برخی سناتورهای ارشد جمهوریخواه، دولت سعودی را به پرداخت تاوانی بسیار سنگین تهدید کرده اند/ ترامپ: امیدوارم خاشقچی سالم باشد

تهدید دولت سعودی به پرداخت تاوانی سنگین از سوی سناتورهای جمهوریخواه آمریکا

جمعی از سناتورها و مقامات ارشد دولتی آمریکا از سرنوشت "جمال خاشقچی" روزنامه‌نگار مخالف دولت سعودی در کنسولگری دولت سعودی در شهر استانبول ترکیه، ابراز نگرانی کرده و حتی دولت ملک سلمان پادشاه سعودی را تهدید به تنبیه یا برخورد سخت کرده‌اند.

به گزارش الجزیره زمزمه‌های انتقادی مقامات و سناتورهای آمریکا طی روزهای گذشته از صفحات توییتر آنها فراتر نرفته بود اما با گذشت بیش از 8 روز از مفقود شدن اسرارانگیز "جمال خاشقچی" در کنسولگری دولت سعودی در استانبول، این بار حتی صدای دونالد ترامپ هم بلند شد و او دیروز نگرانی خود را از وضعیت خاشقچی اعلام کرد و به خبرنگاران در کاخ سفید گفت امیدوار است شنیده‌ها و شایعات درباره قتل احتمالی او درست نباشد و این روزنامه‌نگار سالم باشد.

او گفت: " تا کنون هیچ اطلاع دقیقی درباره او وجود ندارد.خبرهای بدی درباره سرنوشت این روزنامه نگار وجود دارد که من هیچ دوست ندارم چیری درباره آن بشنوم." خاشقچی اقامت آمریکا را دارد. او 8 روز پیش برای ثبت ازدواج جدید خود وارد کنسولگری سعودی در استانبول شد ولی از آن بیرون نیامد.

مقامات سعودی مدعی‌اند او پس از انجام کار خود کنسولگری را ترک کرده است، اما با وجودی که فیلم ورود این روزنامه‌نگار منتقد دولت  سعودی به کنسولگری موجود است، هیچ تصویری از لحظه خروج او وجود ندارد و همین مساله فرضیه توطئه قتل و با ربایش احتمالی او را تقویت کرده است.

برخی رسانه‌ها از قتل و تکه تکه کردن جسد خاشقچی در کنسولگری و سپس انتقال تکه‌های بدن او به خارج از کنسولگری خبر می‌دهند. برخی نیز می‌گویند در همان روزی که خاشقچی به کنسولگری رفته یک فروند هواپیمای سعودی وارد فرودگاه استانبول شده و بلافاصله در همان روز به عربستان سعودی برگشته است و همین مساله احتمال ربودن او از سوی دولت سعودی را تقویت کرده است؛ به ویژه اینکه دولت کنونی عربستان سعودی سابقه چنین کارهایی را نیز در سابقه دارد از جمله دستگیری خارج از قاعده و غیرقانونی جمعی از سرمایه‌داران و شاهزادگان متنفذ سعودی و یا نحوه برخورد با "سعد حریری" نخست وزیر لبنان در ریاض و اعلام استعفای ناگهانی این مقام لبنانی در ریاض که بعدها معلوم شد با فشارهای مقامات سعودی مجبور به این کار شده است.

سرنوشت خاشقچی به شدت از سوی رسانه‌ها و محافل سیاسی آمریکا تعقیب می‌شود و حتی بسیاری از بلندپایه ترین سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی دولت سعودی را تهدید  کرده‌اند که در صورت درست بودن فرضیه‌هایی که این روزها در رسانه‌ها درباره حذف فیزیکی و قتل خاشقچی  مطرح می‌شود، دولت سعودی تاوان سنگینی خواهد داد.

"مارکو روبیو" سناتور ارشد جمهوریخواه در صفحه توییتر خود ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت این روزنامه‌نگار منتقد، دولت سعودی را تهدید کرده که همه گزینه‌ها برای برخورد روی میز کنگره آمریکا خواهد بود.

"لیندسی گراهام" سناتور ارشد جمهوریخواه نیز خواستار ارایه "جواب‌های صادقانه" مقامات سعودی در این باره شده و تهدید کرده همراه با "باب کورکر" رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در صورت اطمینان از قتل مرموز خاشقچی، دولت سعودی را تنبیه خواهند کرد.

"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا نیز ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت خاشقچی، خواستار شفاف سازی و تحقیقات دقیق دولت سعودی درباره پرونده مرموز خاشقچی شده است.

دیروز برای دومین بار "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه درباره پرونده مرموز خاشقچی اظهار نظر کرد و  خواستار همکاری کنسولگری سعودی در استانبول در این باره شد. او از عربستان سعودی خواست تا ثابت کند خاشقچی پس از حضور در کنسولگری، این محل را ترک کرده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: asriran.com