افشانی: به میز و صندلی نچسبیده بودم
شهردار سابق تهران در مورد کشتی پرتلاطم اصلاحات هشدار داد

افشانی: به میز و صندلی نچسبیده بودم

محمدعلی افشانی ظهر امروز در چهارمین همایش فصلی مدیران شهرداری که در محل برج میلاد برگزار شد در مراسم تکریم خود با بیان اینکه خوشحال هستم که یکی از مدیران شهرداری به عنوان شهردار انتخاب شده است، گفت: اصرار من برای اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل حال شهردار که یک پست انتخابی است، نمی‌شود، این بود که معتقد بودم قانون شهرداری‌ها یکی از مترقی‌ترین قوانین کشور است و نباید این قانون که بیش از یک قرن سابقه دارد اختیارات نهادهای محلی را مورد تعرض قرار دهد.

وی با بیان اینکه من به میز و صندلی چسبیده نبوده و نیستم، اظهار کرد: شهردار در قانون مصوب مجلس پست سازمانی نیست و شهردار پست ندارد و رابطه استخدامی نیز ندارد اما چطور ممکن است که شامل حال قانون منع بکارگیری بازنشستگان شود؟ و اگر من و اعضای شورا برای این مهم که شهردار شامل این قانون نمی‌شود اصرار داشتیم، تنها برای حفاظت از نهاد نوپای شورا بود.

وی با بیان اینکه لازم است که صمیمانه از اعضای شورای شهر، مدیران و معاونین تشکر کنم، گفت: تقریبا چند ماه مانده به پایان کار در شهرداری واعظی با من تماس گرفت و گفت که جلسه‌ای با وی داشته باشیم و گفت که رئیس جمهور از دو نفر یعنی بنده و اسلامی برای پست وزارت راه برنامه خواسته است اما من به او گفتم که با اعضای شورا عهد بسته و برایم مقدور نیست که برنامه‌ای بدهم و برنامه برای پست وزارت راه نیز ندادم اما در این میان با کمال نامهربانی در برخی سایت‌های مختلف به طرز بی سابقه‌ای سعی کردند چهره ما را به عنوان فردی که به پستش چسبیده نشان دهند و این در حالیست که من چندین بار گفتم که تابع قانون هستم و اگر مشخص شود که شهرداری شامل این قانون می‌شود حتی یک روز هم نمی‌مانم اما به طرق مختلف بنده را تخریب کردند و به کرات گفتند که من به صندلی چسبیده‌ام.

شهردار سابق تهران با بیان اینکه حالا که ما بیرون آمدیم گزارشی ارائه کردند، ادامه داد: حداقل به فکر اصلاح طلبان باشید. به فکر شورا که نیستید، حداقل به فکر خودتان باشید.

وی با بیان اینکه گزارش عملکردی در حزب اتحاد منتشر شد، گفت: یک گزارش مثبت در این پست نبود و باید بگویم که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر مردم ناامید شوند، حتما مشارکت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه در گزارش حزب اتحاد در مورد ارتباط مالی با دولت و بدهی‌های شهرداری نکات غیرواقع نوشته شده بود، گفت: بهترین ارتباط با دولت در این دوره مدیریت شهری اتفاق افتاد و حتما بعدا به این سخن من پی می‌برید و در کدام دوره مدیریت شهری دولت سهم شهرداری‌ها را از ۳۳ درصد به ۵۰ درصد افزایش داد و با امضای رئیس جمهور این مسئله به مجلس رفت و این کار آسانی نبود.

افشانی با بیان اینکه ۲۶۰۰ میلیارد تومان از طلب‌های دولت به شهرداری به خزانه داده شد تا تهاتر شود، خاطر نشان کرد: در این مدت کلا ۵۰ میلیارد تومان از سیستم بانکی وام گرفتیم و این در حالی بود که شهرداری را با بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی تحویل گرفتیم و در این مدت نه تنها بدهی‌ها افزایش نیافت بلکه توانستیم عملکرد قابل قبولی در پرداخت بدهی‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برخی‌ها عنوان کردند که افشانی رفتار پلیسی داشته است، گفت: سایت‌های زیادی مطالب مختلفی را منتشر کردند و من حتی از یک رسانه شکایت نکردم هر چند می‌گفتند که بیا ببین این شخص در این سایت چه چیزهایی می‌نویسد اما جز یک مورد شکایت نکردم و باید بگویم موقعی که گفتند افشانی مدیرانش را شنود می‌کند، اگر به من تهمت قتل می‌زدند بهتر بود و آن موقع گفتم که باید این دروغ پلشت را اثبات کنند. هر چند که ناراحت شده و از شکایتم منصرف شدم.

وی افزود: کشتی اصلاح طلبی در میان امواج در حال حرکت است و حواسمان باشد که رانت خواهان به جای آزادی خواهان خود را نماد اصلاحات و اصلاح طلبی جا نزنند.

افشانی در پایان افزود: من از همه شهروندان تهرانی بابت قصورم عذر می‌خواهم. هر چند که تلاش کردم هر چه را که در توان داشتم در طبق اخلاص گذاشته و اجرایی کنم.

در این مراسم که تعدادی از اعضای شورای شهر نیز حضور داشتند به رسم یادبود هدیه‌ای به شهردار سابق تهران داده شد و بعد از آن و قبل از آغاز سخنان حناچی شهردار جدید از اصحاب رسانه خواسته شد به دلیل آنچه که حرف‌های خصوصی با کارمندان و مدیران نامیده شد، جلسه‌ را ترک کنند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir