پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد انسانی - مذهبی در ایران
در آستانه ولادت هشتمین امام شیعیان، حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، دکتر ابوالفضل فاتح در نامه ای خطاب به رییس قوه قضاییه پیشنهاد کرد که در حمایت حقوقی از مهاجران ایرانی در خارج از کشور، حرم مطهر امام رضا(ع) به عنوان منطقه آزاد انسانی و مذهبی در نظر گرفته شود

پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد انسانی - مذهبی در ایران

ابوالفضل فاتح در نامه ای خطاب به رییس قوه قضائیه آورده است:

بسمه تعالی

حضور ارجمند آیت الله سید ابراهیم رئیسی

ریاست محترم قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تقدیم ادب و احترام

همانگونه که مستحضرید همه ساله گروه کثیری از ایرانیان دور از وطن برای دیدار با بستگان در جه اول خود، به کشورهای همسایه سفر می کنند. تصور بفرمایید خانواده ای برای دیدار پدر و مادر سالخورده خود از کشوری دوردست به امارات یا ترکیه و یا عراق سفر می کند و آن پدر و مادر نیز باید رنج سفر به خارج از کشور را بر خود هموار نمایند تا با صرف هزینه های بسیار و تحمل حواشی این گونه سفرها، تنها به مدت چند روز امکان دیدار فرزندانشان فراهم شود.

بعضا دشواری این سفر برای پدران و مادران کهنسال و ایرانیان دور دست چنان زیاد است که اساسا قید سفر و دیدار عزیزان خود را می زنند و داغ این دیدار برای همیشه بر دلشان می ماند. به همین ترتیب هزاران هزار ایرانی مهاجر دیگر نیز، در چنبره ی بی اعتمادی و نگاه منفی داخلی و همچنین حواشی که بعضا به هنگام بازگشت آنها از ایران پدید آمده است، دچار دو دلی و تردید برای سفر به میهن شده اند. وقت آن است تا تدبیری اندیشده شود.

پیشنهاد اعلام مناطق آزاد انسانی و مذهبی، رویکردی راهبردی است که در بستر آن، ایرانیانی که به هر دلیل در شرایط فعلی، امکان سفر به همه ایران را ندارند با سفر به این مناطق، امکان زیارت و رفت و آمد آزاد به میهن را داشته باشند.

این اقدام نه تنها یک اقدام اخلاقی و انسانی و وطن دوستانه است، بلکه با تغییرات گفتمانی، موجب تصحیح متقابل برداشت های فی مابین مهاجران و دولت و همچنین نگاه مهاجران به شرایط ایران خواهد شد و با اعتماد سازی امکان بازگشت سرمایه معنوی و مادی ایرانیان مهاجر را تسهیل خواهد کرد.

بسیاری از کشورها، هر مهاجر را یک فرصت انگاشته و برای بازگشت مهاجران و افزودن سرمایه های معنوی و مادی آنان به سرمایه وطن، سیاست های تشویقی برجسته ای را در نظر می گیرند. اما متاسفانه بسیاری از سیاست ها یا گفتمان سیاست گذاران کشورمان از گذشته تا حال، گویا هر مهاجر یک تهدید تلقی می شود. اکثریت بسیار بالای ایرانیان مهاجر به ایرانی بودن خود افتخار می کنند و تلاش دارند نماینده شایسته ای برای فرهنگ و ملیت خود باشند، لکن همین ایرانیان خود را چندان مورد حمایت حقوقی کشورشان نمی بینند و ازبخشی از تریبون های رسمی کشور نیز مکررا گفتمان و نگاه منفی نسبت به مهاجران پمپاژ می شود، گویی آنان بخشی از ملت شمرده نمی شوند. غمگنانه باید گفت، این شرایط و احساس منفی از آنان، مجموعه ای از بی پناه ترین مهاجران جهان را ساخته است و

تحت تاثیر همین سیاست ها و تقلیل ارتباط مهاجران با کشور، مهاجران ایرانی در پایین ترین ردیف های انتقال علم و سرمایه به کشور عزیزمان قرار گرفته اند که از این جهت حتی با وضعیت مهاجران کشورهایی نظیر عراق، افغانستان و لبنان هم قابل مقایسه نیست.

از آنجا که حضرتعالی به عنوان رییس قوه قضاییه، تمایل خود را به تحول و دریافت پیشنهاد برای تصحیح برخی از روندهای حقوقی و قضایی ابراز و همچنین خود سالها تولیت آستان مقدس امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام را بر عهده داشته اید، به نظر می رسد هم در حمایت حقوقی از مهاجران ایرانی در خارج از کشور، هم در رفع موانع سخت گیرانه و زدودن بدبینی گسترده نسبت به مهاجران در داخل و اعمال سیاست ها تشویقی و تضمین آن و نهایتا اعلام چند شهر بزرگ به ویژه مشهد مقدس به عنوان منطقه ی آزاد انسانی و مذهبی، در کنار همکاری سایر نهادهای ذیربط از جمله دولت و مجلس محترم، به سهم خود بتوانید آغاز گر یک تحول مثبت و بن بست شکن در این خصوص باشید و در دوران مسئولیت خود، گامی خداپسندانه و ماندگار برای ایران و ایرانیان دور از وطن بردارید.

«تشکیل منطقه آزاد انسانی وحریم امن مذهبی، بدین معناست که هر ایرانی -فارغ از گذشته اش- بتواند این ضمانت را داشته باشد تا در همه ایام سال حداقل در مشهد الرضا که حرم امام علی ابن موسی الرضا (ع) است و یا در ایام نوروز و مناسبت های مهم دیگر، دیدارش از وطن و آشنایانش را تازه کند، بدون آنکه نگران تبعات احتمالی باشد». البته روشن است که حساب معدود کسانی که به حکم دادگاه عادله، ترور یا جنایت یا اختلاس از بیت المال مرتکب شده اند، جداست.

ایجاد منطقه ی آزاد انسانی و مذهبی، اقدامی بدیع و انسانی، موجب ترمیم ارتباط میلیونها ایرانی با سرزمین آباء و اجدادی و با آثاری عمیقا مثبت بر روابط دولت- ملت خواهد بود. ایرانی هر جا که باشد ایرانی است و نباید اجازه داد عده ای با تنگ نظری و یا تقسیم بندی های غلط و شکاف آفرین که سوابق طولانی نیز دارد، ایرانیان را تجزیه کنند. تجزیه یک ملت خود نمونه دیگری از تجزیه ی یک کشور است.

امید است در ایام ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) این پیشنهاد که بر اساس تجربه واقعی از زندگی بسیاری از ایرانیان عزیز خارج از کشور ارائه شده، مورد توجه حضرتعالی و نهادهای ذیربط دیگر قرار گرفته و دستور لازم برای سیاست گذاری و پیاده سازی آن را صادر فرمایید.

از خداوند منان موفقیت شما در تحقق عدالت قضایی مبتنی بر ارزش های موعود اسلام و انقلاب اسلامی را مسئلت دارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ابوالفضل فاتح

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir