ترامپ به ایران سفر می‌کند؟
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیشنهاد سفر به تهران ترامپ باتوجه به شخصیتی که وی دارد دور از ذهن نبود

ترامپ به ایران سفر می‌کند؟

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیشنهاد سفر به تهران ترامپ باتوجه به شخصیتی که وی دارد دور از ذهن نبود.

اردشیر نوریان درباره پیشنهاد ترامپ برای سفر به تهران و مذاکره مستقیم با تصمیم‌گیران و دست اندکاران گفت:‌ باید یک نکته ضروری را در نظر داشته باشیم؛ ترامپ در این مدتی که ریاست جمهوری ایالت متحده را برعهده دارد نشان داده که یک شخصیت خاص است.

وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت ترامپ نقش اول سناریو مرد دیوانه‌ای است که ایده اولیه‌اش را امثال کسینجر به برخی از تصمیم‌گیران دادند. شخصیت رئیس‌جمهور فعلی آمریکا کاملا پیچده، ملتهب، متناقض، پارادوکسیکال، عملگرا و منفعت‌گرا است؛ بنابراین طرح چنین پیشنهادی از سوی وی دور از ذهن نبود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه نباید وجود شخصیتی مانند ترامپ را در رأس تصمیم‌گیران ایالات متحده نادیده گرفت، بیان کرد: ترامپ از روزی که ریاست‌جمهوری آمریکا را بر عهده گرفته دست به اقداماتی عجیبی مانند خروج از پیمان‌های مهم چندجانبه بین‌المللی و منطقه‌ای، نقض حقوق رژیم‌های مورد احترام و برهم زدن پروتکل‌های دیپلماتیک زده است.

وی ادامه داد: با توجه به رفتارهایی که تا امروز از ترامپ مشاهده کرده‌ایم، می‌تواند چنین پیشنهادهایی را هم ارائه دهد.

نماینده مردم شهرکرد خاطرنشان کرد: البته معتقدم پیشنهادهای وی لحظه‌ای و اقتضایی نیست، ترامپ طرح، برنامه و پیش‌بینی‌های دقیقی برای این کار دارد و همواره بر راهبرد «تحریک کن، جا خالی بده و ضربه بزن» که در آمریکا در حال پیگیری است، تاکید دارد.

وی با اشاره به برگزاری نشست ورشو گفت:‌ کنفرانس لهستان از چند جهت اهمیت داشت؛ نخست این‌که این کشور در اتحادیه اروپا دارای جایگاه و موقعیت ژئوپلتیک و استراتژیک خاصی بود که نقش مهمی در روابط شرق و غرب چه در دوران جنگ سرد و چه در دوران فعلی دارد و برای روسیه نقش بسیار مهمی را در اتحادیه اروپا بازی می‌کند.

نوریان گفت: همه کشورهای منطقه به استثنای ایران، لبنان و عراق به کنفرانسی دعوت شدند که کشورهای اروپایی و آمریکایی آن را صحنه گردانی می‌کنند.

وی ادامه داد: کنفرانس ورشو بر خلاف آنچه که لهستان عنوان می‌کرد تلاش کرد ضد ایران باشد اما این اتفاق نیفتاد.

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: آمریکا از یک سو چنین اقداماتی را انجام می‌دهد و از سوی دیگر برخی کشورهای عربی منطقه که خصومت سنگین، دیرینه، تاریخی، سیاسی و عمیقی با اسرائیل دارند را در قالب این کنفرانس کنار هم می‌نشاند و فشار را هم بر ایران حداکثری می‌کند و تحریم‌های لغو شده بر اساس برجام را دوباره بازمی‌گرداند و از آن طرف پیشنهاد سفر به تهران را مطرح می‌کند.

این نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر دو جنبه این اقدامات به منزله دو تیغه یک قیچی هستند؛ آمریکا و کشورهای همسو می‌خواهند یک مفهوم کلیدی را قطع کنند، آنان قصد دارند جمهوری اسلامی ایران را از جایگاه و نقش اصلی و کلیدی‌اش در منطقه و جهان اسلام که تنظیم مبادلات قدرت را برعهده دارد پائین بکشند.

وی اظهار داشت: هر دوی این اقدامات چه پیشنهاد به ظاهر مترقی و نوآورانه سفر به تهران و چه اقدام لخت، عریان و خصمانه‌ای که در جهت بسیج کردن کشورهای منطقه علیه ایران انجام می‌دهند، یک هدف دارد و آن این است که جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در تحولات منطقه نادیده بگیرند و راه نفوذی به داخل پیدا کنند.

نوریان درخصوص این‌که برخی از مسئولان اعلام کردند که می‌توان با آمریکا به مذاکره نشست بیان کرد: نفس گفت‌وگو و مذاکره در جای خود بدون پیش‌شرط و تحمیل نظر در یک وضعیت متقابل و برابر توأم با روابط احترام‌آمیز و اثبات نیت صادقانه می‌تواند بی‌اشکال باشد.

وی ادامه داد: تمامی موارد ذکر شده کلیدی هستند؛ اثبات نیت صادقانه یعنی اینکه آمریکا دارایی بلوکه شده ایران را آزاد کند، حرفی که بارها و بارها مقام‌های کشور زدند یا این رفتار خلاف عرف و حقوق بین‌الملل که در برجام انجام داد را برگرداند و تحریم‌هایی که بر اثر خروج از برجام اعمال کرد را بردارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک زمانی شعار قشنگی داده می‌شود مبنی بر اینکه مگر مذاکره بد است؟ هیچ کسی نمی‌گوید مذاکره بد است و جنگ خوب است اما مهم این است که مشخص شود مذاکره با چه شرایط، مقصود و عملی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که یک طرف در مذاکره برای خودش دست بالا را می‌گیرد و شرط می‌گذارد و رفتار صادقانه ندارد، در این شرایط مذاکره عبس و بیهوده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir