تشکیل 2 پرونده جدید برای نسرین ستوده
وکیل مدافع نسرین ستوده وکیل دادگستری که اکنون در بازداشت به سر می برد، از تشکیل دو پرونده جدید برای موکلش خبر داد

آخرین وضعیت پرونده نسرین ستوده

پیام درفشان وکیل مدافع نسرین ستوده وکیل دادگستری به آخرین وضعیت پرونده ستوده اشاره کرد و اظهار داشت: موکلم چند وقت پیش تحت این عنوان که یک حکم غیابی علیه وی از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب صادر شده است، بازداشت شد.

این وکیل دادگستری افزود: در مراجعه ای که بهزادی وکیل دیگر ستوده به دادسرای اوین داشت، گفته شد وی به خاطر حکم غیابی صادره توسط قاضی پرونده، جلب و زندانی شده است. به دنبال این موضوع، وکیل ستوده درخواست واخواهی می کند و طبق قانون پس از درخواست واخواهی، دادگاه باید قرار وثیقه صادر و متهم را تا زمان صدور حکم قطعی آزاد کند.

درفشان اضافه کرد: به رغم این موضوع، شعبه دادگاه انقلاب این موضوع را نمی پذیرد. همچنین اینکه در کیفرخواست صادره از سوی دادسرا برای ستوده، اتهامات وی تبلیغ علیه نظام و اهانت به رهبری عنوان شده اما شعبه 28 دادگاه انقلاب به اتهام جاسوسی برای موکلم، حکم صادر کرده است.

وکیل مدافع نسرین ستوده گفت: وقتی به این موضوع اشاره کردیم، دادیار اجرای احکام دادسرای اوین هم طی نامه ای به رئیس دادگاه اعتراض و اعلام کرد که حکم با کیفرخواست تطبیق ندارد اما قاضی پرونده پاسخ داد که از نظر دادگاه، اتهام نسرین ستوده جاسوسی است.

درفشان به تشکیل دو پرونده جدید برای نسرین ستوده اشاره کرد و افزود: در همین حین، موکل به شعبه هفتم بازپرسی دادسرای اوین احضار و شکایت بازپرس دادسرای کاشان به وی تفهیم و قرار وثیقه 650 میلیون تومانی صادر شد.

وی اضافه کرد: چند روز بعد شعبه دوم دادسرای اوین نیز تحت عنوان عضویت موکل در کمپین لگام (لغو گام به گام مجازات اعدام) وی را احضار و برای او قرار بازداشت صادر کرد؛ این در حالی است که اولاً کمپین لگام قرار بود توسط نرگس محمدی راه اندازی شود که وی قبل از راه اندازی دستگیر شد، ثانیاً در هیچ جای قانون لغو تدریجی مجازات اعدام جرم نیست. مگر در بحث مواد مخدر افراد و کارشناسان مختلف و حتی مسئولان درباره حذف مجازات اعدام صحبت نکردند.

به گفته درفشان در حال حاضر نسرین ستوده به خاطر محکومیت به پنج سال حبس تحت عنوان اتهامی جاسوسی که در کیفرخواست وی وجود ندارد، شکایت بازپرس دادسرای کاشان و صدور قرار بازداشت توسط شعبه دوم بازپرسی در زندان به سر می برد.

نسرین ستوده وکیل دادگستری است که 23 خرداد امسال با حکم جلب، بازداشت شد.

وی شهریور سال ۸۹ هم بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به 6 سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

وی در نهایت پس از سپری کردن سه سال زندان آزاد شد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorghcom/news
منبع: isna.ir