چه کسی خبر ۱۵۰۰ کشته را به رویترز داد؟
روز دوشنبه ۲ دی، رویترز گزارشی سراسر کذب در مورد آمار اغتشاشات آبان ماه در برخی از شهرهای ایران منتشر کرد و مدعی کشته‌شدن ۱۵۰۰ نفر در این اغتشاشات شد

 خبر ۱۵۰۰ کشته رویترز از کجا درآمد؟

خبرگزاری میزان در تحلیل ادعای رویترز درباره آمار کشته‌شدگان حوادث آبان نوشت: فیک‌نیوز و دروغ بزرگی که ابتدا از زبان سرکرده گروهک تروریستی منافقین پیرامون تعداد کشته‌شدگان اغتشاشات آبان خارج شده بود، این بار از سوی رویترز منتشر شد تا مانور و هجمه‌های خبری و سیاسی روی آن صورت گیرد و پازل جنگ روانی علیه ایران و تهدید امنیت روانی مردم ایران تکمیل شود.

خبرگزاری انگلیسی رویترز به عنوان یکی از بازوهای تبلیغاتی رژیم آمریکا علیه ایران شناخته می‌شود؛ این خبرگزاری سابقه زیادی در خبرسازی و دروغ‌پردازی علیه کشورمان دارد.

روز دوشنبه ۲ دی، رویترز گزارشی سراسر کذب در مورد آمار اغتشاشات آبان ماه در برخی از شهرهای ایران منتشر کرد و مدعی کشته‌شدن ۱۵۰۰ نفر در این اغتشاشات شد. در گزارش رویترز به چهار منبع مجهول‌الهویه استناد شده بود! استناد به منابع مجهول‌الهویه طی سال‌های اخیر تبدیل به رویه ثابت رویترز برای دروغ‌پردازی علیه ایران شده است. نکته قابل تامل اینکه در مرامنامه رویترز تاکید شده که اخبار منابع بی‌نام غیرمعتبر است؛ با این حال رویکرد ضدایرانی رویترز، دست‌اندرکاران این رسانه را به زیر پا گذاشتن پروتکل حرفه‌ای خود واداشته است.

هر کسی که کوچکترین آشنایی با اصول اولیه و بدیهیات خبرنویسی داشته باشد، با خواندن گزارش رویترز و بازنمایی‌های صورت گرفته از این گزارش کذب در شبه‌رسانه‌های ضدانقلاب، به دروغ و مخدوش بودن استنادات و فکت‌های گزارش مزبور اذعان می‌کند.

دروغ بزرگی که رویترز اخیرا در مورد تعداد کشته‌شدگان اغتشاشات ایران منتشر کرده و در آن -همچون خبرسازی‌های کذب قبلی‌اش- به منابع مجهول و مجعول استناد کرده و همچنین موج‌سواری‌ مقامات آمریکایی نظیر «برایان هوک» بر روی این دروغ بزرگ، بیانگر آن است که این خبرسازی فراتر از یک شیطنت صرف رسانه‌ای یا عملیات روانی است؛ ساختار دروغ بزرگ جدید رویترز نشان می‌دهد فیک‌نیوز آنها در اتاق فکری ضدامنیتی تدوین شده است.

البته سابقه خبرگزاری رویترز در دروغ‌پردازی علیه ایران که مصادیق آن در موضوعاتی نظیر مذاکرات هسته‌ای و فتنه اخیر عراق و سایر موضوعات، بیشمار است و همچنین منابع مجهول و مجعول گزارش کذب رویترز در مورد تعداد کشته‌شدگان اغتشاشات آبان -بگونه‌ای که حتی سایت‌های ضدایرانی نظیر «دویچه‌وله»، «بی‌بی‌سی‌فارسی» و «صدای آمریکا» را هم به اشتنباه و تناقض انداخت- میزان باورپذیری گزارش کذب مورد اشاره را برای اشخاص منصف و بیطرف ناممکن ساخته است.

اما بر مبنای نوع خبرنویسی و ارجاع منبع رواج یافته در رویترز، خبرنگار ما نیز به نقل از ۶ منبع خود در رویترز مطلع شده است که گزارش کذب اخیر رویترز در مورد کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در اغتشاشات اخیر ایران در یک اتاق فکر غیررسانه‌ای و ضدامنیتی تدوین شده است. اتاق فکری متشکل از عناصر «ام‌آی‌سیکس»، «سازمان سیا»، «سرکرده گروهک تروریستی منافقین» و برخی دیگر از عناصر معاند ضد ایرانی.

طبق گزارش خبرنگار ما به نقل از منابعش در رویترز، دستور کار این اتاق فکر آن بوده است که چون دروغ بزرگ کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در اغتشاشات اخیر ایران که اولین بار توسط مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین مطرح شد، مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای دنیا قرار نگرفت، این بار این دروغ بزرگ بر روی خروجی یک خبرگزاری شناخته شده به اسم رویترز قرار گیرد تا مانور و هجمه‌های خبری و سیاسی روی آن صورت گیرد و پازل جنگ روانی علیه ایران و تهدید امنیت روانی مردم ایران تکمیل شود.

این منابع آگاه تایید کرده‌اند که منبع خبر دوم دی رویترز پیرامون آمار کشته شدگان اغتشاشات آبان، مریم رجوی بوده است. به گفته این منابع آگاه، از آنجایی که آمار اعلامی از سوی رجوی با استقبال رسانه‌ای و محافل سیاسی روبرو نبوده و به قولی دیده و برجسته نشده است، تصمیم گرفته شد، این آمار، بار دیگری از سوی یک رسانه شناخته شده و معتبرتر مانند رویترز منتشر شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mizanonline.ir