تضمین تهران به بغداد درباره امنیت تنگه هرمز
وزیر نفت عراق اعلام کرد، رئیس جمهوری ایران که میزبان نخست وزیر عراق بود، به وی تضمین داده که امنیت عبور و مرور نفتکش‌ها را در تنگه هرمز تأمین خواهد کرد

تهران به بغداد امنیت تنگه هرمز را تضمین داد

«ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق اظهاراتی درباره سفیر اخیر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به تهران و دیدار وی با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

وزارت نفت عراق با انتشار بیانیه‌ای به نقل از الغضبان اعلام کرد که رئیس جمهوری اسلامی ایران به هیئت عراقی به ریاست عبدالمهدی، تضمین‌هایی داده است.

در این بیانیه آمده است که روحانی نسبت به حرکت امن کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و احترام به حقوق بین‌الملل، به عبدالمهدی اطمینان داده است.

پایگه خبری «المسله» به نقل از وزیر نفت عراق گزارش داد که «همه طرف‌ها بر عدم تنش و بحرانی شدن مواضعی تأکید دارند که تأثیر منفی بر منطقه دارد».

الغضبان خاطر نشان کرد که طرف‌ها همچنین بر این باور هستند که به جای تنش، باید به سمت حل مشکلات از طریق گفت‌وگوی آرام و سازنده حرکت کنند که این یک اقدام مثبت است.

وی با اشاره به «نقش عراق برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و کم کردن شعله بحران در منطقه»، بر اهمیت تنگه هرمز در عبور و مرور نفتکش‌های متعلق به کشورهای منطقه و جهان تأکید کرد.

به گفته این وزیر عراقی، روزانه بیش از 18 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند.

الغضبان در پایان خاطر نشان کرد که عراق از طریق تنگه هرمز، روزانه حدود سه ملیون و 400 هزار تا سه میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام صادر می‌کند.

روحانی در جریان دیدار با عبدالمهدی، با تأکید بر اینکه تهران مایل به افزایش تنش‌ها در منطقه و با دیگر کشورها نبوده و هرگز آغازکننده جنگ و تنش نخواهد بود، گفت: ایران در طول تاریخ اصلی‌ترین حافظ امنیت و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده و خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ثبات و امنیت منطقه همیشه برای ایران حائز اهمیت بوده است، تصریح کرد: «ایران و عراق می‌توانند به عنوان دو کشور دوست و همسایه همکاری‌های خود را در راستای توسعه ثبات و امنیت منطقه گسترش دهند».

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : farsnews.com