حناچی بر لب پرتگاه بهشت
وزارت اطلاعات به استعلام حناچی پاسخ صریحی نداده است و مشخص نیست وی تایید خواهد شد یاخیر و در صورت عدم تایید وی، اعضای شورای شهر تهران انتخاب شهردار چهارم را این دوره کلید خواهند زد

حناچی بر لب پرتگاه بهشت

همچنان بلاتکیلف است و وزارت کشور از صدور حکم پیروز حناچی شهردار منتخب تهران امتناع می‌کند، موضوعی که در هفته‌های گذشته بارها از سوی رسانه‌ها به آن پرداخته شد ولی بازهم اعضای شورای شهر تهران با شهروندان پایتخت روراست نبودند و اعضای شورای شهر تهران در مصاحبه‌های خود عنوان کردند که مشکلی وجود ندارد و حکم حناچی شهردار جدید تهران  بزودی صادر خواهد شد.

اما 10 روز از مهلت قانونی وزارت کشور برای صدور حکم پیروزحناچی شهردار منتخب تهران گذشت و خبری از صدور حکم حناچی نشد و سرانجام اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند جلسه ای اضطراری  را با موضوع وضعیت حکم شهردار منتخب تهران برگزار کردند که در این جلسه پیروز حناچی نیز حضور داشت.

در پایان این جلسه نیز علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در میان خبرنگاران حاضر شد و اظهار کرد: دیروز که آخرین کاری از 10 روز بعد از معرفی شهردار منتخب به وزارت کشور بود، وزیر کشور نامه‌ای به شورا ارسال کرد. این نامه محرمانه است اما درباره آن به صورت اجمالی می‌توان گفت که نه ابلاغ حکم است و نه تایید واجد شرایط بودن ایشان.

وی افزود: در تبصره 3 ماده 80 قانون شوراها که به انتخاب شهردار مربوط است، آمده است: در بدو امر دو حالت پیش‌بینی می‌شود یا اینکه در یک بازه زمانی 10 روزه وزیر کشور در تهران یا استانداران در شهرستان‌ها حکم را صادر می‌کنند یا اگر شهردار معرفی شده واجد شرایط نشد مراتب را با ذکر مستندات به شورا ارسال می‌کنند.

اعطا تصریح کرد: در نامه وزیر کشور خطاب به ریاست شورا آنچه مشخص است این است که وزارت کشور نیاز به پاسخ صریح‌تری از وزارت اطلاعات دارد تا بتواند بر مبنای این پاسخ و بر اساس موازین قانونی عمل کند.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: ما امروز با وزارت کشور مکاتبه خواهیم کرد و در این مکاتبه خواهیم گفت که نامه وزیر کشور، وضعیت را برای ما روشن نکرده است و در واقع امیدواریم که دریافت پاسخ صریح صورت بگیرد تا بر مبنای این پاسخ وزارت کشور هم بتواند بر اساس آنچه که پیش‌بینی شده است عمل کند. امیدواریم طی روزهای آینده آنچه که مد نظر وزیر کشور است یعنی دریافت یک پاسخ صریح‌تر انجام شود چون همانطور که عرض کردم نامه وزیر کشور در روز دهم کاری مبنی بر رد گزینه پیشنهادی نیست و البته ابلاغ حکم ایشان هم نیست. باید منتظر ماند. البته لازم است بگویم که در حال حاضر شهرداری با سرپرستی حناچی اداره می‌شود ما از بابت اداره شهر نگرانی نداریم البته نظارت را تقویت خواهیم کرد در این مقطع تا انشاءالله روند خدمت‌رسانی به شهروندان با خللی مواجه نشود.

وی در پاسخ به سوالی درباره استعلام شهردار تهران گفت: این موضوع به تشخیص وزارت کشور است و ما درباره اگرهای آینده صحبت‌ نمی‌کنیم. وزارت کشور از وزارت اطلاعات استعلام می‌کند و وزارت اطلاعات مبنی بر تایید یا رد و یا اینکه بلامانع است پاسخ می‌دهد و بر اساس آن وزیر کشور تصمیم می‌گیرد.

اعطا ادامه داد: پاسخی که وزارت اطلاعات برای وزیر کشور داده کفایت نمی‌کند و نیاز به پاسخ صریح‌تری دارند تا بتوانند در نهایت به جمع‌بندی برسند و حکم را صادر کنند و حکم را وزارت کشور بر اساس پاسخ استعلام صادر می‌کند.

بر اساس اظهارت مطرح شده از سوی سخنگوی شورای شهر تهران با این شرایط صدور حکم حناچی با اما و اگرهای بسیاری روبرو است و در صورتی که حکم حناچی تا چند روز آینده صادر نشود شاید اعضای شورای شهر تهران انتخاب شهردار جدیدی را در دستور کاری خوا قرار دهند موضوعی که دور از ذهن نیست و امکان دارد این اتفاق بیفتد.

اما داستان شورای پنجم تهران به همین جا ختم نخواهد شد و قطعا این شورای با این عملکرد روزهای پرحاشیه بیشتری را خواهد داشت که علت آن نیز نگاه سیاسی اعضای شورای شهر تهران به موضوعات شهری است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mashreghnews.ir