ایران و ترکیه وارد فاز تازه‌ای از روابط شدند
سفر حسن روحانی به ترکیه و ملاقات او با اردوغان یکی از سفرهای مهم دیپلماتیک اخیر رئیس دولت بوده است. سفر روحانی به ترکیه در تداوم سفرهای اخیر مقامات ارشد ایرانی به کشورهای همسایه بود. تحریم‌های شدید مالی آمریکا و تلاش ترامپ برای ایجاد فشار به ایران و کشاندن دولت روحانی پای میز مذاکره با پیش شرط‌های خودش، همچنان رویایی دست نیافتنی برای این تاجر آمریکایی...

ایران و ترکیه وارد فاز تازه‌ای از روابط شدند

سفر حسن روحانی به ترکیه و ملاقات او با اردوغان یکی از سفرهای مهم دیپلماتیک اخیر رئیس دولت بوده است.

سفر روحانی به ترکیه در تداوم سفرهای اخیر مقامات ارشد ایرانی به کشورهای همسایه بود. تحریم‌های شدید مالی آمریکا و تلاش ترامپ برای ایجاد فشار به ایران و کشاندن دولت روحانی پای میز مذاکره با پیش شرط‌های خودش، همچنان رویایی دست نیافتنی برای این تاجر آمریکایی است.

درحالی که تلاش‌های دولت ایران و کشورهای اروپایی برای ایجاد ساز و کار مطمئن مالی به جای سوئیفت ادامه دارد، همزمان با سفر روحانی به ترکیه، عراقی ها از مجوز جدید برای تداوم تجارت با ایران سخن گفتند و روحانی هم با همتای ترک خود درباره تجارت ۳۰ میلیارد دلاری مذاکره کرد.

این حجم مبzدله بین دو کشور همسایه با توجه به اینکه ترکیه دروازه میان ایران و اروپاست، می‌تواند به حادثه ای تلخ برای ترامپ بدل شود. اردوغان پس از دیدار با روحانی از این گفت که در مقابل تحریم های ظالمانه آمریکا، ایران را تنها نمی گذارد.

البته طرف های ترک که نشان دادند علاقه زیادی به افزایش فعالیت‌های اقتصادی با ایران دارند، می توانند با افزایش چشمگیر مراودات مالی با ایران، خود را به یکی از شرکای بزرگ اقتصادی ایران بدل کنند و جای کشورهایی چون کره و ژاپن را بگیرند.

رئیس کل بانک مرکزی از برگزاری جلسه مشترک هیات ایرانی و ‌ترکیه که با حضور روسای جمهور دو کشور خبرداد و اظهار داشت: در این جلسه، مسائل و مشکلات بانکی دو کشور را مطرح کرده و درخواست های تجار و بازرگانان ایرانی به حضور رئیس جمهور ترکیه اعلام شد.

رئیس کل بانک مرکزی، با بیان اینکه در این جلسه، به ضرورت توسعه تجاری دو کشور، بالا بودن حجم تجاری مناسب و روان بودن سیستم بانکی اشاره شده است، ادامه داد: خوشبختانه رئیس جمهوری ترکیه نظر بسیار مثبتی در این زمینه داشتند و بر حل جدی مشکلات تاکید کردند.

همچنین رئیس جمهور با تاکید بر اینکه روابط ترکیه و ایران بر مبنای منافع مشترک است، گفت: هیچ کس،هیچ قدرت و هیچ کشوری قادر به خدشه دار کردن روابط دوجانبه برادرانه ایران و ترکیه نیست.

روحانی از مواضع بسیار قاطع و صریح ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان در قبال یکجانبه گرایی و تحریم های غیرقانونی آمریکا تشکر کرد و گفت: اقدام آمریکا علیه ایران یک اقدام تروریستی است، زیرا آمریکا درصدد ارعاب و ترساندن دیگر کشورها برای انجام قطعنامه 2231 و انجام تجارت آزاد با ایران است.

وی با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام و اقدامات بعدی آن کشور برخلاف مقررات بین المللی است ، گفت: زیرا 2231از تمامی کشورها درخواست حمایت از ایران و بوجود آوردن فضای آزاد تجارت و اقتصاد با ایران را دارد ولی آمریکا ومعدود کشورهای همراه آن کشور قطعنامه را زیر ا گذاشته اند.

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: دوران قلدرمآبی پایان یافته و کشورهای منطقه بر اساس منافع خود تصمیم می گیرند.

به گفته روحانی، در نشست دو رییس جمهور در زمینه رفع موانع موجود بر سر روابط دو کشور در زمینه های مختلف به خصوص مساله ترانزیت ، بحث و تبادل نظر شد.

وی توسعه روابط دو کشور به ویژه حمل و نقل کل منطقه و جهان خواند و گفت: دو کشور امروز در زمینه تشکیل کمیسیون ای مشترک برای سرعت بخشیدن به روابط دوجانبه تصمیم گرفتند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهورس ترکیه نیز تأکید کرد که آنکارا به حمایت و پشتیبانی خود از ایران در برابر تحریمهای «ظالمانه» آمریکا که برهم زننده ثبات و امنیت منطقه ای است، ادامه خواهد داد.

اردوغان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که آنکارا تحریمهای آمریکا علیه ایران را به دلیل بی ثبات سازی منطقه، تأیید نمی کند و خاطرنشان کرد: «در شرایطی که فشارها بر ایران، که از نظر ما ناعادلانه است، افزایش می یابد؛ ما برادرانه به اتحاد خود با ایران ادامه می دهیم».

رئیس جمهور ترکیه  گفت: «گامهای بسیاری وجود دارند که ترکیه و ایران می توانند با همکاری یکدیگر برای پایان دادن به درگیریها در منطقه و تضمین محیطی صلح آمیز بردارند».

اردوغان در ادامه افزود که «ترکیه، نه اکنون و نه در آینده، به هیچ نهادی اجازه نمی دهد به امنیت این کشور و منطقه آسیب برساند». وی همچنین تأکید کرد که آنکارا و تهران برای افزایش همکاری در این حوزه از اراده ای محکم برخوردارند.

بنابر گزارشها، دولت ترکیه در پی آنست که حجم روابط تجاری دوجانبه خود با ایران را از رقم ۱۱ میلیارد دلار در سال جاری به ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهد. این در حالی است که در ماه آگوست، دولت آمریکا نخستین دور از تحریمهای خود علیه ایران را بار دیگر وضع کرد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir