علی مطهری: باید با کنگره آمریکا لابی کنیم
از آغاز نهضت اسلامی در سال 42 تا امروز، تكیه‌گاه این نهضت مردم و ایمان اسلامی آنها و اعتمادشان به رهبران نهضت و سپس كارگزاران نظام جمهوری اسلامی بوده است

نوشته علی مطهری در روزنامه اعتماد

علی مطهری در روزنامه اعتماد نوشت: از آغاز نهضت اسلامی در سال 42 تا امروز، تكیه‌گاه این نهضت مردم و ایمان اسلامی آنها و اعتمادشان به رهبران نهضت و سپس كارگزاران نظام جمهوری اسلامی بوده است. امام خمینی(ره) گذشته از اتكای روحی و معنوی به خدا، از نظر اجتماعی فقط به مردم متكی بود، نه نیروهای خارجی و نه حتی نیروهای نظامی داخلی؛ همچنان كه به تعبیر شهید آیت‌الله مطهری روحانیت شیعه از نظر روحی به خدا متكی است و از نظر اجتماعی به مردم.

این اتكا به مردم همچنان باید محفوظ بماند و لازمه آن حفظ اعتماد مردم به كارگزاران حكومت است. بدون ‌شك بر اثر حوادث اخیر، این اعتماد دچار آسیب شده و باید بازسازی شود. لازم بود مسوولان نظام به خاطر تصمیم‌گیری بد و اجرای بدتر آن از مردم عذرخواهی می‌كردند، اما می‌دانیم كه فرهنگ عذرخواهی و احترام به مردم در جمهوری اسلامی وجود ندارد. نكته مهم‌تر این است كه گران شدن بنزین بیشتر یك بهانه برای اعتراضات بود، علت اصلی اعتراض‌ها وضع بد زندگی مردم از یك‌طرف و ناامیدی از بهبود این وضع از طرف دیگر بود.

وظیفه اصلی كارگزاران نظام ایجاد امید به آینده بهتر در مردم است. مردم تاكنون مقابل رذالت‌های امریكا و اروپا خوب مقاومت كرده‌اند، ولی می‌گویند چشم‌اندازی به ما نشان دهید كه مثلا 2 سال دیگر به شرایط اقتصادی بهتری می‌رسیم و در مسیر پیشرفت قرار می‌گیریم و عقب‌ماندگی‌های خود از كشورهای همسایه را كه روزگاری عقب‌تر از ما بودند، جبران می‌كنیم.

مشكلات كشور ما صرفا راه‌حل اقتصادی ندارد، بلكه راه‌حل اقتصادی توام با راه‌حل سیاسی دارد. تكیه بر توان داخلی كشور منافاتی با بهبود روابط ما با عربستان و امارات و حتی امریكا ندارد. اگر نگران آرمان‌های انقلاب هستیم، باید بگویم كه مثلا آرمان آزادی فلسطین با برقراری رابطه با عربستان و بهبود روابط با سایر كشورهای اسلامی و به‌طور كلی با اتحاد اسلامی بهتر تامین می‌شود تا وضع فعلی. چرا ما نباید با استفاده از توان خود و ایرانیان خارج از كشور لابی قوی با كنگره امریكا داشته باشیم و تلاش‌های اسراییل و عربستان را خنثی كنیم؟ ما نباید ریاضت‌های غیرضروری اقتصادی بر مردم تحمیل كنیم.

زمانی دشمن خاك ما را اشغال كرده است، در این صورت هر مقدار خسارت و تلفات برای آزادی سرزمین خود بدهیم جا دارد، ولی در شرایط فعلی وقتی راه‌هایی برای عبور از بحران فعلی وجود دارد، چرا استفاده نكنیم و ریاضت‌های اقتصادی غیرضروری بر مردم تحمیل كنیم؟ متاسفانه ما راهی را می‌رویم كه نتیجه آن قربانی شدن انقلاب اسلامی به‌ خاطر ژست انقلابی‌گری است. انقلابی‌گری به معنی كارهای احساسی و خام نیست. اساس، اسلام است نه انقلاب. به تعبیر آیت‌الله مطهری ما باید انقلاب را اسلامی كنیم، نه اسلام را انقلابی.

بعضی حرف‌هایی كه این روزها می‌شنویم و عده‌ای در آستانه انتخابات سخن از جبهه نیروهای انقلاب به میان می‌آورند و مردم را به انقلابی و غیرانقلابی تقسیم می‌كنند، مرا به یاد تعبیرهای گروه فرقان و مجاهدین خلق در جزوه‌های تبلیغاتی‌شان می‌اندازد كه اساس را انقلابی‌گری و مبارزه را اصل می‌دانستند نه یك وسیله برای تحقق اسلام و شهید مطهری به‌شدت با آنها درآویخت و سرانجام نیز به شهادت رسید و آنها در برگه‌ای كه در محل شهادت ایشان انداختند، نوشته بودند: «اعدام انقلابی مرتضی مطهری انجام شد».

امروز باید با چشم باز و با چراغ عقل و به دور از احساسات حركت كنیم، ضمن اینكه به توان داخلی خود تكیه می‌كنیم باید راه‌های بهبود روابط با دنیا را باز كنیم. در جهان امروز هیچ كشوری حتی امریكا نمی‌تواند با دشمنی با بخش اعظم دنیا و دیوار كشیدن دور خود، خود را اداره كند. باید از این طریق امید برای مردم ایجاد كنیم، آنگاه اعتماد مردم به حكومت به درجه قبل بازمی‌گردد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد