ادعای محمود صادقی درباره رشوه گرفتن چند تن از نمایندگان
صادقی: در جریان تصویب طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران یکی از نمایندگان به ارزش یک میلیارد هولوگرام تغییر کاربری و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس کارت پول پنج میلیون تومانی دریافت کردند.

واکنش محمود صادقی به دستگیری چهره های اینستاگرامی

رییس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس ادعا کرد که در جریان تصویب طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران یکی از نمایندگان به ارزش یک میلیارد هولوگرام تغییر کاربری و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس کارت پول پنج میلیون تومانی دریافت کردند.

محمود صادقی گفت: بر اساس متون علمی، فساد سیستماتیک به وضعیتی می‌گویند که افراد یا سازمان‌ها و گروه‌ها برای پیشبرد کار خود هیچ آلترناتیوی جز آلوده شدن به فساد نداشته باشند. همچنین اگر در دستگاهی که نهاد مسئول مبارزه با فساد است نه تنها عزمی برای مبارزه با فساد وجود نداشته باشد بلکه تسهیل‌کننده آن نیز باشد، فساد سیستماتیک اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به مصادیقی از عدم وجود عزم کافی در برخی دستگاه‌ها در اجرای قانون اظهار کرد: در سال ۹۴ قانون نحوه رسیدگی به دارایی مقامات و کارگزاران کشور تصویب شد و قوه قضاییه به عنوان مجری این قانون مکلف به تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی آن طی شش ماه شد اما تا به امروز و با گذشت سه سال خبری از اجرای این قانون نیست. در مثالی دیگر ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرد که در پایان سال نخست اجرای برنامه سامانه حقوق و دستمزد مدیران را تاسیس و این قانون را اجرا کند اما تا به امروز و پس از گذشت سه ماه خبری از اجرای این قانون نیست.

صادقی در ادامه با اشاره به رواج فساد شبکه‌ای در کشور، خاطرنشان کرد: درباره فساد شبکه‌ای مصادیق مشخصی در کشور وجود دارد، از جمله این مصادیق طرح درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران بود که در این موضوع کاملا با فساد شبکه‌ای درگیر شدیم. در رسیدگی به این طرح رانت‌ها و رشوه‌های بسیاری داده شد که از جمله آنها می‌توان به اعطای هولوگرام تغییر کاربری به ارزش یک میلیارد تومان به یکی از اعضای کمیسیون عمران و بعضا دریافت کارت پول‌های پنج میلیون تومانی از سوی برخی نمایندگان مجلس اشاره کرد. این موارد بر اساس گزارش‌های کارمندان مجلس به دست آمده است. در این زمینه برای تغییر کاربری سندهایی در دست دارم اما برای کارت پول سندی برای اثبات وجود ندارد.

درباره دریافت رشوه‌ از سوی نمایندگان مجلس هم در جلسات کمیسیون و هم در روز رای‌گیری علامت‌هایی از آلوده شدن نمایندگان مشاهده کردیم.

صادقی با اشاره به آمار منتشر شده از فساد در کشور، گفت: متاسفانه آمار دقیقی از فساد در کشور وجود ندارد اما بر اساس آماری که امروز از تعداد پرونده‌های فساد منتشر می‌شود، می‌توان به این نتیجه رسید که فساد در کشور افزایش یافته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پخش شدن اعترافات تعدادی از فعالان شبکه‌های مجازی از صداوسیما که با اتهامات اخلاقی بازداشت شده‌اند، گفت: همانطور که در روزهای اخیر در رسانه‌ها مطرح شد امروز با موضوعی مواجه هستیم که در پرونده‌ای که گفته می‌شود اتهامات اخلاقی دارد با سرعت برخورد انجام می‌شود، فرد دستگیر و با او مصاحبه می‌کنند و آبروی او را می‌برند، اما در مواردی دیگر از جمله جاهایی که چندین هزار میلیارد سوء استفاده شده برخورد لازم حتی در مرحله تحقیقات مقدماتی نیز انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: در زمینه مصونیت گزارشگران و افشاکنندگان فساد نیز متاسفانه امروز با معضلی مواجه هستیم که طی آن به جای مبارزه با مفسدین، با افشاکنندگان فساد مبارزه و برخورد صورت می‌گیرد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir