سخنان روحانی در تهران همزمان با فاجعه امروز اهواز
رئیس‌جمهور گفت: جنگ تحمیلی ۸ساله به ما آموخت در روز سختی باید روی پای خود بایستیم

روحانی: با عصبانیت آمریکا "قدر موشک‌ها" را بیشتر می‌دانیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، امروز، (شنبه 31 شهریور) در مراسم رژه نیروهای مسلح با بیان اینکه قبل از هر چیز باید از حضور پرشکوه مردم در ایام عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) به‌ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا در سراسر کشور که بیش از هر سال دیگری این مراسم دارای شکوه و عظمت بود، سپاسگزاری کنم"، اظهار داشت: همه ما مدیون شهدای کربلا و خون شهدای آن بیابان سوزان هستیم. روز شهادت امام چهارم حضرت سجاد(ع) را گرامی می‌داریم او که گواه و شاهد حادثه کربلا بود و پرچمدار دوران اسارت و تبیین آن حماسه بزرگ تاریخی در طول زندگی‌اش بود.

وی افزود:‌ سی و هشتمین سالگرد دفاع مقدس و ایثار مردم و ایستادگی نیروهای مسلح برابر متجاوزین را گرامی می‌داریم، حادثه‌ای که در بعد از ظهر 31 شهریور سال 59 رخ داد از جهات مختلف حائز اهمیت بود؛ اولین نکته اینکه ایران آغازگر جنگ نبود، ایران به کشوری تجاوز نکرد و قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداشت. پیام انقلاب ما از روز اول صلح و آشتی و اجرای فرامین الهی و برادری و دوستی و حسن همجواری بود، علت اینکه مردم یکپارچه در این دفاع مقدس جانبازی کردند، این بود که تردیدی نداشتند ایران آغازگر جنگ نبوده و این دیگران بودند که به سرزمین و کشور و استقلال و تمامیت ارضی ما هجمه آوردند و ما تنها به‌عنوان دفاع و ایستادگی برابر متجاوز از حقوق و حیثیت و سرزمین و ملتمان دفاع کردیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: این رمز جاودانگی عظمت این دفاع مقدس در قرن‌های آینده خواهد بود، ملتی که مدافع حقش بوده و قصد تجاوز نداشته باشد جاودانه است، به همین دلیل ملت ما با اتحاد و وحدت و ایمان و امید و ابتکار از همه پیچ‌وخم‌های دوران 8ساله عبور کرد. تاریخ می‌داند جنگی که بر ما تحمیل شد عادی و معمولی نبود،‌ جنایاتی در این جنگ علیه مردم ما و نیروهای مسلح ما رخ داد، در همان روزهای اول عراق شهرهای مسکونی و مردم بی‌دفاع ما را زیر حملات موشکی قرار داد.

وی ادامه داد: نمونه روشن آن شهر دزفول بود که صدامیان از مردم دزفول عصبانی بودند، اگر دزفول سقوط می‌کرد صدام به نتیجه دلخواه خود رسیده بود. این ایستادگی و مقاومت مردم و بزرگترین شکستی که مردم به آنها متحمل کردند باعث شد ماه‌های متمادی زیر حملات موشکی عراق قرار بگیرند. عراق در میدان جنگ به‌خلاف موازین جنگ از سلاح‌های نامتعارف استفاده می‌کرد، صدام به مردم سردشت و حلبچه حتی شیمیایی هم زد. عراق اسیران را به‌خلاف معاهده‌های بین‌المللی شکنجه می‌کرد، بسیاری از افراد زیر شکنجه شهید شدند نمونه‌اش وزیر نفت شهید ما شهید تندگویان بود. هیچ قدرتی در جهان تمام‌قد در برابر این تجاوز ایستادگی نکرد و این درس بزرگی برای ما است.

به گزارش تسنیم، روحانی در ادامه سخنانش با بیان این مطلب که "تاریخ دفاع هشت‌ساله ما تاریخ گذشته نیست همیشه خواهد ماند، تاریخ پیشِ‌رو و آینده ماست، مصباح آینده و چراغ راهنمای ما است"، گفت: جنگ تحمیلی 8ساله به ما آموخت که در روز سختی باید روی پای خود بایستیم و تحت فرمان رهبری باشیم. متحد و آماده فداکاری به پیروزی نهایی امیدوار باشیم. به مسئولان و همدیگر اعتماد داشته باشیم و بدانیم با ابتکار، ایثار و ایمان پیروزی نهایی از آن ما است.

