سلحشوری: گفتند «فرح» هم مثل تو حرف نمی‌زد‌
سلحشوری گفت: پس از نطق، یکی از نمایندگان اصولگرا به من گفت که حتی فرح پهلوی هم اگر می‌خواست ضدنظام حرف بزند مشابه تو حرف نمی‌زد.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره نطق جنجالی اش توضیحاتی ارائه کرد

پروانه سلحشوری؛ نماینده مردم تهران در مجلس درباره نطق جنجالی اش توضیحاتی ارائه کرده است.

اهم سخنان سلحشوری به شرح زیر است:

موضوعاتی را طرح کردم که به نظرم ضرورت گفتمانی آن وجود داشت. مطالبی نظیر نظارت استصوابی یا دخالت نظامیان در عرصه اقتصاد و فرهنگ برای من مباحث مهمی بودند. من از مجلس ششم پیگیر این موضوع بودم که نمایندگان به این مطالب ورود کنند. نظارت استصوابی بسیاری از ارکان نظام را تعیین می‌کند.

نمایندگان مجلس، رییس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند. در آخرین انتخابات مجلس خبرگان در بعضی شهرها به تعداد منتخبان، نامزد انتخاباتی وجود داشت.

این اشکالات زمانی جدی‌تر می‌شود که مشاهده می‌کنیم از دل مجلس و دولت افراد کارآمد درنمی‌آید چون مردم مجبورند به گزینه‌هایی که شورای نگهبان بصورت استصوابی تایید کرده رای بدهند. این امر باعث کمرنگ شدن وجهه دموکراتیک نظام و کاهش کارآمدی آن می‌شود.

از یک سو فساد بصورت سیستماتیک در جامعه گسترده شده و از سوی دیگر ناکارآمدی سیستماتیک نیز وجود دارد که من عامل ناکارآمدی سیستماتیک را شورای نگهبان و دخالت نظامیان در عرصه‌های سیاست و اقتصاد می‌دانم.

من می‌توانستم نطقی بکنم که خوشایند مردم باشد اما به اساس مشکلات اشاره‌ای نکنم اما من متنی را برای نطق انتخاب کردم که اگرچه ممکن است هزینه‌هایی برای من داشته باشد ولی به موضوعات مهمی اشاره کردم که بنظرم راه برون رفت از این مشکلات است.

اقشار مختلف مردم معتقدند حرف دلشان بیان شده است. برخی از مردم پیش از نطق من، در توییتر نطقه نظراتشان را به من منتقل کرده بودند که من در متن نطق از آن‌ها استفاده کردم. برخی نیز پیغام داده‌اند که شما نان‌خور نظام هستید و در عین حال علیه نظام صحبت کرده‌اید اما من به هیچ عنوان فکر نمی‌کنم علیه نظام صحبتی کرده باشم و کاملاً برعکس، من برای تقویت جمهوری اسلامی به این موارد اشاره کردم.

در کنار تمجیدهایی که از این نطق به عمل آمد توهین‌های فراوانی هم بود. هیچکس بصورت موردی و کارشناسی انتقاد نکرد بلکه احساس می‌شد کسانی از جاهای خاصی، نقطه نظرات خاصی را منتقل می‌کنند.

اگر قرار است یک نماینده مجلس با نطقی که درد دل مردم است ردصلاحیت شود بهتر است که ردصلاحیت شود چون آن مجلس جایی نیست که نمایندگان واقعی مردم حضور داشته باشند.

پس از نطق، یکی از نمایندگان اصولگرا به من گفت که حتی فرح پهلوی هم اگر می‌خواست ضدنظام حرف بزند مشابه تو حرف نمی‌زد. آقایان امیرآبادی، ذوالنوری و سعیدی نماینده تبریز نیز پس از نطق انتقاد کردند که بیشتر کنایه و طعنه بود تا انتقاد.

ظاهراً چهل تن از نمایندگان نامه‌ای را امضا کرده‌اند تا در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مورد من و آقای حیدری تصمیم‌گیری شود.

من متاسفم برای همکارانی که این نامه را امضا کرده‌اند چون اصل قانون اساسی را زیر پا می‌گذارند. بر طبق قانون اساسی هر نماینده در ابراز عقیده خود آزاد است. من هم این مطالب را بیرون طرح نکرده‌ام و از تریبون مجلس به اطلاع همکاران، مسئولان و مردم رساندم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: rouydad24.ir