وعده حمایت برلین به شرکت‌های آلمانی فعال در ایران
وزیر امور خارجه آلمان به شرکت‌های آلمانی که همچنان بخواهند با وجود تحریم‌های آمریکا به مناسبات تجاری خود با ایران ادامه دهند حمایت و کمک‌های دولتی را وعده داد

حمایت های دولتی برلین از شرکت های آلمانی که بخواهند با ایران فعالیت کنند

به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان به شرکت های آلمانی که همچنان بخواهند بدون توجه به تحریم های آمریکا به مناسبات تجاری با تهران ادامه دهند وعده حمایت داده است.

وی امروز (سه شنبه) در کنفرانسی در برلین اعلام کرد که ما می خواهیم به شرکت‌هایی که تمایل دارند در ایران فعال باقی بمانند در حدی که می شود و ما در این راستا امکانات داریم کمک کنیم.

وی از جمله این حمایت‌ها به بیمه صادرات دولتی که همچون سابق در دسترش است اشاره کرده و تصریح کرد که اولویت ما البته بخصوص حفظ کانال های پرداخت مالی است.

وزیر امور خارجه آلمان  در این راستا از تلاش های دولت آلمان در که ایران از سیستم پرداخت های مالی سوئیف کنار زده نشود خبر داده و گفت: در کنار و موازات آن ما در این راستا کار می کنیم که یک کانال پرداختی مستقل از آمریکا و یک صندوق ارزی پولی اروپایی را ایجاد کنیم.

هایکو ماس در عین حال اعتراف کرد که این کار ساده ای نیست و البته به سخنرانی روز دوشنبه "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه اشاره کرد که نشان می دهد آلمان در مسیر این گونه تلاش های خود تنها نیست.

به نوشته هفته نامه اشپیگل، کارشناسان دولت فدرال آلمان در حال حاضر و در پشت صحنه به دنبال ابزارهایی هستند که با آن بتوانند نقل و انتقالات پولی در ارتباط با مناسبات تجاری شرکت های آلمانی با ایران را بدون اینکه آمریکا بتواند از آن جلوگیری به عمل آورد حفظ کنند. البته از محافل دولتی به گوش می رسد که تا به حال موفقیتی در این راستا شکل نگرفته است.

در هفته های اخیر چندین شرکت بزرگ آلمانی مانند دایملر و دویچه بان از ترس تحریم های آمریکا تجارت های خود با ایران را خاتمه دادند.

وزیر دارایی فرانسه  هم از عزم اتحادیه اروپا برای حفظ روابط مالی و اقتصادی با ایران از طریق کانال های مالی جدید خبر داد.

  آلمان و فرانسه اعلام کردند در حال کار در مورد راه حلهای نوآورانه مالی برای همکاری با کشورهای تحریم شده توسط آمریکا نظیر ایران هستند.

دونالد ترامپ ،رئیس جمهور آمریکا، این کشور را در اردیبهشت ماه از برجام خارج کرد و علی رغم مخالفت متحدان این کشور در ناتو، چین و روسیه، بسیاری از شرکتها از ترس تحریمهای آمریکا گفته اند همکاری با ایران را متوقف می کنند یا کاهش میدهند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com