وی افزود: آغاز جنگ با یک علامت و بهانه شروع شد و آن زیر پا گذاشتن یک معاهده و قرارداد دوجانبه بین ایران و عراق بود. تجاوز صدام به این بهانه آغاز شد که معاهده 1975 را به‌اصطلاح خودش معاهده خوبی برای خود و عراق نمی‌دانست، با اینکه مدتها برای این قرارداد و این معاهده مذاکره شد و شخص صدام پای این معاهده را امضاء کرده بود، شروع این جنگ با پاره کردن معاهده مقابل تلویزیون آغاز شد، و بعد هم حملات ناجوانمردانه آنها آغاز شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز بعد از 38 سال از آن حادثه، تجاوز صدام و زیر پا گذاشتن آن معاهده، دولتی که برای یک ملت 17 شبانه‌روز وقت مذاکره‌کنندگان ما را گرفت و همان دولتی که بعد از 12 سال فشار بر ملت ایران در برابر منطق مستحکم دیپلمات‌ها سر فرود آورد، عین داستان صدام را تکرار می‌کند. دومرتبه متجاوزی و فردی که به هیچ یک از قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گزارد در برابر تعهدش در یک امضای چندجانبه و توافق چندجانبه که با تأیید سازمان بین‌المللی و شورای امنیت صورت گرفته است، این توافق را زیر پا گذاشته است.

روحانی خطاب به دولتمردان آمریکایی گفت: امروز دیگر جنگ نیابتی نیست، آمریکا مستقیم در برابر ملت ایران ایستاده، پیمان‌شکنی را آغاز کرده است و از عهد و پیمان خارج شدن را او آغاز کرده است. در اولین مرحله ملت ایران آمریکا را مأیوس کرد. همان‌طور که در اولین روزهای جنگ، ایستادگی مبارزینی از ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی صدامیان را از اهدافشان مأیوس کردند.

وی تصریح کرد: تجاوز صدام ظاهرش قرارداد 1975 بود و باطنش از بین بردن انقلاب و نظام اسلامی بود. ترامپ هم ظاهرش خارج شدن از توافق برجام است اما باطن و هدف اصلی‌اش ضربه به اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. صدام علی‌رغم 8 سال تلاش با حمایت همه قدرت‌های بزرگ جهان منطقه‌ای به هدفش دست نیافت، نتوانست خط تالوگ را عوض کند، نتوانست نظام مستحکم اسلامی ایران را از پا درآورد، هرچه زمان گذشت ملت ایران قوی‌تر، نیروهای مسلح ما مصمم‌تر و بعد از 8 سال پیروزی، پیروزی نظامی اخلاقی و سیاسی از آن ما شد.

روحانی ادامه داد: سرزمینمان را از متجاوز پس گرفتیم. سازمان ملل متحد و شورای امنیت صدام را به‌عنوان آغازگر جنگ شناخت و تمام کشورهایی که به صدام کمک کرده بودند، بعدها به‌نوعی اظهار پشیمانی کردند و به جنایت خود اعتراف کردند.

وی خاطرنشان کرد: عین این ماجرا برای ترامپ خواهد بود و هرچه بر سر صدام آمده بر سر آمریکا خواهد آمد؛ ما آغازگر نیستیم و همان‌طور که در سال 59 آغازگر جنگ و تجاوز نبودیم و مقاومت کردیم و دشمن را منهدم کردیم امروز هم ما آغازگر نبودیم و توطئه‌های فراوانی در سال 95 و 96 رخ داد تا به‌نحوی ما را عصبانی کند تا از برجام خارج شویم و همه مسئولیت‌های سیاسی و حقوقی‌اش بر دوش ما بیفتد. متانت جمهوری اسلامی ایران و تدبیر ایران،‌ این توطئه را خنثی کرد.

رئیس‌جمهور افزود:‌ روزی ترامپ فکر می‌کرد ساعاتی پس از خروجش از برجام ما هم از این تعهد خارج می‌شویم و با خروج ما پرونده را به شورای امنیت خواهد بود. در مرحله بعدی ترامپ می‌خواست متحدانش را دور خود جمع کند، حداقل فکر می‌کرد اروپا را داشته باشد و آنها هم از برجام خارج شوند و بگویند که ایران مقصر بوده است، اما به‌جز دو رژیم منفور در این منطقه ما هیچ دولت و ملتی از ترامپ حمایت نکرد. امروز در سراسر دنیا پیروزی سیاسی و پیروزی حقوقی و پیروزی اخلاقی از آن ماست. ما به سازمان بین‌المللی و دادگستری بین‌الملی لاهه شکایت بردیم و از این شکایت ما آمریکایی‌ها بسیار عصبانی هستند. دادگاه لاهه هر حکمی را صادر کند ما از نظر وجدان عمومی پیروز این ماجرا هستیم و به عهدمان وفادار ماندیم و به قانون بین‌المللی احترام کردیم.

روحانی گفت:‌ تجربه ما بیشتر از گذشته است و دشمن از هر زمان دیگری ضعیف‌تر است. آن روز همه شرق و غرب پشت صدام جمع شدند و امروز پشت ما هستند و آمریکا را محکوم می‌کنند. در جنگ تحمیلی برخی از عزیزان ما را مجروح و اسیر کردند، اما ملت ما ایستاد و مقاومت کرد و دشمن را به شکست کشاند و پشیمان کرد و امروز هم عین آن حادثه تکرار خواهد شد.

رئیس‌جمهور با ابراز اینکه "جنگ اقتصادی و روانی را آمریکا علیه ما آغاز کرده و پایان این جنگ خوش‌تر از پایان جنگ 8ساله خواهد بود"، گفت: زمانش هم بسیار کوتاه‌تر و تجربه ما بسیار بیشتر است، ما از این پیچ تاریخی با عزت و سربلندی عبور خواهیم کرد.

روحانی گفت: اگر همه با هم و کنار هم باشیم، راحت‌تر و سریع‌تر از این ماجرا عبور خواهیم کرد. تاریخ 8ساله جنگ گذشت حالا دنیا قضاوت کند؛ آیا ملت ایران ملت پیروز بود یا عفلقیان؟ بعد از 8 سال عزت و سربلندی از آن مردم ایران بود یا از آن صدامیان؟ تاریخ ماه‌های آینده نیز قضاوت خواهد کرد شکست‌خورده این جنگ اقتصادی و روانی و سیاسی آمریکا خواهد بود. ملت ایران پیروز خواهد بود؛ همان‌طور که در همه صحنه‌ها پیروز میدان بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اظهارنظر ضدایرانی مقام‌های آمریکا تصریح کرد: آنها می‌گویند ما از سلاح‌های دفاعی دست برداریم،‌ می‌گویند برای اینکه به برجام برگردند موشک‌های خود را کنار بگذاریم،‌ می‌گویند برای اینکه به برجام برگردند به‌تعبیر خودشان در امور منطقه مداخله‌ای نداشته باشیم. ایران نه سلاح‌های دفاعی را کنار خواهد گذاشت و نه توانمندی دفاعی‌ش را کم خواهد کرد. روز به روز بر قدرت دفاعی خودمان خواهیم افزود، این‌که شما از موشک‌های ما عصبانی هستید معنایش این است که تأثیرگذارترین سلاح ما موشک ماست، پس با حرف شما امروز قدر موشک‌های خودمان را بیش از گذشته می‌دانیم.

به گزارش تسنیم،‌ رئیس‌جمهور اضافه کرد: شما می‌گویید ما در منطقه حضور نداشته باشیم؟ شما از هزاران کیلومتر به این منطقه آمده‌اید تا چه کنید؟ ما همیشه حافظ خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و باب‌المندب بوده‌ایم. امروز کشتی‌های ما از این منطقه حفاظت می‌کنند و آمار این را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز ملت ایران در قلب مردم عراق سوریه، لبنان و یمن جای دارند، گفت: شما در این میان کجا هستید؟ شما بمب و موشک و امکانات را به دو کشور دادید تا مردم فقیر یمن را زیر بمباران و قحطی قرار دهند. البته که ایران در منطقه تأثیرگذار است و کشوری بزرگ در خاورمیانه است و البته که ایران در برابر مظلومیت کشورهای منطقه سکوت نخواهد کرد. ما درس را از حسینمان آموختیم، عشق ما کربلا و عاشورا و فرهنگ آن است. دستاورد ما از کربلا ایمان، انگیزه، فداکاری، استقامت و در نهایت ذلت ظالمین است.

روحانی در پایان گفت: از همه نیروهای مسلح در جنگ هشت‌ساله، از ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی که در هشت سال از کشور دفاع کردند سپاسگزارم و به روح شهیدان و امام شهیدان سلام و درود می‌فرستیم و برای جانبازان از خدای بزرگ شفای عاجل را خواستاریم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com