واکنش پمپئو به تصمیم احتمالی ایران درباره برجام
وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به تغییراتی که ایران در خصوص اجرای تعهدات خود در قبال برجام اعمال خواهد کرد، واکنش نشان داد

واکنش پمپئو به تصمیم احتمالی ایران درباره برجام

وزارت امور خارجه آمریکا متن کامل گفت‌وگوی مایک پامپئو، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با خبرنگاران همراهش را در جریان سفر غیرمنتظره او به عراق منتشر کرد.

در بخشی از این گفت‌وگو از پامپئو درباره تغییرات ایران در رویکرد خود در قبال برجام پرسیده شد که او پاسخ داد: من هم برخی از این گزارش‌ها را خوانده‌ام که نشان می‌دهد آن‌ها تغییراتی ایجاد خواهند کرد.

پامپئو ادامه داد: فکر می‌کنم در گزارشی آمده که آنها فقط اندکی کمتر به برجام عمل خواهند کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی این اظهارات را مطرح می‌سازد که کشورش در اقدامی یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که نهادهای بین‌المللی و در رأس آنها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تأیید کرده‌اند که ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است. پامپئو در سخنان خود، خروج یک‌جانبه واشنگتن از برجام را اتفاقی کاملاً عادی جلوه می‌دهد؛ حال آن که این توافق پس از پایان مذاکرات مربوطه، در چارچوب قطعنامه شورای امنیت نیز به اتفاق آرا به تصویب رسیده است.

وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد: این مسأله باینری (صفر و یکی) است. شما یا متعهد [به توافق] هستید یا نیستید. ما مشخصاً باید منتظر بمانیم و ببینیم که آنها چه انتخابی می‌کنند اما این امر، به صورت صفر و یکی است. شما یا به توافق متعهد هستید یا نیستید. ببینید، ما از توافق خارج شدیم. ایرانی‌ها باید درباره این که می‌خواهند چگونه ادامه دهند، انتخاب خودشان را داشته باشند.

با این حال، پامپئو به این موضوع اشاره‌ای نکرد که خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، بر خلاف موازین و مقررات بین‌المللی صورت گرفته و نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت محسوب می‌شود.

در ادامه خبرنگار سوال خود را این گونه مطرح کرد: پس در واقع این امر در هر صورت تأثیری بر سیاست شما نمی‌گذارد که آنها متعهد باشند یا نباشند؟ زیرا از نظر شما، اجرای تعهدات موضوعیت ندارد بلکه مسأله این است که این توافق، توافق بدی بود...

پامپئو که اظهاراتش حاکی از تداوم رویکرد خصمانه واشنگتن در قبال ایران است، پاسخ داد: عمدتاً درست است. علاوه بر این، اقدام عملی که آنها انجام خواهند داد، چیزی خواهد بود که ما به طور جدی آن را ملاحظه خواهیم کرد.

او اظهارات خود را با رویکرد واهی مبتنی بر ایران‌هراسی ادامه داد و مدعی شد: ما به ماهیت اقدامی که آنها در ارتباط با برجام در پیش می‌گیرند، نگاه خواهیم کرد اما فکر می‌کنم سایر کشورهای جهان -آنهایی که بخشی از برجام هستند و در این توافق مانده‌اند و آنهایی که هرگز بخشی از این توافق نبودند- همگی به تصمیم ایرانی‌ها نگاه خواهند کرد و باید ارزیابی خود را در این باره داشته باشند که افزایش خطر تا چه اندازه وجود دارد.

پیش از این، محمدجواد ظریف در جریان سفرش به مسکو، تصریح کرد: متأسفانه اتحادیه اروپا و بقیه اعضای جامعه بین‌المللی این توان را نداشتند که در برابر فشار آمریکا ایستادگی کنند و لذا جمهوری اسلامی این‌طور به مصلحت دیده که برخی از تعهدات و اقداماتی را که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می‌داده، این اقدامات را فعلاً اجرا نکند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این حق برای ایران در برجام دیده شده؛ یعنی ما الآن خارج از برجام عمل نمی‌کنیم بلکه در چارچوب برجام عمل می‌کنیم. مواد ۲۶ و ۳۶ برجام چنین اختیاری را به ایران و البته به سایر کشورهای عضو داده که اگر کشوری تعهدات خودش را اجرا نکرد، آنها هم تعهدات خودشان را به صورت جزئی و کلی اجرا نکنند.

اقدام ایران کاملاً در این چارچوب است و بنا بر این، ایران از برجام خارج نخواهد شد. ایران کاملاً در چارچوب برجام عمل می‌کند و این فرصتی است برای سایر اعضای برجام که اقدامات لازم را انجام دهند؛ نه این که صرفاً به صدور بیانیه اکتفا کنند. این تحولی است که فردا در اجرای تصمیمات و مصوبات شورای عالی امنیت ملی انجام خواهد شد و جزئیات آن را دوستان من در تهران فردا حتماً به اطلاع مردم خواهند رساند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir