علم‌الهدی: رضاخان، راه‌آهن را برای مردم ایجاد نکرد
آیت‌الله سید «احمد علم‌الهدی» امروز ۲۱ تیرماه در تجمع حافظان حریم خانواده به مناسبت روز ملی عفاف و حجاب در مسجد گوهرشاد، اظهار کرد: مسجد گوهرشاد قتلگاه افرادی است که در مقابله و مبارزه با حرکت شیطانی دست‌نشانده استعمار بریتانیا، رضاخان قلدور، به شهادت رسیدند.

گوهرشاد قتلگاه افرادی است که در مبارزه با رضاخان قلدور به شهادت رسیدند

در سحرگاه ۲۱ تیرماه سال ۱۳۱۵ افراد بی‌گناه و غیرتمندی که در مقام صیانت نوامیس خود در مقابل اقدامات کافرمآبانه رضاخانی قیام کرده بودند در این مکان به خاک و خون کشیده شدند و اجساد طیبه و طاهره آن‌ها به خانواده‌هایشان بازنگشت. تعداد شهدای مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی ۴ هزار نفر در تاریخ ثبت شده است.

علم‌الهدی با بیان این‌که آرمان ارزشمند این افراد صیانت از حجاب و عفت بوده است، خاطرنشان کرد: مسأله حجاب به عنوان یک ارزش قرآنی و واجب دینی مورد توجه همه بوده اما آنچه امروز باید تبیین شود، حرکت نابکارانه و جریان استعماری رضاخانی است که براساس شرایط آن روز و حاکمیت بریتانیا بر این کشور صورت گرفته است.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که لباس، نمایش مذهب، جریان فرهنگی و هویت یک ملت است، گفت: مسأله کشف حجاب اجباری و براندازی چادر در راستای براندازی هویت ایرانی و اسلامی این مردم به وسیله رضاخان صورت گرفت. مردم، علما و نخبگان فکری و سیاسی کشور به این مسئله واقف شدند اما اعتراضات نخبگانی در برابر قلدری‌های رضاخان به جایی نرسید.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی ادامه داد: رضاخان مسأله اتحاد شکل را مطرح کرد و با به هم زدن لباس معمول ایرانی آن زمان، هویت مردم را از آن‌ها گرفت. کشف حجاب در واقع در راستای براندازی هویت این مردم و جایگزین کردن هویت غربی به جای هویت اسلامی بود. جامعه‌ای که هویت نداشت و هویت خود را از دست داده بود، با تمام وجود در اختیار جریان حاکم فرهنگی و جریان استعمارگر مسلط قرار می‌گرفت.

کارنامه رضاخانی در تمام دوران سلطنتش جز جنایت، ظلم، ستم و نوکری برای غرب هیچ نداشت. حتی در ایجاد برخی برنامه‌های صنعتی، فناوری و ایجاد جریان آموزشی در کشور، رضاخان حرکتی را جز به عنوان خدمت به استعمار غرب انجام نداد. رضاخان راه‌آهن را در این کشور ایجاد کرد نه برای مردم بود بلکه برای خدمت به ناپاکانی که متفقین بودند و با اشاره آن‌ها این راه‌آهن را راه‌اندازی کرد. راه‌آهن شمال به جنوب یک جریان غیرفرهنگی و غیراقتصادی برای مردم ایران بود.

علم‌الهدی تصریح کرد: صنایعی که به وجود آورد، صنایعی نبود که مردم را خودکفا کرده و آن‌ها را در جهت زندگی مرفه کند. کشور را بازار مصرفی صنایع پس‌خورده و پس‌مانده غربی‌ها قرار داد. برای اینکه این کشور بازار فروش و مصرف صنایع غربی باشد، صنایع را ایجاد کرد اما صنعت مادر را به وجود نیاورد. تنها خرید اتومبیل غربی، انتقال صنعت نبود.

