ترامپ: سقوط پهپاد شاید از خطای انسانی باشد
ترامپ از احتمال وجود اشتباه فردی در هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و مدعی شد ایران مرتکب اشتباه شده است

ترامپ: سقوط پهپاد شاید از خطای انسانی باشد

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به سرنگونی یک فروند پهپاد متجاوز این کشور توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران، از احتمال وجود اشتباه فردی در این ارتباط خبر داد.

ترامپ که در دیدار با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا سخن می‌گفت، مدعی شد که ایران مرتکب اشتباه شده است، چون این پهپاد در آب‌های بین‌المللی بود و این مسئله مستند شده است، ما آن را مستند ثبت کرده‌ایم، آن هم به طور علمی، نه فقط به حرف.

در این نشست رئیس جمهور آمریکا درباره اینکه واکنش کشورش به این حادثه چه خواهد بود، گفت: «خواهید فهمید، خواهید فهمید. روشن است که می‌دانید که در این مورد زیاد صحبت نمی‌کنیم.»

وی همچنین گفت اگر این هواپیمای بدون سرنشین، سرنشین داشت، وضعیت «بسیار بسیار متفاوت» می‌شد.

ترامپ همچنین افزود: زمانی که من آمدم، ایران در ۱۴ تا ۱۸ نقطه مختلف درگیر بود، آن‌ها ستیزه‌جو بودند و زمانی هم که توافق را امضا کردند «مرگ بر آمریکا» می‌گفتند. آن‌ها مرتکب یک اشتباه شدند، فکر می‌کنم یک ژنرال یا یک نفر بوده است که مرتکب اشتباه شده است. خوشبختانه آن هواپیما غیرمسلح بود و سرنشینی نداشت. آن پهپاد به روشنی بر فراز آب‌های بین‌المللی بود.

رئیس جمهور جنجالی آمریکا همچنین این را نیز گفت که احساسم این است که این اشتباه یک نفر بوده که کاری کرده که نباید می‌کرده است. مرتکب اشتباه شده است. نمی‌گویم که آن کشور اشتباه کرده است، بلکه یکی از افراد تحت فرماندهی اشتباه کرده است. با این حال باید صبر کرد و دید چه پیش می‌آید، ولی باورش برایم سخت است که کسی عمداً این کار را کرده باشد.

ترامپ همچنین با رد این موضوع که اعضا و مشاورانش او را به سمت جنگ با ایران به پیش می‌برند، گفت: می‌خواهم از این جنگ‌های بی‌پایان تمام شوم، تبلیغات انتخاباتی من بر این اساس بود.

سخنان ترامپ نخستین اظهارات مفصل او در واکنش به سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران است.

سرنگونی این پهپاد آمریکایی در ابتدا از سوی مقامات آمریکایی تکذیب شد، اما در نهایت فرماندهی مرکزی آمریکا سقوط یک فروند پهپاد این کشور را تائید کرد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com