ظریف: در انتخابات شرکت نمی‌کنم
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با یک رسانه عراقی تاکید کرد که دلیل استعفای او هرگز آمدن رئیس‌جمهور سوریه به ایران نبود

استعفایم به خاطر بشار اسد نبود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه الفرات عراق در پاسخ به سوالی درخصوص استعفای اخیر خود اظهار داشت: هدف من از اقدام به استعفا حفظ شأن وزارت امور خارجه بود .

من فکر می‌کنم با اتفاقاتی که پس از آن افتاد هم حمایت عظیم مردمی، نمایندگان مجلس، شخصیت های مختلف کشور من جمله شخصیت های محترم نظامی و همینطور ریاست محترم جمهوری و در راس همه مقام معظم رهبری نشان داد که موقعیت وزارت امور خارجه در روابط بین المللی جمهوری اسلامی در کجا قرار داردو برای ادامه کار و ادامه تعامل سازنده به ویژه با منطقه امروز وزارت امور خارجه با شرایط جدید آمادگی کامل را دارد که از طرف جمهوری اسلامی ایران ارتباطات را تقویت کند.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درخصوص اینکه شنیده شده تاکنون 14 بار استعفا داده اید، گفت: نه این تعداد نبوده است. من از ابتدا علاقه ای به مسئولیت وزارت امور خارجه نداشتم و در مراحل مختلف احساس کردم که ممکن است اشخاص دیگری بهتر از من کار را انجام دهند، در آن مراحل با گفتگو موضوع حل شد این بار هم با اقدامات عملی موضوع حل شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص ارتباط استعفایش با سفر بشار اسد به ایران تصریح کرد: اصلا به این موضوع ربطی نداشت. من چند هفته پیش سوریه بودم و با آقای بشار اسد ملاقات کردم چند هفته پیش آقای ولید معلم در ایران بودند و با ایشان دیدار داشتم ارتباطات بسیار خوبی با مسئولان سوری دارم و در آینده نزدیک نیز به سوریه سفر میکنم.

وزیر امور خارجه ایران در رابطه با سفر رئیس جمهور ایران به عراق نیز اظهار داشت: من سفرهای متعددی به عراق داشتم که آخرین آن یک سفر 5 روزه بود که در آن سفر 5 روزه از استقبال بسیار گرم مردم عراق از بغداد تا اربیل، سلیمانیه، کربلا و نجف مواجه شدم. واقعا برای من سفر شیرین و موفقی بود.

ظریف ادامه داد: آقای دکتر روحانی برای اولین بار در دوره ریاست جمهوری خود به عراق سفر می کنند و ما این سفر را یک نقطه آغاز جدیدی برای روابطمان با عراق می بینیم.

توافقنامه 1975 یک توافق رسمی بین المللی است بین ایران و عراق که صدام یک اشتباهی کرد و از آن خارج شد و قبل از اینکه ساقط شود خودش به توافق برگشت.

اگر خاطرتان باشد در نامه نگاری هایی که صدام حسین با مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی انجام داد 75 را پذیرفت لذا موضوع ما توافقنامه 1975 نیست، موضوع ما و عراق اجرای برخی ترتیبات برای لایروبی شط العرب برای استفاده مشترک از شط العرب است.

امروز عراق و ایران نیازمند به استفاده سالم از این آبراه مشترک هستند شهر بصره عراق و شهرهای خرمشهر و آبادان ما با لایروبی شط العرب آبادتر خواهند شد و لذا کاری که ما قصد داریم و در سفر قبلی انجام و اعلام شد که ما و عراق شروع خواهیم کرد لایروبی شط العرب است و این بار می خواهیم تاریخ آن را قطعی کنیم.

وی در رابطه با دیگر توافقات سفر رئیس جمهور ایران به عراق گفت: ما توافق های زیادی با عراق در مورد مسائل مرزی اجرا کرده ایم مثل اجرای میله گذاری مرزی که به دلیل جنگ صدام این میله گذاری ها به هم ریخته بود و ما توانستیم با توافق ایران و عراق این میله گذاری ها را انجام دهیم لذا کار کمی باقی مانده و آن لایروبی شط العرب است که انشاالله انجام خواهد شد.

اما این تنها اولویت سفر دکتر روحانی نیست، یکی از موضوعات مهم است. اولویت سفر دکتر روحانی تقویت روابط بین ایران و عراق است.

در همه حوزه ها تقویت روابط بین دودولت و بین دو ملت، ایجاد امکانات مشترک اقتصادی، حوزه راه و ترابری، و ترانزیت که ایران می تواند یک ارتباط خوبی را از دریای عمان به عراق برقرار کند و در حوزه های دیگر این ارتباط را برقرار کند. اگر 32 کیلومتر راه آهن بین شلمچه و بصره انجام شود راه آهن ایران و عراق به یکدیگر پیوند می خورد این خیلی تحول مهمی است.

 

وی افزود: ما همواره عراق را یک ستون مهم امنیت منطقه می دانیم و معتقدیم که بدون عراق این منطقه امنیت نخواهد داشت و لذا ضروری است که در امنیت منطقه ایران و عراق در کنار سایر کشورهای منطقه همکاری کنند.

مشکل ما در این است که ما دنبال قطع ارتباط عراق با کشور دیگری نیستیم، متاسفانه این آمریکایی ها هستند که به عراق فشار می آورند که روابط همسایگی با ایران نداشته باشد.

مردم ما خویشاوند هستند، مردم ما با هم رابطه دارند، ارتباطات و تبادلات مرزی دارند، تجارت ما با عراق یکی از گسترده ترین تجارت هاست، چطور آمریکایی ها میخواهند بیایند و به مردم عراق تحمیل بکنند که این ارتباطات سود آور متقابل را انجام ندهد.

پاسخ عربستان به درخواست مذاکره با ایران

ظریف در ادمه در خصوص عربستان نیز اظهار داشت: من همواره آمادگی گفتگو با همسایگان را داشتم، متاسفانه همسایگان ما در عربستان سعودی علاقه ای به گفتگو ندارند حالا شما به یک نمونه اشاره کردید نمونه های دیگری هم هست ممکن است دقیق نباشد.

من آمادگی داشتم زمانیکه به منطقه سفر کردم به عربستان هم سفر کنم و این در ابتدای دوران وزارت من بود، یعنی 5 سال قبل، پیام های متعددی هم برای مسئولان سعودی فرستادم که ما آمادگی داریم با هم همکاری کنیم نه تنها در حوزه دوجانبه بلکه در حوزه منطقه ای، آنها پیام دادند که منطقه ربطی به شما ندارد و الان معلوم است که منطقه به ما ربطی دارد یا ندارد، لذا ما هیچگاه مانعی برای گفتگو با سعوی ها نداشتیم آنها بودند که مایل به گفتگو نبوده اند.

حتی من بعد از فوت ملک عبدالله برای مراسم خاکسپاری ایشان به عربستان رفتم، اما مقامات سعودی از فرصت حضور بنده استفاده نکردند چون ظاهرا سیاست آنها این نبود. هر وقت آنها آمادگی داشته باشند، ایران را آماده در میدان خواهند دید.

ما براساس منافع خودمان تصمیم میگیریم نه براساس سیاست های آمریکا

ظریف در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا برجام توافق بین جان کری و ظریف است، تصریح کرد: این یک توافقی بین جمهوری اسلامی و 6 کشور و اتحادیه اروپا بود که به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید، حالا دو نفر بیشتر روی این توافق کار کردند ولی من می توانم به شما بگویم که این توافق نتیجه کار صدها کارشناس بود و قابل تکرار هم نیست. آقای ترامپ اگر فکر میکند به توافقی بهتر از این می تواند برسد کاملا اشتباه می کند.

وی در خصوص اینکه آیا امکان دارد بعد از ترامپ آمریکا به این توافق بازگردد، گفت: من نمی دانم آمریکایی ها می خواهند چکار کنند ما براساس منافع خودمان تصمیم میگیریم نه براساس سیاست های آمریکا.

وزیر امور خارجه ایران همچنین درخصوص گفتگو با ترامپ عنوان کرد: گفتگو نیازمند یک مبنا است و آن مبنا احترام است، شما اگر به حرف خودتان احترام نگذاشته باشید دیگه به توافق نمی توان احترام گذاشت لذا خیلی گفتگو را مفید نمی دانم من همیشه گفتگو را مفید می دانم ولی باید یک مبنایی داشته باشد.

الان ما یک توافق 150 صفحه ای داریم دو سال طول کشیده، هزاران ساعت وقت گذاشته شده، نه اینکه دو روز برویم یک جایی بنشینیم و اگر به توافق نرسیدیم خارج شویم. خیلی مواقع بود که ما میخواستیم خارج شویم اما نشستیم و کار کردیم این به این معنی نیست که هیچ طرفی کوتاه آمد.

بلکه به این معناست که طرفین اصرار بر توافق داشتند. معمولا توافق باید در وسط راه به هم برسد در هیچ توافقی هیچ طرفی هر چه میخواهد نمیگیرد، اصلا معنی توافق همین است اگر نه می شود تسلیم.

آمادگی مقام معظم رهبری برای شنیدن نظر مخالف

ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی دیگر با بیان اینکه نکته بسیار مهمی که درباره مقام معظم رهبری هست آمادگی ایشان برای شنیدن نظر مخالف است، گفت: ایشان آمادگی دارند علیرغم برنامه سنگین کاری دیدگاه ها را هم بشنوند هم بخوانند.

وقتی من به عنوان سفیر به نیویورک می‌رفتم و این را در کتاب آقای سفیر نوشته ام، ایشان به من فرمودند که وقتی به نیویورک می‌روی موظفی دیدگاه هایت را برای من بفرستی حتی اگر میدانی این دیگاه ها مخالف دیدگاه های من است، اگر من قانع بشوم دیدگاهم را عوض می کنم اگر قانع نشوم در دیدگاه خودم محکم تر می شوم. این را من در بین مقامات ارشد در همه دنیا بسیار حرکت نادری می بینم.

حتما در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهم کرد

ظریف در باره احتمال کاندیدای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری شدن نیز با قطعیت گفت: بنده حتما در چنین انتخاباتی شرکت نخواهم کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که پس چه کسی اصلاح طلبان را هدایت خواهد کرد، اظهار داشت: من عضو هیچ دسته بندی سیاسی در ایران نیستم و هیچ وقت نبوده ام اینکه چه کسی من را در کدام دسته بندی حساب می کند تصمیم مردم است، ولی حتما افرادی هستند که بتوانند این کار را برای جناح های مختلف سیاسی انجام دهند، اما من در آنها نیستم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com