شرط انگلیس برای رفعِ توقیف نفت‌کشِ ایرانی
«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس روز شنبه در پیامی در توئیتر نوشت که اگر اطمینان یابیم نفتکش ایرانی به سوریه نمی‌رود آزادی آن را تسهیل می‌کنیم

شرط انگلیس برای رفع توقیف نفت‌کشِ ایرانی؛ به سوریه نرود!

وی در این پیام نوشت: «تلفنی با "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم. تماس سازنده‌ای بود. به وی اطمینان دادم که نگرانی ما مقصد کشتی و نه منشاء نفت (نفتکش) گریس 1 بوده و انگلیس در صورتی که ضمانت‌هایی در این باره بدست بیاورد که نفتکش به سوریه نرود آزادی آن را تسهیل می‌کند و این کار پس از روند دادگاه‌های جبل‌الطارق صورت می‌گیرد.»

هانت در پیام دیگری نوشت: «ظریف نیز گفت که ایران خواستار حل موضوع بوده و به دنبال تشدید نیست. با "فابیان پیکاردو" رئیس دولت محلی جبل الطارق نیز صحبت کردیم و وی در حال انجام کار فوق‌العاده‌ای در هماهنگی موضوع و به اشتراک گذاشتن چشم انداز انگلیس در مسیر پیش رو است.»

دولت محلی جبل‌الطارق پنجشنبه هفته گذشته (۱۳ تیرماه) اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-۱» را که حامل نفت خام ایران بوده توقیف کرده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. این منطقه تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و نیروی دریایی انگلیس هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است.

از سوی دیگر پلیس جبل الطارق روز گذشته خبر داد که تمامی 4 پرسنل بازداشت شده نفتکش ایرانی را بدون اتهام و به قید وثیقه آزاد کرده است.

این در حالی است که عصر روز جمعه دو افسر دیگر تانکر نفتکش حامل نفت ایران از سوی مقامات جبل الطارق بازداشت شده بودند. روز پنج شنبه نیز پلیس جبل‌الطارق ناخدای نفتکش و یک افسر دیگر این نفتکش را بازداشت کرده بود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir