واکنش ترامپ به افزایش سقف غنی‌سازی ایران
رئیس جمهور آمریکا در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده گفت که ایران در حال بازی با آتش است

واکنش ترامپ به افزایش سقف غنی‌سازی ایران

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به اقدام ایران در افزایش سقف اورانیوم غنی شده خود گفت که ایران با آتش بازی می‌کند.

وی در ادامه افزود که خواستار رسیدن به توافق دیگری با ایران هستیم که در راستای منافع آمریکا باشد.

روز دوشنبه ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران از سقف مجاز در برنامه جامع اقدام مشترک عبور کرد.پس از آن نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز عبور ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران با غنای 3.64 درصد از سقف 300 کیلوگرم را تایید کرد.

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای در واکنش به این اقدام ایران گفت که دادن اجازه غنی‌سازی اورانیوم به ایران ذیل توافق هسته‌ای برجام از ابتدا اشتباه بوده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «حکومت ایران امروز ذخائر اورانیوم خودش را افزایش داد. دادن اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی ذیل توافق هسته‌ای اشتباه بود. حتی قبل از وجود توافق هم تردید اندکی وجود داشت که ایران مفاد آن را نقض می‌کرد.»

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد:«رژیم ایران گام‌های جدیدی را برای پیشبرد بلندپروازی‌های هسته‌ای خود برداشت. یک بار دیگر، رژیم از برنامه هسته‌ای خود برای باج‌خواهی از جامعه بین‌المللی و تهدید امنیت منطقه‌ای استفاده می‌کند.به حامیان ارشد تروریسم جهان اجازه داده نخواهد شد اورانیوم را در هر سطحی غنی کنند.»

«جان بولتون» مشاور جنگ طلب و جنجالی ترامپ نیز به غنی سازی ایران واکنش نشان داد و در توئیتی مدعی شد: هیچ دلیلی وجود ندارد که تهران غنی سازی اش را افزایش دهد؛ جز اینکه این اقدام بخشی از تلاش های ایران برای کاهش زمان گریز در تولید تسلیحات هسته ای باشد.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس در رابطه با افرایش غنی‌سازی اورانیم و کاهش تعهدات برجامی ایران، گفت: ما می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم؛ چرا که نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد اما اگر ایران این توافق را نقض کند، ما نیز از آن خارج خواهیم شد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir