دلایلی که دیدار روحانی با سیستانی را مهم می‌کند
رهاوردهای سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق با حضور حسن روحانی در بیت حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در نجف اشرف و دیدار و گفت‌وگوی او با این مرجع عالیقدر تکمیل شد. نکته مهم اینجاست که آیت‌ا... سیستانی به دلیل شخصیت و جایگاه بزرگی که دارد کمتر افرادی را به حضور می‌پذیرد

دیدار روحانی با آیت الله سید علی سیستانی

این دیدار که صبح روز گذشته پس از تشرف حسن روحانی به حرم مطهر امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در نجف اشرف برگزار شد، یکی از پربازتاب‌ترین و جلب توجه کننده‌ترین ملاقات‌هایی بود که در سفر سه روزه روحانی به عراق رقم خورد.

این نخستین بار بود که مرجع صاحب نفوذ شیعیان عراق در بیت خود میزبان یک رئیس جمهوری ایران شد. آخرین دیدار آیت‌الله سیستانی با یک فرد صاحب مقام از ایران اردیبهشت 92 و در جریان سفر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عراق انجام شده بود. دیدار صمیمانه روحانی با حضرت آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی در حالی انجام شد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد او را همراهی می‌کردند.

آیت‌الله سیستانی از جمله مراجعی است که اگر چه به عنوان یک مرجع سنتی و بی تمایل به ایفای نقش در امور سیاسی روزمره معرفی شده و گفته شده که به دلایل امنیتی به ندرت از خانه خود خارج می‌شود، اما از درون بیت خود با بیشترین نفوذ ممکن در میان مردم عراق توانسته است این کشور را در بزنگاه‌های تاریخی رهبری کند.

چنان که بعد از حمله داعش به عراق و سقوط موصل درسال ۲۰۱۴، آیت‌الله سیستانی با اعلام فتوای جهاد کفایی از شهروندان عراقی خواست برای حفظ کشور به یاری نیروهای مسلح این کشور بشتابند و همین فتوا زمینه‌ساز تشکیل نیروهای حشدالشعبی عراق شد. این مرجع شیعه همچنین پس از بحران در روابط دولت مرکزی عراق و منطقه کردستان این کشور با دعوت از هر دو طرف به گفت‌وگو برای حل مشکلات فیمابین نقش قابل توجهی در کمک به حل بحران داشت.

به این ترتیب نفوذ و تأثیرگذاری آیت‌الله سیستانی در کشوری که نخست وزیرش به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی از میان سیاستمداران اهل تشیع انتخاب می‌شوند، از جمله دلایلی است که دیدار روز گذشته رئیس جمهوری ایران با او را به یکی از دستاوردهای مهم سفر روحانی به عراق تبدیل می‌کند.

سفری که با هدف تقویت رابطه راهبردی ایران و عراق در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و در برابر تلاش‌های امریکا برای مجبور کردن دولت عراق به کاهش روابط با ایران انجام شد و با توجه به محتوای مذاکرات انجام شده و بیانیه مشترک پایانی نشان داد که در دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده مؤثر بوده است و در نقطه اوج خود به توافق دو کشور برای پایبندی به قرارداد 1975 الجزایر و اجرای آن تأکید داشت.

با چنین رویکردی دیدار رئیس جمهوری ایران با مرجع صاحب نفوذی که بارها به مخالفت با سیاست‌های مداخله‌جویانه امریکا در عراق و در روابط تهران و بغداد برخاسته و خواستار حفظ توازن و تعادل در روابط خارجی عراق شده است همچون تضمینی برای تقویت مناسبات سازنده دو کشور عمل می‌کند.

«شفقنا» گزارش داد؛ آیت‌الله العظمی سیستانی در این دیدار از هرگونه اقدامی در راستای تقویت روابط عراق با همسایگان خود، بر اساس منافع طرفین و احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها استقبال کرد.

در همین رابطه پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری خبر داد که: حجت‌الاسلام حسن روحانی در شهر نجف با تنی چند از دیگر مراجع عظام تقلید از جمله آیت‌الله فیاض، آیت‌الله بشیرنجفی و آیت‌الله محمدسعید حکیم از جمله مراجعی بودند دیدار کرد.

روحانی در این دیدارها به مذاکرات خود با مقام‌های عراقی اشاره کرد و اظهار داشت: مباحث و موارد مورد علاقه دو طرف در این مذاکرات در فضایی دوستانه و برادرانه مطرح و دستاوردهای خوبی در راستای منافع دو ملت حاصل شد.

مهم‌ترین دستاوردهای سفر رسمی و علنی رئیس‌جمهور ایران به عراق بعد از شش سال حضور در این مسند فارغ از اهمیت‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی‌اش، دیدار با مرجعی است که در چند سال اخیر به جز موارد بسیار معدودی بسیاری از بزرگان ارشد سیاست حتی خود عراق را برای دیدار و ملاقات به حضور نپذیرفته است و همواره تلاش کرده است، همچون اسلاف پیشینش در حوزه علمیه نجف وجهه مردمی و دینی‌اش بر وجهه‌ سیاسی‌اش غلبه داشته است.

همچنین حجت‌الاسلام فاضل میبدی؛ استاد حوزه علمیه قم در ارتباط با اهمیت دیدار رئیس‌جمهور با آیت‌ا... سیستانی مرجع عالیقدر جهان تشیع به روزنامه «آرمان» گفت: جایگاه حجت‌الاسلام روحانی با کسان دیگری که قصد ملاقات با آیت‌ا... سیستانی را داشتند فرق می‌کند چرا که وی روحانی و معمم است و در موقعیت حساس فعلی که عربستان سعودی در تلاش است که میان ایران و عراق فاصله بیندازد این ملاقات ضرورت داشت. وی تصریح کرد: آیت‌‌ا... سیستانی انسان هوشمندی است و تشخیص داد که این ملاقات می‌تواند نقشه‌های دشمنان را خنثی و انس و الفت مجددی میان دو کشور ایجاد کند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir