصاد به جای وی مطرح شده که روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد به این مسئله پرداخته بود و شاید دور از ذهن هم نباشد که نخستین سیبل تغییرات در کابینه بانک مرکزی باشد.

حالا اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره تغیرات احتمالی در کابینه گفته است: تغییر کابینه با رئیس‌جمهور است. هیچ‌کس به غیر از شخص رئیس‌جمهور تصمیم‌گیر نیست و رئیس‌جمهور نیز این موضوع را به هیچ کس تفویض نمی‌کند.

وی با بیان این مطلب که تغییر همیشه مجموعا مثبت است، من خودم هیچ‌وقت از تغییر در کابینه نگران نیستم، اظهار داشت: فکر می‌کنم تغییر می‌تواند یک پتانسیل و روحیه جدید به سیستم دولت بدهد، این به معنای این نیست فردی که قبلا کار می‌کرد ضعیف بوده و باید تغییر می‌کرده. گاهی به علت تغییر سیاست‌ها و شرایط باید در هیئت دولت نیز یک جابجایی و تغییر اتفاق بیافتد. اما به هرحال شخص رئیس‌جمهور است که باید در این زمینه به جمع‌بندی برسد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم آقای رئیس‌جمهور تغییراتی در  دولت بوحود می‌آورند و به نظرم این کار پاسخ به افکار عمومی است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: kargozaran.net/fa