بیانیه حمایت مداحان از محمود احمدی‌نژاد
موضع‌گیری‌های سیاسی علیه دولت حاکم و دولتمردان مستقر چنان بالا گرفت که رهبر معظم انقلاب بنا بر مشی خود از تریبون نماز جمعه اعلام کردند که من از دولت صد درصد حمایت می کنم و حمایت خودشان را طی سخنرانیهای مختلف اعلام کردند

از افتخار به خدمتگزاری احمدی‌نژاد تا تهدید روحانی/ شعری که علیه خاتمی سروده شد

محمد صفایی: سال‌های میانی دهه هفتاد مصادف با پایان عمر دولت سازندگی و زمزمه های حضور سید محمد خاتمی در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود كه مداحان جامعه چاشنی سیاست را به مجالس خود افزودند و در مراسمات مختلفی چون محرم 76 و تشییع پیكر مطهر شهدای دفاع مقدس در تهران تیغ تیز نقدهای خود را متوجه دولت سازندگی و شخص آیت‌الله هاشمی و دولت تازه تشكیل شده اصلاحات كردند.با توجه به اینكه انتخابات دوم خرداد 76 مصادف با ماه محرم شده بود نشریات نزدیك به این طیف از جامعه نیز دست به كار شدند و شعر سیاسی محرم آن سال را سرودند و نشریه شلمچه ده‌نمكی هم آن را منتشر نمود:
ما منتظریم تا محرم گردد
هنگامه امتحان فراهم گردد
ما میدانیم و تیغ و حلقوم شما
یك مو ز سر علی اگر كم گردد

موضع گیری‌های سیاسی علیه دولت حاكم و دولتمردان مستقر چنان بالا گرفت كه رهبرمعظم انقلاب بنا بر مشی خود از تریبون نماز جمعه اعلام كردند كه من از دولت صد درصد حمایت می كنم و حمایت خودشان را طی سخنرانیهای مختلف اعلام كردند. علیرغم این اعلام صریح، باز هم این چاشنی هجمه علیه دولتهای سازندگی و اصلاحات از مراسمات دعا و روضه خوانی حذف نشد و مردم حاضر در مراسمات مختلف از جمله تشییع پیكر شهدای گمنام با مداحانی مواجه می شدند كه سوار بر پشت تریلر فریاد سیاست سر میدادند.

موضع گیریهای سیاسی مشابه از جانب برخی از مداحان مشهور آنچنان ادامه دار بود كه در لایه‌هایی از جامعه ،حزب مداحان بر سر زبانها افتاد كه نمود تمام و كمال این فعالیت حزبی در دو انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری با حمایت های صریح و انجام تبلیغات انتخاباتی در مراسمات، به منصه ظهور رسید. در یكی از همین انتخاباتهای ریاست جمهوری بود كه قریب 80 نفر از مداحان نامدار و ناشناخته پای بیانیه حمایت آمیز انتخاباتی را امضاء كردند كه در آن نوشته شده بود:" ما مداحان اهل بیت عصمت و طهارت با بررسی همه جانبه دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و بیوگرافی كاندیداهای دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران ضمن رعایت احترام برای سایر كاندیداها برادر بسیجی و ولایتی دكتر محمود احمدی نژاد را اصلح دانسته و حمایت بی دریغ خود را از ایشان اعلام می‌داریم."

دولت نهم، دولت مداحان

با روی كار آمدن دولت نهم،اقبال دولت به جامعه مداحان كه تا قبل از آن چندان باز و گشاده نبود فزونی گرفت و مشهور ترین مداح كه از او در برخی اذهان با عنوان دبیركل حزب مداحان نام برده می شد در سفرهای استانی همراه هیات دولت شد و شبهای جمعه آن سه روز سفراستانی به اقامه دعای كمیل و تمجید از دولت احمدی نژاد پرداخت. این حمایتهای آشكار به صورتی بود كه وقتی در برخی از رسانه‌ها عنوان شد در حاشیه یكی از همین سفرهای استانی حاج منصور ارضی انتقاداتی را متوجه رییس دولت كرده وی بلافاصله به تكذیب موضوع پرداخت و خبرگزاری دولتی ایرنا به انعكاس این خبر پرداخت:" در پی درج خبری به نقل از منصور ارضی، وی در تماسی با دفتر رییس جمهور ضمن تكذیب آن، اظهار داشت: آن چه به نقل از بنده در رسانه‌ها عنوان شده كذب محض است، بنده خدمت گزار دولت نهم و شخص دكتر احمدی نژاد هستم و هیچ گاه نظرم بر نمی‌گردد و به این اعتقاد و مشی خویش افتخار می‌كنم."

احمدی نژاد و منصور ارضی

اما این تنها منصور ارضی نبود كه سرمایه خود را برای حمایت از دولت احمدی نژاد به میدان آورده بود بلكه مداحان مشهور دیگری چون سعید حدادیان نیز در محافل و مجالس خود از سیاستهای دولت وی تمجید و به دولتهای قبلی هجمه می كردند.
دلدادگی دوسویه دولت احمدی نژاد و مداحان تا آنجا پیش رفت كه ازدولت نهم تعبیر به دولت مداحان می شد و برخی از مداحان جوان مانند احمد قدمی كه نسبت فامیلی با رییس دولت وقت هم داشت در مناصب دولتی قرار گرفتند.

در این میان حمایت از دولت یك طرف ماجرا بود و طرف دیگر لعن و نفرین و طعنه ای بود كه از جانب برخی از مداحان نثار برخی از شخصیت‌های نظام می شد تا جاییكه در یكی از این موارد منصور ارضی در واكنش به انتقاد حضرت آیت الله مكارم شیرازی به برخی از مداحی‌ها ، با بی توجهی به جایگاه مرجعیت گفت كه به مداحان می گوید كه دیگر نخوانند! و در مورد دیگری با عمر سعد قلمداد كردن قالیباف، شهردار وقت تهران واكنشهای بسیاری از جمله برخی از سرداران دفاع مقدس را در پی داشت كه بسیاری عدم دعوت از وی برای حضور در مراسم حسینیه امام خمینی (ره) آن سال برای اجرای مراسم در حضور رهبر انقلاب را واكنشی به این اظهارات قلمداد كردند.

دولت مستعجل

هرچند در بزنگاه انتخابات دهم ریاست جمهوری همه سرمایه جامعه مداحی به پای شخص احمدی نژاد ریخته شد و صراحتا از كاندیداتوری وی حمایت شد اما شروع به كار دولت دهم و تثبیت آن اتفاقات دیگری را رقم زد.

دولت جدید كه طی سالهای قبل از آن تلاش می كرد در برخی از حوزه‌ها كج دار و مریز رفتار كند با تثبیت موقعیت خود در دولت دهم با شفافیت اقدامات خود را پیگیری كرد كه ماجرای مشایی یكی از همانها بود و از اینجا بود كه مداحانی كه تا پیش از این عنوان كرده بودند خدمت گزار دولت نهم و شخص احمدی نژاد هستند شروع به تاختن به دولت دهم كردند تا جاییكه به نقل از سایت شیعه آنلاین در حاشیه مراسمی در مسجد ارگ تهران سعید حدادیان با لجباز،قد و ضد روحانیت خواندن احمدی نژاد گفت: "آقای احمدی نژاد فردی لجباز، قد و ضد روحانیت است. لجبازی و قدی هم از صفات شیطان است. برخی می گویند سخنان احمدی نژاد تأثیر پذیرفته از مشایی است، اما بنده مخالف این حرف هستم و معتقدم اصلا چنین نیست بلکه حرف هایی که احمدی نژاد می زند کاملا مال خود اوست و به آن اعتقاد دارد."
سعید حدادیان در حالی كه تعدادی از افراد دورش حلقه زده بودند در واكنش به اظهارات دو جوان حامی دولت افزود: بنده مانند شما جیره خور این دولت نیستم که بخواهم چشم و گوش بسته از آن حمایت کنم. من از همان اول هم به آقای احمدی نژاد گفتم، هر وقت اشتباه کنی، متذکر خواهم شد.

این اظهارات بدین جا ختم نشد و حاج منصور ارضی هم طی ماه رمضان همان سال هر شب در مذمت اركان دولت داد سخن سر داد.به گزارش جهان نیوز وی در مراسم زیارت عاشورایی در حسینیه صنف لباس فروشان عنوان كرد كه یار نزدیك احمدی نژاد یعنی رحیم مشایی از سلمان رشدی بدتر است.وی با تشبیه سیاست های فرهنگی دولت دهم با زمان سید محمد خاتمی گفت: كارهایی كه خاتمی نتوانست بكند اینها دارند انجام می دهند.

این حمایتها و حملات صفر و صدی در دولتهای محمود احمدی نژاد نه تنها درس عبرتی برای این طیف از مداحان برای تامل بیشتر در اظهاراتشان نشد که در آستانه انتخابات سال 96 هم بار دیگر در بیانیه ای حمایت کامل خود را از رییسی اعلام کردند و نوشتند: ما مداحان اهل بیت علیهم السلام به عالمی رای می دهیم که یادآور:سیادت، دیانت، سیاست، سعهء صدر و مظلومیت شهید بهشتی است.

اما مردم طبق نظر خود عمل کردند و به حسن روحانی رای دادند اما گویا این نظر جمعی به مذاق برخی‌ها خوش نیامد و از هر تریبونی طی این مدت برای حمله به دولت مستقر و نقدهای تند و تیز استفاده کردند.

هرچند که ملت به حمله و نقدهای تند و تیز علیه دولت روحانی توسط جناح بازنده در انتخابات عادت کرده بودند اما تهدید رییس جمهور مستقر در مراسم دعای عرفه موجب تعجب همگان شد.منصور ارضی در مراسم امسال روز عرفه در سخنانی عجیب گفت: اون یارو در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر می‌میرد.

با این گونه سخنان باز این پرسش قدیمی در اذهان شکل گرفت که چه ضرورتی دارد که مداحان به صورت مصداقی وارد عرصه سیاست شوند؟

برخی از مداحان كه حب و بغض های غلیظ شان نسبت به دولتهای نهم و دهم انگشتهایی را به نشانه حیرت به دهان گذاشته است این روزها همچنان بر همان رویه سابق پای می فشارند و به تعبیر یكی از همانها از علی پروین و ناصر حجازی كه صاحب نظرترند! لذا ورود به مصادیق را نشانه روشنگری و در صحنه بودن می دانند.از طرفی برخی از مداحان السابقون مانند حاج قربان و حاج مرتضی طاهری معتقدند كه ورود مداحان تنها باید در حوزه دفاع از كلیت نظام و ولایت باشد و ورود به مصادیق جز لطمه به جامعه مداحی و بی اعتبار كردن آن منفعتی در پی ندارد. این موضوعی است كه روحانیت و مراجع عظام نیز بدان تاكید دارند و نسبت به جناح بازیها و كشاندن آن به روضه و عزاداری بارها هشدار داده اند. حال باید دید این روند تا کجا ادامه خواهد داشت؟

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: khabaronline.ir