رضاخان دانشگاه را وارد این کشور کرد. دانشگاه به عنوان خدمت به غربی‌ها بود. آن زمان که در کشور ما دانشگاه وجود نداشت ما ابوریحان بیرونی، فارابی، ابوعلی سینا و سرکردگان بزرگ علم، فکر و دانش را در روی زمین داشتیم. این بزرگان از حوزه‌های علمیه‌ای آمدند که در کشور ما به عنوان یک جریان فرهنگی وجود داشت.

هرکاری که رضاخان انجام داد، نوکری برای انگلیسی‌ها و خدمت برای اروپایی‌ها و غرب بود. هر چه در مملکت بود را در دامن دشمن ریخت و دشمن را بر شئون فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مسلط کرد. این کارنامه رضاخانی است.

علم‌الهدی با اشاره به این‌که چادر صرف‌نظر از یک پوشش عظیم اسلامی و واجب دینی، یک هویت ملی ایرانی غیر از هویت دینی است، تصریح کرد: در تاریخ نیز لباس زنان ایرانی قبل از اسلام چادر بوده است. رضاخان علاوه بر اینکه با اسلام دشمن بود، با ایران نیز دشمن بود. دشمنی رضاخان با اسلام نه به عنوان پیغمبر و قرآن بلکه به عنوان نابودسازی و براندازی هویت ایرانی بود به این علت که هویت ایرانی با هویت اسلامی به هم گره خورده بود.

حکومت و تاریخ رضاخانی غیر از همه ویژگی‌هایی که دارد، یک نقطه سیاه برای عبرت این مملکت است.رضاخان در سال ۱۳۱۵ کشتار عظیم و فجیع مسجد گوهرشاد را در راستای کشف حجاب اجباری انجام داد. امروز نیز افرادی که با حجاب اجباری مسئله دارند و این مانکن‌هایی که درست می‌کند و در خیابان‌ها بدون چادر و روسری ظاهر می‌شوند، در حقیقت پیاده نظام جریان استکباری هستند که جاسوس آن نیز رضاخان بوده است. این افراد دنباله‌رو آن‌ها هستند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی گفت: اکنون دیگر آن زمان نیست. امروز روزی نیست که جاسوس انگلیسی و آمریکایی در این مملکت قلم بزند، مقاله بنویسد و ضد حجاب اظهارنظر کند. حجاب حرف و واجب قرآنی بوده و چادر لباس قرآنی است. قرآن چادر را به عنوان لباس زن مسلمان تعیین کرده است. توسعه حجاب با حرکت فرهنگی و فکری انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که ما نمی‌خواهیم در فرهنگ‌سازی جامعه با زور پیش برویم و با زور نیز نمی‌توان پیش رفت، افزود: آنچه در عرصه نظام مطرح بوده، مبارزه با بی‌حجابی است زیرا هنجارشکنی و منکر شرعی است. ما نمی‌خواهیم با اجبار فردی را باحجاب کنیم. ما می‌خواهیم جلوی فساد را بگیریم، با منکر مبارزه کنیم و با ناهنجاری بجنگیم. توسعه حجاب با تحلیل، فکر، قلم و بیان ممکن بوده و حرکتی فکری است.

هیچ‌گاه ما نمی‌گوییم با زور باید فردی باحجاب شود اما اگر بی‌حجابی در جامعه امنیت را به خطر بیندازد، عفت را از بین ببرد و در کشیدن سفره دین از زیر پای جوانان عامل دشمن شود، باید با بی‌حجابی مبارزه کرد. مبارزه با بی‌حجابی یک مسئله بوده و توسعه حجاب مسئله‌ای دیگر است. کار فرهنگی، کار زور نیست اما اجبار در حجاب برای مقابله با ناهنجاری و منکرات شرعیه است.

ما قبول داریم که امروز مردم از نظر اقتصادی و معیشت دچار مشکل هستند و این به دلیل دشمنی‌های استکبار و برخی ندانم‌کاری‌ها در مدیریت است اما عده‌ای عنوان می‌کنند که مردم دچار مشکل هستند پس بگذارید آزاد باشند. به مردم در جریان فرهنگی و مسایل اخلاقی جامعه آزادی دهید. این منطق غلطی است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir