واکنش ها در افغانستان به پیروزی «رحمانی» در انتخابات ریاست مجلس این کشور
شماری از رهبران سیاسی با انتشار پیام‌هایی پیروزی رحمانی در انتخابات ریاست مجلس افغانستان را تبریک گفتند

میر رحمان رحمانی پس از جنجال‌های چندین هفته‌ای در مجلس افغانستان سرانجام امروز (شنبه) با به دست آوردن 136 رای تایید برنده کرسی ریاست مجلس نمایندگان شد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در پیامی انتخاب میررحمان رحمانی، نماینده مردم ولایت پروان به عنوان رئیس مجلس را تبریک گفت.
اشرف غنی از اعضای مجلس که در انتخاب رئیس جدید این نهاد سهم فعال گرفتند و اصل دموکراسی را به نمایش گذاشتند تشکر کرد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت افغانستان نیز در پیامی گفت: «با احترام به اصل انتخابات منحیث اساسی ترین رکن دموکراسی، پیروزی جناب میرالرحمن رحمانی به عنوان رئیس دور هفدهم تقنینی پارلمان را تبریک می‌گوید.»

عبدالله افزوده است: امیدواریم نمایندگان محترم مردم با درک مسئولیت بزرگی که در قبال مردم و کشور دارند تحت مدیریت آقای رحمانی بدون ضیاع وقت به وظایف شان در عرصه های قانون گذاری، نظارت از اعمال حکومت و نمایندگی شایسته از مردم بپردازند.

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه و رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز در پیامی گفت: پروسه انتخاب و‌ معرفی رئیس مجلس نمایندگان که بر اساس رای اکثریت آغاز شد، با مشکلاتی برخورد و طی مدت طولانی بحث هایی از سوی برخی از اعضای مجلس نمایندگان مطرح شد که در پروسه های دموکراتیک معمول نیست.

ربانی افزوده است: «جای خرسندی است که با وجود همه سنگ اندازی ها، بالاخره بار دیگر اکثریت اعضای مجلس نمایندگان به آقای رحمانی اعتماد نموده و با رای فیصله کن، ایشان را به عنوان رئیس مجلس نمایندگان برگزیدند.»

امرالله صالح، معاون نخست اشرف غنی در تیم انتخاباتی او در پیامی گفته است: ریاست مجلس افغانستان یک مقام بلند و با صلابت است که در آن نمایندگی از مردم ، نظارت از حکومت و قانون سازی تمثیل می شود.

فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس افغانستان نیز در پیامی گفته است: «توازن سیاسی برای حفظ ثبات اجتماعی یک ضرورت است. هر چند حکومت از طریق مشاورین بی ریشه خود مجلس را برای ۴۰ روز در گروگان گرفت باز هم پیروزی آقای رحمانی مبارک.»

کمال ناصر اصولی، عضو مجلس  افغانستان که تا هفته ها بر سر کرسی ریاست با رحمانی درگیری داشت نیز به برنده شدن او واکنش نشان داده است.

کمال ناصر اصولی در واکنش به پیروزی رحمانی در صفحه فیسبوکش نوشته است که مبارزه او در این مدت برای تطبیق قانون بوده و حالا که رحمانی از راه قانونی برنده شده به او تبریک می گوید.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: parstoday.com