جزییات ماجرای درگیری لفظی و توقف جلسه علنی دیروز مجلس
حاجی دلیگانی خطاب به مطهری فریاد می‌زد که خلاف می‌کنید

ماجرای درگیری لفظی و وقفه ایجاد شده در جلسه علنی امروز مجلس چه بود؟

جهانبخش محبی‌نیا در جلسه دیروز مجلس در اخطاری با اشاره به اظهارات صبح علی لاریجانی گفت: حالا که رییس مجلس این‌گونه می‌گوید مجلس کار بیهوده نکند تا لایحه اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شورای نگهبان برود و برگردد.

او در ادامه پیشنهاد ارجاع اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون را داد.

بعد از این اظهارات علی مطهری که ریاست جلسه را به عهده داشت گفت: اخطار وارد است و اگر رای آورد این طور نباشد که از ابتدا این لایحه به قوه قضاییه برود؛ بنابراین به کمیسیون می‌رود و با مشورت قوه‌قضاییه به پایان می‌رسد.

پس از تصمیم علی مطهری به منظور رای‌گیری اخطار برای ارجاع لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، علی ادیانی‌راد و حاجی‌دلیگانی با صدای بلند اعلام می‌کردند صبح در این خصوص رای‌گیری شده است.

مطهری گفت: آن چیزی که صبح به رای گذاشته شده بود اخطار نبود بلکه یک رای استمزاجی بود. اشکال ندارد دوباره به رای می‌گذاریم.

بعد از صحبت‌های علی مطهری، تجمع نمایندگان جلوی هیات‌رییسه مجلس افزایش پیدا کرد. علیرضا سلیمی، جبار کوچکی‌نژاد، کاظم دلخوش، زهرا سعیدی، تقی کبیری، محمدجواد ابطحی، نادر قاضی‌پور و نصرالله پژمانفر از جمله تجمع‌کنندگانی بودند که مخالفت خود را نسبت به تصمیم مطهری ابراز کردند.

مطهری در پاسخ به اعتراض تجمع‌کنندگان گفت: ارجاع به کمیسیون با اخطار فرق می‌کند، این توافقی بین سران سه قوا بوده و برهمین اساس اخطار آقای محبی‌نیا را به رای می‌گذاریم، اما حاجی دلیگانی خطاب به مطهری فریاد می‌زد که خلاف می‌کنید.

پس از این اتفاقات نهایتا اخطار به رای گذاشته شد و با ۱۱۰ رای موافق ۵۹ مخالف و چهار ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر به تصویب رسید.

بعد از پایان رای‌گیری نطق ناطقان آغاز شد و محمد وحدتی به عنوان اولین ناطق پشت تریبون قرار گرفت. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نادر قاضی‌پور و جبار کوچکی‌نژاد، خادمی، صباغیان، کامران و ... که بعد از رای‌گیری قصد تذکر داشتند، وقتی به خواسته خود نرسیدند باز هم سروصدا کردند.

حسینعلی حاجی دلیگانی که موفق به اعلام تذکر خود نشده بود علی‌رغم آغاز نطق فریاد می‌زد شماره ۹ (میکرفون خودش) را باز کنید. فریاد‌های حاجی دلیگانی کار را به جایی رساند که محمدحسین قربانی، محمد دهقان، محمدرضا نجفی و بهروز نعمتی اطراف او جمع شدند و قصد آرام کردن او را داشتند. اما در همین زمان مخالفان دیگری مانند پژمانفر هم به این تجمع اضافه شدند و حاجی دلیگانی و پژمانفر فریاد می‌زدند که خلاف می‌کنید. همین سروصدا‌ها باعث شد ازدحام جلوی تریبون زیاد شود و تا دقایقی در جلسه علنی وقفه ایجاد شد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: etemadonline.ir