پشت پرده حضور صیادان چینی در خلیج فارس
استاندار هرمزگان گفت: هیچ‌گونه مجوز صیدی به چینی‌ها در آب‌های عمان و خلیج‌فارس واگذار نشده است

چینی ها برای صید هیچ مجوزی در آب های ایران نداشتند

فریدون همتی ضمن تکذیب واگذاری مجوز صید به شناورهای چینی، از حمایت تسهیلاتی استانداری هرمزگان برای خرید شناورها و تجهیزات صیادی ویژه در آب های عمیق خبر داد و گفت: صیانت و حمایت از تامین معاش صیادان و مرزنشینان هرمزگان اولویت مدیریت عالی استان هرمزگان است.

همتی با اشاره به مباحث مطرح شده در هفته های اخیر پیرامون فعالیت شناورهای صیادی در آب های هرمزگان، اظهارداشت: متاسفانه برخی از رسانه ها و افراد به دلیل عدم آشنایی کامل با نحوه فعالیت این شناورها، با استفاده از شایعات این موضوع را دستاویزی برای تحریک افکار عمومی قرار داده اند.

وی در همین راستا یادآور شد: برخلاف آنچه که در گوشه و کنار از مراجع و منابع غیررسمی به گوش می رسد هیچ گونه مجوز صید به چینی ها در آب های عمان و خلیج فارس واگذار نشده است.

استاندار هرمزگان اضافه کرد:

مجوزهایی برای صید در اعماق ۲۰۰ متری به افرادی با تابعیت ایرانی واگذار شده که این افراد به دلیل عدم در اختیار داشتن تجهیزات و امکانات لازم و پیشرفته برای صید در این عمق، اقدام به اجاره شناورهای پیشرفته از کشور چین کرده اند که این شناورها نیز به تبع آن نیروی انسانی لازم و آموزش دیده را به همراه خود آورده اند.

همتی تصریح کرد: طبق مجوز واگذار شده، شناورهای مذکور حق ندارند در فاصله زیر ۱۲ مایلی از ساحل فعالیت صیادی داشته باشند، که در همین راستا با رایزنی ها و مذاکراتی که با نیروی دریابانی و نیروی دریایی سپاه صورت داده ایم مقرر شده که به طور جدی در صورت تخطی از این فاصله با شناورهای متخلف برخورد شود.

استاندار هرمزگان همچنین خاطر نشان کرد: استانداری هرمزگان با همکاری سازمان های مربوطه آمادگی واگذاری تسهیلات ارزان قیمت به افراد متقاضی خرید شناورهای مجهز برای صید در آب های دور را دارد تا شاهد بهره مندی بیشتر ساحل نشینان از ثروتی که در عمق ۲۰۰ متری اکنون غیرقابل دسترس است، باشیم.

وی ادامه داد: همزمان با این طرح باید نسبت به آموزش و تربیت نیروی متخصص برای کار بر روی این شناورها نیز اقدام کنیم تا دیگر شاهد استخدام کارگران و ملوانان خارجی برای کار بر روی شناورهای مدنظر نباشیم.

همتی تاکید کرد: استانداری هرمزگان با هماهنگی لازم به طور جدی پیگیر صیانت و حمایت از تامین معاش صیادان و مرزنشینان است که در همین راستا هر جا این حوزه با تعدی و ناعدالتی روبرو شود به موضوع ورود می کنیم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com