بیانیه چین و روسیه درباره تحریم‌های ضدایرانی
چین و روسیه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کردند

بیانیه چین و روسیه درباره تحریم‌های ضدایرانی

رهبران روسیه و چین با انتشار بیانیه مشترکی ضمن محکوم کردن «تحریم‌های یکجانبه آمریکا» علیه جمهوری اسلامی ایران، از تهران خواستند تا به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند باشد.

در این بیانیه مشترک به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با تائید فعالیت‌ها و تعهدات ایران اشاره شده و نسبت به انجام تعهدات از سوی ایران اظهار خرسندی شده است.

درعین حال، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «شیء جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین، که برای یک دیدار رسمی سه روزه به روسیه رفته است از ایران خواسته‌اند تا از گام‌های بیشتر برای متوقف کردن تعهدات خود ذیل برجام پرهیز کند و دو کشور در بیانیه مشترک پای بندی خود را به تعهدات مندرج در برجام مورد تاکید قرار داده‌اند.

علاوه بر چین و روسیه، اتحادیه اروپا نیز مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کرده، هرچند کشورهای اروپایی هنوز هیچ اقدام عملی برای تداوم برجام اجرا نکرده‌اند.

درخواست شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین از تهران ساعاتی پس از آن مطرح می‌شود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در مراسمی با حضور ‌رهبر انقلاب، ماندن ایران در برجام را «صبر راهبردی» توصیف کرد و بر استفاده از «امکانات» این توافق تاکید کرد.

به گفته روحانی، ایران از زمان خروج آمریکا از برجام «صبر راهبردی» پیشه کرده و اکنون «اگر از تعهدات خود در برجام بکاهیم هیچ کس نمی‌تواند ما را ملامت کند».

او در عین حال تاکید کرد: «اما باید از امکانات این توافق‌نامه در برابر متخلفین استفاده کنیم».

انتشار این بیانیه مشترک از سوی روسیه و چین در شرایطی است که از سال گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با خروج یکجانبه از توافق برجام، اقدام به اعمال مجموعه‌ای از شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران نموده است.

خروج از پیمان مودت در مهر پارسال، لغو معافیت خریداران نفت ایران، ایجاد محدودیت‌های جدید هسته‌ای و قرار دادن سپاه در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» از دیگر اقداماتی است که واشینگتن در راستای کارزار «فشار حداکثری» علیه تهران ظرف یکسال گذشته به مرحله اجرا در آورده است.

ایران نیز اردیبهشت امسال اعلام کرد که بخشی از تعهداتش در این توافق را معلق کرده است و پنج کشور طرف‌ برجام را تهدید کرد که در صورت عدم تحقق منافعش از این توافق، گام‌های بیشتری در این زمینه بر می‌دارد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir