حمله مقام رده بالای افغان به دولت ایران
معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت: اگر كشور همسايه معتقد به گفتگو برای پیدا کردن راه حل است، چرا از از این شیوه برای حل مشكلات سياسی داخلی خود استفاده نمی‌کند؟"

حمله مقام رده بالای افغان به دولت ایران

شاه حسین مرتضوی، از سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان، در فیسبوک خود به اظهاراتی که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ با یک شبکه تلویزیونی در هند مطرح کرده واکنش نشان داده است. این متن ساعاتی بعد برداشته شد.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان: مقامات وزارت خارجه ایران در نقش سخنگویان طالبان عمل می‌کنند

به نقل از بی بی سی، وزیر امور خارجه ایران، در این مصاحبه‌ گفت که غیرممکن است که طالبان در دولت آینده افغانستان نقشی نداشته باشند. هر چند افزود که این نقش نباید غالب باشد.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این اظهارات در صفحه رسمی خود در فیسبوک نوشته است: مقامات وزارت خارجه ايران اين روزها در نقش سخنگويان طالبان عمل می‌كنند. اگر كشور همسايه معتقد به گفتگو برای پیدا کردن راه حل است، چرا از از این شیوه برای حل مشكلات سياسی داخلی خود استفاده نمی‌کند؟

شاه حسین مرتضوی در اظهاراتی خلاف عرف گفته است که دولت ايران در هراس است كه آزادی‌های موجود در افغانستان به الگو برای ايران بدل شود، به همين دليل این کشور طرفدار انديشه‌های ملاعمر در افغانستان است!

آقای مرتضوی چند ساعت بعد از نشر این متن، آن را از صفحه فیسبوک خود برداشت.

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ان‌دی ( NDTV) درباره چگونگی ارتباط ایران با طالبان حرف زده و تاکید کرد که درباره این که به گروه طالبان در آینده نقشی در دولت داده شود، مردم افغانستان باید تصمیم بگیرند.

او گفت: ما در منطقه و فراتر از آن، برای کمک به افغان‌ها در این تصمیم باید زمینه‌سازی کنیم نه اینکه تحمیل کنیم. فکر می‌کنم هیچ کس در منطقه، دولتی تحت سلطه طالبان را به نفع امنیت منطقه نمی‌داند. فکر کنم در این زمینه تقریبا یک اتفاق نظر وجود دارد.

آقای ظریف در این مصاحبه همچنین گفت که هیئت ایرانی با هیئت طالبان در نشست مسکو حرف زده و آنها را به تهران دعوت کرده است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین تایید کرده بود که این کشور با گروه طالبان به خاطر امنیت ایران "تماس‌های اطلاعاتی غیررسمی و محدود داشته است.

گروه طالبان هم اخیرا تایید کرد که هیئتی را به تهران فرستاده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفته است که هیئت طالبان در تهران با عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه گفتگوی مفصلی داشته است. او هدف این مذاکرات را تلاش ایران برای کمک به صلح در افغانستان خوانده بود.

آقای قاسمی این گفت‌و‌گوها را مهم دانسته و گفته بود که مذاکره با طالبان به معنای همسویی با مواضع این گروه نیست.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir