جهانگیری: ایران، حبس شدنی نیست
 معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران دست کشورهایی را که به سیاست‌های یک جانبه آمریکا بی‌اعتنایی کنند می‌فشارد و همکاری‌های طولانی‌مدتی با آنها خواهد داشت.

 جهانگیری: توقف فروش نفت ایران «خیال واهی» است

اسحاق جهانگیری عصر امروز(دوشنبه) در نشست هم‌اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری کشورمان اظهار کرد: ایران سناریوهای مختلفی برای تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان پیش‌بینی کرده و براساس آن برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت گرفته است.

سال گذشته 90 میلیارد دلار صادرات نفتی و غیرنفتی داشتیم که در دوره جدید نیز به همین میزان صادرات نیاز داریم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ما باید بتوانیم منابع حاصل از صادرات خود را به دست آوریم تا نیازهای مردم کشورمان را تامین کنیم؛ ایران دست کشورهایی را که به سیاست‌های یک جانبه آمریکا بی‌اعتنایی کند می‌فشارد و همکاری‌های طولانی‌مدتی با آنها خواهد داشت. اما کشورهایی که ایران را ترک کنند باید بدانند که این عمل در کارنامه آنها ثبت خواهد شد.

* به دنبال مدیریت قیمت ارز هستیم

جهانگیری با بیان این که نیازهای مردم کشورمان را در این شرایط احصاء کرده‌ایم، افزود: به دنبال مدیریت قیمت ارز هستیم. براثر یک اقدام تند آمریکا تلاطمی کوتاه مدت در برخی از بخش‌های اقتصادی کشورمان ایجاد شد اما حتماً به دنبال آن هستیم تا از تلاطم‌های آتی جلوگیری کنیم تا مشکلی برای فروش نفت و صادرات و واردات کشورمان با کمک کشورهای دیگر پیش نیاید.

وی همچنین خطاب به فعالین بخش خصوصی، گفت: از همه دوستان بخش خصوصی در سراسر کشور می‌خواهیم در دوره جدید به صحنه بیایند و برای رفع مسائل کشور قدم بردارند.

 برای حل مسائل هسته‌ای وارد گفت‌وگوی عمیق و طولانی با کشورهای 5+1 شدیم و در نهایت به برجام رسیدیم؛ ایران نشان داد که هم در گفت‌وگو صادق بود و هم در اقداماتی که براساس این توافق بین‌المللی بر عهده گرفته بود.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: ما براساس آموزه‌های دینی خودمان اگر با فردی توافق کرده و عهد ببندیم تا زمانی که طرف مقابل نقض عهد نکند ما به عهد خود وفاداریم.

یکی از مهمترین دستاوردهای بشر برای کاهش تنش‌ها و ایجاد فضای امن و صلح آمیز دستیابی به همین توافقان بین‌المللی است و هر حرکتی که در جهت بر هم زدن توافقات بین‌المللی صورت می‌گیرد حرکتی برخلاف مسائل انسان‌دوستانه است.

پس از اقدام رئیس جمهور آمریکا در نقض برجام هشدار جدی و خطرناک برای جامعه بین‌المللی به وجود آمد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

معاون اول رئیس جمهور گفت: با وجود این که ایران به تعهدات خود وفادار بود و آمریکا غیرقانونی از برجام خارج شد و در عین حال تحریم‌های گسترده علیه ایران اعمال شد، می‌تواند آغازی خطرناک برای سایر پیمان‌های مهم جهانی باشد.

 ایالات متحده آمریکا همزمان با خروج از برجام و اعمال جنگ اقتصادی علیه ملت ما جنگ تجاری نیز با سایر کشورها آغاز کرده است، بنابراین اقتصاد جهانی ممکن است با این اقداماتی که از سوی ایالات متحده صورت می‌گیرد به بی‌ثباتی کشیده شود.

با وجود این که شرایط خطیری پیش روی کشورمان قرار دارد اما این به معنی بن‌بست و ایجاد بحران و شرایط بحرانی نیست بلکه شرایطی است که عوامل جدیدی وارد آن شده و ما نیازمند آن هستیم که راهکارهای جدید و ابتکاری به خرج دهیم و در این راه همراهی دوستان خود از سایر کشورها را داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: ایران در طول تاریخ به خصوص در دهه‌های اخیر با ناملایمات و دشواری‌های کوچک و بزرگی روبرو بوده و حتی 8 سال جنگ تحمیلی را تجربه کرده است؛ این جنگ در شرایطی علیه ما اعمال شد که دنیا حتی یک قطعه مورد نیاز وسایل جنگی را به ما نداد، اما ما این مشکلات را به خوبی پشت سر گذاشتیم.

ملت ایران منسجم و یکپارچه هست و در آینده نیز شاهد مانورهای مختلفی از تفاهم جریان‌های سیاسی وجود اختلاف نظرهای جدی هستیم.

وی همچنین در ادامه خطاب به فعالین بخش خصوصی حاضر در این جلسه گفت: از دولت و بخش خصوصی باید برای مدیریت صحیح در این دوره بسیج شوند تا به زندگی مردم آسیبی نرسد؛ ما راهبردی به نام مقاومت هوشمندانه اقتصادی در مقابل تحریم‌های آمریکا اتخاذ کردیم تا مسائل اقتصادی کشور را حل و فصل کنیم و در دوران تحریم اقتصاد کشور را نجات خواهیم داد.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: ایران ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی دارد به طوری که از لحاظ ذخایر نفت و گاز رتبه اول را در دنیا دارد و در زمان برجام نیز اعلام کرده است که بیش از 200 میلیارد دلار طرح آماده در صنعت نفت و گاز خود دارد که آماده ارائه به طرف‌های داخلی و خارجی است.

ایران در زمینه‌های صنایع معدنی و فلزی نیز طرح‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد و شرایط اقتصادی کشورمان به عنوان یک کانون مهم سرمایه‌گذاری برای دنیا مهیا است.

وی با بیان این که ایران را نمی‌شود حبس کرد، تاکید کرد: ما نیروهای تحصیل‌کرده مبتکر و جوانی را داریم که می‌توانند کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهند.

* توقف فروش نفت ایران خیالی واهی است

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: توقف فروش نفت ایران خیالی واهی است زیرا ما نیز سازو کارهای لازم را در داخل دولت فراهم کرده‌ایم و برای بدترین شرایط نیز پیش‌بینی داریم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com